Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Tyska
Tema: Grammatik och kommunikation
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas kunskaper inom tysk grammatik och deras förmåga att kommunicera på tyska. Provets innehåll är utformat för att testa elevernas förståelse och tillämpning av de grammatiska strukturer som har behandlats under lektionerna.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll som handlar om:
- Grammatiska strukturer och ordklasser: substantiv, verb, adjektiv och prepositioner.
- Frågeord och ordföljd i tyska.
- Kommunikation i olika sammanhang och presentation av sig själv.
Kunskapskrav
Provet kommer att utforma sig efter följande kunskapskrav:
- Eleven kan delta i samtal och diskussioner på tyska och formulera sig begripligt.
- Eleven kan identifiera och använda grundläggande grammatiska strukturer i skrift och tal.
- Eleven kan beskriva sig själv och sin vardag på tyska.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande ord är ett substantiv på tyska?
- A) schön
- B) **Haus**
- C) gehen
- D) schnell
- Vilket genus har ordet “Tisch”?
- A) femininum
- B) neutrum
- C) **maskulinum**
- D) inget av ovanstående
- Vilket av följande verb är oregelbundet i presens?
- A) **sehen**
- B) machen
- C) spielen
- D) lernen
- Vad betyder frågeordet “Was”?
- A) när
- B) hur
- C) **vad**
- D) vem
- Vilken är rätt ordföljd i meningen: “Ich gehe nach Hause”?
- A) **Subjekt – Verb – Objekt**
- B) Verb – Subjekt – Objekt
- C) Objekt – Verb – Subjekt
- D) Verb – Objekt – Subjekt
- Hur kompareras adjektivet “schnell”?
- A) schnellste
- B) **schneller**
- C) schnellsten
- D) schnellem
- Vad är det korrekta svenska ordet för den tyska prepositionen “mit”?
- A) av
- B) till
- C) **med**
- D) utan
- Vilken artikel behövs före substantivet “Sonne”?
- A) **die**
- B) der
- C) das
- D) ein
- Vilket av dessa ord är en preposition?
- A) gehen
- B) **vor**
- C) klein
- D) laufen
- Vad frågar man efter med frågeordet “Wo”?
- A) vem
- B) vad
- C) **var**
- D) hur
- Vilket av följande är en korrekt mening på tyska?
- A) Ich Haus gehe.
- B) **Ich gehe nach Hause.**
- C) Gehe ich nach das Haus.
- D) Haus gehen ich.
- Vilket av följande verb betyder “att vara”?
- A) haben
- B) machen
- C) **sein**
- D) kommen
- Vilket av följande ord formar perfekt med hjälp av “haben”?
- A) **machen**
- B) sein
- C) gehen
- D) kommen
- Vad betyder “Ich heiße”?
- A) Jag heter
- B) **Jag kallas**
- C) Jag kommer från
- D) Jag gör
- Vilket av följande ord är ett adverb?
- A) **schnell**
- B) Katze
- C) gut
- D) Haus
Resonerande frågor
- Beskriv skillnaden mellan maskulina, feminina och neutrala substantiv i tyska och ge exempel på varje.
Syftet är att eleverna ska demonstrera sin förståelse för genus och kunna applicera detta på exempel. - Diskutera vikten av korrekt ordföljd i tyska och hur det påverkar meningsbyggnaden.
Detta ger eleven möjlighet att reflektera över och analysera strukturer i språket. - Hur påverkar användningen av prepositioner betydelsen av en mening?
Frågan syftar till att utforska elevens förmåga att resonera kring språkliga nyanser. - Förklara hur komparation av adjektiv fungerar och ge exempel på komparativa och superlativa former.
Med denna fråga kan eleven visa sin förmåga att presentera grammatiska regler tydligt. - Hur kan man använda adjektiv för att beskriva sina dagliga aktiviteter på ett intressant sätt?
Detta ger eleven en chans att uttrycka sina tankar kring kommunikation och kreativitet i språket. - Redogör för betydelsen av att kunna skillja på verbets former och när man ska använda dem i praktiken.
Frågan låter eleven utforska den praktiska tillämpningen av grammatiska regler. - Diskutera hur man kan förbättra sitt muntliga uttryck i tyska.
Detta låter eleverna reflektera över sina egna språkkunskaper och hur de kan utvecklas. - Hur kan förståelse för tysk grammatik förbättra ens kommunikativa förmåga?
Här kan eleven demonstrera djup insikt och reflektion kring sambandet mellan grammatik och kommunikation.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar och resonerande frågor med 3 poäng per korrekt och väl genomarbetat svar. Minst 8 poäng krävs för E, 12 poäng för C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).