“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Teknik
Tema: Internet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om internet och dess fördelar, risker samt tekniska lösningar kopplade till ämnet. Provets mål är att ge en insikt i hur eleverna kan relatera till teknologisk utveckling och dess påverkan på samhälle och individ.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- “Internet och några andra globala tekniska system samt deras fördelar, risker och begränsningar.”
- “Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i samhället, däribland vid lagring av data.” [Lgr 22, Teknik, Åk. 7-9]
Betygskriterier
- “Eleven ger exempel på tekniska lösningar och beskriver på ett enkelt sätt några av deras för- och nackdelar för individ och miljö samt hur de har förändrats över tid.” [Lgr 22, Teknik, Åk. 9 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vad är internet?
A. Ett globalt datanätverk
B. En mobilapplikation
C. En webbsida
D. En dator - Vilken av följande tjänster är inte typisk för internet?
A. E-post
B. Sociala medier
C. Tv-program
D. Online-spel - Vad är en risk med internetanvändning?
A. Snabb kommunikation
B. Tillgång till information
C. Nätmobbning
D. Förbättrad utbildning - Vad innebär integritet online?
A. Att dela all information
B. Rätten att skydda personlig information
C. Att vara anonym
D. Att vara offentlig - Vad kan cyberbrott innebära?
A. Att spela spel online
B. Brott med hjälp av datorer och internet
C. Att surfa säkert
D. Att chatta med vänner - Vilket exempel är en fördel med internet i samhället?
A. Ökade risker
B. Förbättrad kommunikation
C. Minskad tillgång till information
D. Nätmobbning - Vilken av följande påståenden är sant?
A. Internet är farligt och har inga fördelar
B. Internet kan användas för att lära sig nya saker
C. Internet är bara för ungdomar
D. Internet påverkar inte affärslivet - Vilken typ av information kan man lagra på internet?
A. Endast text
B. Bilder, videor och text
C. Fysiska objekt
D. Ingen information - Vad handlar nätmobbning om?
A. Fysisk mobbning
B. Digital mobbning via online plattformar
C. Lärande och utbildning
D. Administativt arbete - Vilken typ av onlineverksamhet är vanligt inom medicin?
A. Spelande
B. Forskning och behandling
C. Sociala medier
D. Inga av ovanstående - Vilket av följande beskriver en social medietjänst?
A. En databas med information
B. En plattform för att interagera och dela innehåll
C. En säkerhetslösning
D. En typ av datorprogram - Vad är en vanlig metod för att skydda sin integritet online?
A. Att inte använda internet
B. Använda starka lösenord och tvåfaktorsautentisering
C. Dela all sin information på sociala medier
D. Inte läsa användarvillkor - Vad kännetecknar ett globalt datanätverk?
A. Lokalt fokus
B. Internationell kommunikation
C. Ingen säkerhet
D. Ingen information - När uppstod internet som allmänt tillgängligt?
A. 1980-talet
B. 1990-talet
C. 2000-talet
D. 1970-talet - Vad är en av nackdelarna med internetanvändning?
A. Tillgång till information
B. Risk för spridning av felinformation
C. Snabb kommunikation
D. Utveckling av digitala lösningar
Resonerande frågor
- Diskutera hur internet har förändrat vår vardag.
Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sina egna erfarenheter och bygga en större förståelse för internetets påverkan. - Vilka strategier kan användas för att navigera säkert på internet?
Genom denna fråga kan eleverna visa sin kunskap om säkerhet på internet och reflektera över praktiska lösningar. - Analysera fördelarna och nackdelarna med sociala medier.
Denna fråga ger utrymme för djupare analys och kritisk reflektion kring sociala mediers roll i samhället. - Vilken roll spelar utbildning i att öka medvetenheten om internetens risker?
Här får eleverna möjlighet att resonera kring utbildningens påverkan på internetanvändning och säkerhet. - Diskutera vad som kan göras för att minska nätmobbning bland ungdomar.
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka kreativt och föreslå lösningar på ett aktuellt problem. - Hur kan företag dra nytta av internet för att växa?
Eleven får möjlighet att resonera om internets affärspotential och kreativt tänka på företagandets digitala aspekter. - Reflektera över din egen internetanvändning och dess påverkan på din livsstil.
Genom denna fråga kan eleverna identifiera sin egen digitala närvaro och dess konsekvenser. - Hur kan vi utbilda yngre generationer om digital säkerhet på ett engagerande sätt?
Denna fråga ger plats för innovation och pedagogiska lösningar i lärandet om digital säkerhet.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
Poängkrav:
- E: Minst 8 poäng totalt.
- C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`