En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Tyska – Grammatik






Provkonstruktion – Tyska

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Tyska

Tema: Tyska språket och grammatik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i tysk grammatik, ordföljd, verbböjningar samt deras förmåga att översätta och kommunicera på tyska.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Det grundläggande grammatiska innehållet, inklusive ordföljd, verbböjningar och substantivens genus. Eleverna kommer även att arbeta med översättning och samtal för att få en djupare förståelse för språket.”

Kunskapskrav

”Eleven kan kommunicera i tal och skrift på tyska samt läsa och förstå innehållet i olika typer av texter anpassade till elevens kunskapsnivå.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad är den tyska ordföljden i en bisats?

A) Subjekt, verb, objekt

B) Verb, subjekt, objekt

C) Subjekt, objekt, verb

D) Verb placeras sist.

2. Hur böjer man det oregelbundna verbet “sein” i första person singular?

A) du bist

B) ich bin

C) er ist

D) sie sind

3. Vad är genus för ordet “Hund”?

A) Maskulin

B) Feminin

C) Neutrum

D) Ingen genus

4. Ge ett exempel på ett starkt verb i tyska.

A) machen

B) gehen

C) arbeiten

D) spielen

5. Vilka tre genus finns i tyskan?

A) Maskulin, neutrum, plural

B) Maskulin, feminin och neutrum.

C) Maskulin, feminin och komparativ

D) Feminin, plural, maskulin

6. Vad är det tyska ordet för “bok”?

A) Heft

B) Tisch

C) Buch

D) Stuhl

7. Vilket av följande ord är en pronomen?

A) Hund

B) er

C) laufen

D) schön

8. Vilket verb används för att uttrycka “att ha” i tyska?

A) sein

B) haben

C) werden

D) machen

9. Vilket av orden nedan är ett substantiv?

A) Haus

B) gehen

C) schnell

D) und

10. Vad är det tyska ordet för “skola”?

A) Lehrer

B) Schule

C) Schüler

D) Klasse

11. Vad betyder det tyska ordet “freund”?

A) vän

B) fiende

C) medhjälpare

D) lärare

12. Vilken är korrekt böjning av stark verb i preteritum för “gehen”?

A) gehe

B) ging

C) gehst

D) geht

13. Vilken av följande meningar är korrekt enligt tysk ordföljd?

A) Ich gehe morgen ins Kino.

B) Morgen gehe ich ins Kino.

C) Gehe ich ins Kino morgen.

D) Ins Kino gehe ich morgen.

14. Vad innebär “das” i tyskan?

A) den

B) det

C) en

D) flera

15. Vilket av dessa verb är oregelbundet?

A) machen

B) essen

C) spielen

D) arbeiten

Resonerande frågor

1. Diskutera skillnaderna mellan svaga och starka verb. Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa förståelse för verbböjningar och deras användning.

2. Hur skulle du översätta en komplex mening från svenska till tyska? Ge exempel. Detta ger eleverna möjlighet att visa sin översättningsförmåga.

3. Beskriv hur genus påverkar substantivens böjning i tyska och ge exempel. Detta ger utrymme för djupare kunskap om grammatikens struktur.

4. Reflektera över vikten av ordföljd i tyska och hur det kan förändra meningsbudskapet. Detta testar deras analytiska tänkande kring språkliga strukturer.

5. Utvärdera hur bra du kan kommunicera på tyska jämfört med andra språk du studerat. Detta uppmuntrar till självvärdering av språkkunskaper.

6. Diskutera hur kulturella skillnader kan påverka språkbruket. Detta uppmanar till en bredare förståelse för språk i ett kulturellt sammanhang.

7. Vilken betydelse har korrekt grammatik i kommunikation på tyska? Här kan eleverna reflektera över språkets funktionalitet.

8. Hur kan man använda tyska i framtida yrken? Detta ger möjlighet att tänka på praktiska tillämpningar av språket.

Bedömning

Provet bedöms utifrån faktafrågorna som ger max 15 poäng och de resonerande frågorna som ger max 8 poäng, totalt 23 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).