Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Abstrakt konst
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att skapa och analysera abstrakt konst, samt deras kunskaper om färger och former i konstverken.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att skapa och bearbeta bild med olika tekniker och material. Undervisningen ska omfatta arbetet med att analysera och samtala om bildens funktioner och uttryck, särskilt inom abstrakt konst.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och beskriva hur de har arbetat. Eleven kan också ge exempel på hur olika former och färger kan uttrycka känslor och budskap.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en kännetecknande egenskap för abstrakt konst?
A) Realistisk avbildning
B) Användning av skulptur
C) Användning av olika tekniker
D) **Fokus på former och färger**
2. Vem är en känd abstrakt konstnär?
A) Pablo Picasso
B) **Wassily Kandinsky**
C) Vincent van Gogh
D) Claude Monet
3. Hur kan färgen röd ofta tolkas?
A) Som lugn
B) **Som passion eller ilska**
C) Som sorg
D) Som glädje
4. Vad är syftet med att använda olika material inom konst?
A) Att få en realistisk bild
B) **Att påverka det slutliga resultatet**
C) Att imitera andra konstnärer
D) Att göra verket lättare att framställa
5. Vilket av följande är ett exempel på abstrakt konst?
A) En avbildning av en katt
B) En landskapsmålning
C) **Ett verk med färgklatter och geometriska former**
D) En porträttmålning
6. Vilken teknisk aspekt är viktig vid skapandet av abstrakt konst?
A) Användning av en kamera
B) **Kombination av färger och former**
C) Att måla med pensel endast
D) Skapande av skulpturer
7. Vad kan abstrakt konst förmedla?
A) Objektiv sanning
B) **Känslor och budskap**
C) Historia
D) Geografiska platser
8. Vad symboliserar färgen blå i konst?
A) Ilska
B) **Lugnet**
C) Energi
D) Lycka
9. Vilken roll spelar komposition i abstrakt konst?
A) Ingen roll
B) **Avgörande för verkets uttryck**
C) Endast viktigt i realistisk konst
D) Spelar bara roll i skulptur
10. Vad representerar färgkombinationer i abstrakt konst?
A) **Olika känslor och sinnesstämningar**
B) Enbart färgade mönster
C) Den tekniska kvalitén av verket
D) En koppling till klassisk konst
11. Vilken uppgift har en konstnär i abstrakt konst?
A) Att alltid vara realistisk
B) **Att uttrycka personlig känsla genom färg och form**
C) Att imitera andra konstnärer
D) Att enbart efterlikna naturen
12. Hur kan man beskriva ett abstrakt konstverk?
A) Enbart genom tekniska aspekter
B) **Genom att analysera känslor och budskap**
C) Utan att ta hänsyn till färger
D) Genom att detaljera varje objekt
13. Vad är ett viktigt syfte med arbetet med färgteori?
A) Att lära sig blanda färger för praktisk användning
B) **Att förstå hur färger påverkar känslor**
C) Att fokusera enbart på historik om färger
D) Att lära sig att måla realistiskt
14. Vad innebär det att “bearbeta bild”?
A) Att kopiera en bild
B) **Att utveckla och förändra en bild genom olika tekniker**
C) Att förändra endast färgen
D) Att enbart måla över en bild
15. Vilken funktion kan abstrakt konst fylla?
A) Att enbart vara dekorativ
B) **Att skapa en djupare känslomässig upplevelse**
C) Att alltid vara informativ
D) Att förmedla fakta
Resonerande frågor
1. Diskutera hur olika färger och former kan samverka för att uttrycka en specifik känsla.
Syfte: Att utvärdera elevens förmåga att analysera och resonera kring färg- och formkombinationer.
2. Reflektera över processen att skapa ett abstrakt verk. Vilka svårigheter mötte du och hur övervann du dem?
Syfte: Att ge eleven möjlighet att visa sin förståelse för den kreativa processen.
3. Hur påverkar abstrakt konst betraktarens känslor och tankar?
Syfte: Att bedöma elevens förmåga att koppla konst och emotionellt medvetande.
4. Beskriv hur ett personligt tema kan ändras och utvecklas genom skapande av abstrakt konst.
Syfte: Att utröna elevens insikt i hur konstnärliga idéer kan transformeras.
5. Vad har du lärt dig om betydelsen av olika material i skapande av ditt verk?
Syfte: Att eleverna visar kunskap om materialens inverkan på konstverken.
6. Vilken roll spelar historien om abstrakt konst för din förståelse av moderna verk?
Syfte: Att ge möjlighet för elever att koppla nutid och historia inom abstrakt konst.
7. Jämför två olika abstrakta konstverk och analysera deras känslor och budskap.
Syfte: Att eleverna ska styrka sin analysförmåga och kunskaper i konst.
8. Hur kan kunskapen om färgteori påverka dina framtida konstverk?
Syfte: Att eleverna reflekterar över hur teoretisk kunskap kan tillämpas praktiskt.
Bedömning
Poängsättning:
Faktafrågor – 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor – 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).