Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Tyska
Tema: Pronomen och deras användning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om pronomen, deras typer och användning i meningar, samt förmåga att böja och placera dem korrekt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion kommer att fokusera på pronomen, deras typer och hur de används i meningar. Eleverna kommer att lära sig om personliga pronomen, reflexiva pronomen och possessiva pronomen, samt hur man korrekt böjer dem.
Kunskapskrav
Eleven kan använda pronomen i tal och skrift, och kan korrekt böja och placera dem i meningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett personligt pronomen?
A) mein
B) ловкий
C) **du**
D) mich
2. Vad betyder “ihr” på svenska?
A) hon
B) vi
C) **ni**
D) de
3. Vilket pronomen används för att referera till “Lukas”?
A) ihr
B) **er**
C) es
D) sie
4. Vilket av följande är ett reflexivt pronomen?
A) ihr
B) **mich**
C) mein
D) du
5. Vad betyder “dein” på svenska?
A) min
B) **din**
C) hans
D) hennes
6. Vilket pronomen används för att referera till en sak?
A) **es**
B) er
C) sie
D) wir
7. Vad innebär böjning av pronomen?
A) Att ändra med ett substantiv
B) **Att anpassa pronomen efter subjektet**
C) Att byta pronomen
D) Att använda fler pronomen
8. Vilket pronomen används för “Lisa”?
A) **sie**
B) er
C) du
D) wir
9. Vilket av följande pronomen är possessivt?
A) er
B) ihr
C) **mein**
D) mich
10. Vad är funktionen av reflexiva pronomen?
A) Att referera till andra
B) **Att referera till subjektet själv**
C) Att använda i fråga
D) Att böja andra pronomen
11. Vilket pronomen räknas som ett personligt pronomen?
A) **wir**
B) sich
C) meiner
D) er/sie/es
12. I meningen “Ich wasche mich”, vilket pronomen är reflexivt?
A) ich
B) wasche
C) **mich**
D) es
13. “Mein” används för att indikera:
A) andras
B) **mina**
C) deras
D) din
14. Vad är ett pronomen?
A) Ett subjekt
B) **Ett ord som ersätter ett substantiv**
C) En verbform
D) En partikel
15. Vilket pronomen brukar användas för plural?
A) **sie**
B) mein
C) du
D) er
Resonerande frågor
1. Beskriv skillnaden mellan personliga och reflexiva pronomen.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att förklara och visa förståelse för pronomenens olika funktioner.
2. Demonstrera hur du skulle använda “mein” i en mening.
Frågan ger möjlighet att visa kunskap om användningen av possessiva pronomen i praktiken.
3. Förklara varför det är viktigt att använda rätt pronomen i en text.
Genom att resonera kring detta kan eleverna visa förståelse för språklig precisions betydelse.
4. Ge exempel på en mening där ett reflexivt pronomen används och förklara dess funktion.
Eleverna får möjlighet att koppla teori till praktik och visa sin kunskap fungerande i kontext.
5. Diskutera hur pronomen kan påverka meningsbyggnaden i en text.
Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över språkliga val och deras konsekvenser.
6. Jämför användningen av pronomen i tyskan och svenskan.
Genom att koppla till deras modersmål kan eleverna visa djupare kunskap och förståelse för skillnader.
7. Vad skulle hända om vi uteslöt pronomen från en mening? Ge exempel.
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt och resonera kring språklig struktur.
8. Beskriv en situation där du skulle använda reflexiva pronomen i en konversation.
Genom att koppla det till personliga erfarenheter får eleverna möjlighet att visa praktisk kunskap.
Bedömning
Provet bedöms med poäng enligt följande:
Faktafrågor ger max 15 poäng (1 poäng för varje korrekt svar). Resonerande frågor ger max 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng). Totalt krävs för betyg:
E: 8 poäng
C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)