Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Tyska
Tema: Tysk grammatik – Verb och deras böjningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om tysk grammatik, specifikt deras förmåga att böja och använda verb korrekt i olika tempus.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion kommer att fokusera på tysk grammatik, specifikt verb och deras böjningar. Eleverna kommer att lära sig om regelbundna och oregelbundna verb, samt hur man korrekt använder dem i olika tempus.
Kunskapskrav
Eleven kan böja och använda vanliga verb i olika tempus och kan skapa meningar som använder dessa verb korrekt i både tal och skrift.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är verbböjningen för “ich” med verbet “machen”?
A) ich macht
B) ich mache
C) ich machen
D) **ich mache**
2. Vilket av följande är ett oregelbundet verb?
A) spielen
B) **gehen**
C) machen
D) arbeiten
3. Hur böjer man verbet “haben” i andra person singular?
A) hat
B) **du hast**
C) ihr habt
D) sie haben
4. Vilket är korrekt för verbet “sein” i första person singular?
A) ihr seid
B) **ich bin**
C) er ist
D) sie sind
5. Vad är tempus för meningen “Ich habe gegessen”?
A) Presens
B) **Perfekt**
C) Futurum
D) Pluskvamperfekt
6. Vilket av följande verb är regelbundet?
A) **spielen**
B) gehen
C) essen
D) sein
7. Vad är verbböjningen för “wir” med verbet “spielen”?
A) **wir spielen**
B) ihr spielt
C) sie spielen
D) ich spiele
8. Hur böjer man verbet “sehen” i tredje person plural?
A) **sie sehen**
B) sie sehn
C) sie sieht
D) ihr seht
9. Vad beskriver presens?
A) Avslutade handlingar
B) **Nuvarande handlingar**
C) Kommande handlingar
D) Ingen av ovanstående
10. Vad är böjningen för verbet “laufen” i första person plural?
A) **wir laufen**
B) ihr lauft
C) sie laufen
D) ich laufe
11. Vilket av följande verb böjs oregelbundet?
A) spielen
B) **essen**
C) machen
D) arbeiten
12. Hur böjer man “ihr” med verbet “sein”?
A) sie sind
B) **ihr seid**
C) du bist
D) ich bin
13. Vad är skillnaden mellan perfekt och presens?
A) Ingen skillnad
B) **Perfekt beskriver avslutade handlingar, medan presens beskriver nuvarande handlingar.**
C) Perfekt är alltid positivt
D) Presens används bara i frågor
14. Vad är verbböjningen för “sie” med verbet “haben”?
A) **sie haben**
B) sie hat
C) ihr habt
D) du hast
15. Vilket tempus används för att beskriva framtida handlingar?
A) Presens
B) **Futurum**
C) Perfekt
D) Pluskvamperfekt
Resonerande frågor
1. Beskriv hur man korrekt använder regelbundna och oregelbundna verb i olika sammanhang.
Syftet är att eleverna visar sin förståelse för verbens användning och skillnader.
2. Ge exempel på minst tre meningar där du använder olika tempus. Förklara skillnaderna.
Syftet är att eleverna visar sin förmåga att formulera meningar i olika tempus.
3. Diskutera hur ordföljden förändras i bisatser. Ge exempel på meningar.
Syftet är att eleverna visar sin kunskap om tysks grammatiska regler.
4. Analysera ett oregelbundet verb och hur dess böjning skiljer sig från ett regelbundet verb.
Syftet är att eleverna ger en djupare förklaring och förståelse för verbböjningar.
5. Förklara varför det är viktigt att kunna böja verb korrekt i samtal.
Syftet är att eleverna reflekterar över vikten av korrekt språkbruk.
6. Berätta om en situation där du använde verb i perfekt. Hur påverkar tempus förståelsen?
Syftet är att låta eleverna ge personliga exempel och reflektioner.
7. Jämför och kontrastera användningen av verbet “sein” med verbet “haben”.
Syftet är att eleverna analyserar och jämför användningen av två centrala verb.
8. Hur kan du använda din kunskap om verb i framtida språkinlärning?
Syftet är att låta eleverna reflektera över sin inlärning och framtida språkbruk.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
Totalt krävs minst 8 poäng för betyg E, 12 poäng för betyg C (minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för betyg A (minst 5 poäng från resonerande frågor).