Provkonstruktion

Årskurs: 8
Ämne: Tyska
Tema: Framtidstider i tyskan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda futurum i tyskan. Genom provet ska eleverna visa att de kan konstruera meningar och uttrycka framtidsplaner korrekt med hjälp av futurum.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om och använda det tyska språkets grundläggande grammatik och strukturer.”

Kunskapskrav

Eleven kan formulera sig i tal och skrift och använda grundläggande grammatik och strukturer för att uttrycka framtid.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket verb används för att bilda futurum i tyska?
A) haben
B) sein
C) werden
D) machen

2. Vad innebär futurum i tyskan?
A) Händelser som skett i det förflutna
B) Händelser som kommer att ske i framtiden
C) Händelser som sker nu
D) Händelser som är osäkra

3. Vilken av följande meningar är korrekt i futurum?
A) Ich spiele Fußball.
B) Ich werde Fußball spielen.
C) Ich habe Fußball gespielt.
D) Ich sein Fußball spielen.

4. Vad betyder “Ich werde ins Kino gehen”?
A) Jag är på väg till biografen.
B) Jag ska gå till biografen.
C) Jag kommer att gå till biografen.
D) Jag har gått till biografen.

5. Vilka verbtyper formar futurum olika?
A) Oregelbundna verb
B) Regelbundna och oregelbundna verb
C) Endast oregelbundna verb
D) Endast regelbundna verb

6. Vad är den korrekta formen av “werden” för pronomen “ich”?
A) wirst
B) werde
C) sind
D) ist

7. Vilket av följande är ett oregelbundet verb i futurum?
A) machen
B) spielen
C) bleiben
D) essen

8. Hur används “werden” i en futurum-sats?
A) Det används tillsammans med verbet i infinitiv.
B) Det används för att uttrycka dåtid.
C) Det har ingen betydelse.
D) Det står alltid först i meningen.

9. Vad är en skillnad mellan futurum och presens?
A) Futurum används enbart för nutida händelser.
B) Futurum används för framtida händelser, presens för nutida.
C) Båda används för framtid.
D) Presens kan inte uttrycka framtid.

10. Vilken av dessa fraser är korrekt med avseende på ordföljd i futurum?
A) Football ich werde spielen.
B) Ich werde spielen Football.
C) Ich werde Fußball spielen.
D) Spielen werde ich Football.

11. Om man säger “Ich werde morgen lernen”, vad betyder det?
A) Jag lärde mig igår.
B) Jag kommer att lära mig imorgon.
C) Jag lär mig nu.
D) Jag lär mig idag.

12. Vilken av följande meningar är inte i futurum?
A) Ich werde die Hausaufgaben machen.
B) Ich mache die Hausaufgaben.
C) Ich werde morgen arbeiten.
D) Ich werde beim Fußballspielen gewinnen.

13. Vilket av följande verb kan också vara regelbundet i futurum?
A) gehen
B) kommen
C) arbeiten
D) essen

14. När använder man “werden” i meningar?
A) När man uttrycker förfluten tid.
B) När man beskriver framtida handlingar.
C) När man talar om nutid.
D) Aldrig, det används inte.

15. Vilken meningsstruktur är vanligast för en futurum-sats?
A) werden + verb i infinitiv.
B) verb i presens + werden.
C) verb i provform + werden.
D) werden + subjunktiv.

Resonerande frågor

1. Förklara hur du bildar futurum i tyska.
Syftet är att tillåta elever att visa sin förståelse för struktur och regler vid bildandet av futurum.

2. Ge exempel på tre meningar där du använder futurum med olika verb.
Genom denna fråga kan eleverna demonstrera sina praktiska kunskaper i att använda olika verb i futurum-konstruktioner.

3. Diskutera skillnaden mellan futurum och presens i en dialog.
Elever kan visa sin förmåga att analysera grammatiska strukturer och uttrycka sig i en diskussion.

4. Beskriv en framtidsvision som inkluderar minst tre futurum-satser.
Genom detta kan eleverna visa kreativitet och förmåga att uttrycka sig på tyska i en större kontext.

5. Hur kan förståelsen av futurum hjälpa dig i praktiska situationer som att göra planer?
Denna fråga syftar till att bedöma elevernas förmåga att koppla språkunskapen till verkliga scenarier.

6. Reflektera över hur futurum kan användas i olika kulturella sammanhang.
Här får eleverna möjlighet att visa sin kunskap om språkets kulturella aspekter.

7. Diskutera varför det är viktigt att korrekt använda futurum i tysk kommunikation.
Elevernas svar kan avslöja deras insikt i språkets betydelse och korrekthet.

8. Jämför användningen av futurum i tyska med motsvarande former i svenska.
Genom detta ges utrymme för djupare språkanalys och förståelse av språkliga skillnader.

Bedömning

Faktafrågorna ger högst 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.
De resonerande frågorna ger högst 8 poäng, där varje svar kan ge upp till 2 poäng beroende på djup och insikt.

För att uppnå E-nivå krävs minst 8 poäng, för C-nivå minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A-nivå minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).