Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Digital Bildredigering
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för digital bildredigering och deras förmåga att använda relevanta verktyg och tekniker. Provets innehåll kommer att fokusera på kunskap om bildredigeringens grunder, verktyg och etiska aspekter av bildmanipulation.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Det centrala innehållet som provet ämnar testa är: “Eleven kan använda digitala verktyg för att bearbeta och redigera bilder” samt “Eleven visar förmåga att reflektera över kraften och etiken i bildmanipulation samt hur bildens budskap påverkas av digitala förändringar.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven omfattar: “Eleven kan använda digitala verktyg för att bearbeta och redigera bilder”, “Eleven visar förmåga att reflektera över kraften i bildmanipulation” samt “Eleven kan diskutera hur bildens budskap påverkas av digitala förändringar.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande program används för digital bildredigering?
A) Microsoft Word
B) Adobe Photoshop
C) Adobe Illustrator
D) **GIMP**
2. Vad är syftet med att använda lager i bildredigering?
A) Att spara tid
B) **Att separera olika element i bilden**
C) Att minskad bildupplösning
D) Att förbättra bildkvaliteten
3. Vilken teknik kan användas för att justera ljuset på en bild?
A) Att skala bilden
B) **Att justera exponeringen**
C) Att ändra färgpaletten
D) Att lägga till text
4. Vad är en typisk användning av text i ett collage?
A) **För att förstärka budskapet**
B) För att dölja bilden
C) För att skapa nya bilder
D) För att öka filstorleken
5. Varför är det viktigt att tänka på etik när man redigerar bilder?
A) För att öka bildupplösningen
B) **För att undvika vilseledande bildrepresentationer**
C) För att spara tid
D) För att förbättra bildens kvalitet
6. Vilket verktyg används för att beskära en bild?
A) Penselverktyget
B) **Beskärningsverktyget**
C) Färgväljarverktyget
D) Lasso-verktyget
7. Vad innebär det att retuschera en bild?
A) **Att korrigera oönskade delar av bilden**
B) Att öka filstorleken
C) Att ändra bildens komposition
D) Att spara bilden i ett annat format
8. Vilken typ av bildbearbetningsmetod använder man för att lägga till effekter?
A) **Filter**
B) Skallning
C) Resizing
D) Exportering
9. Vilken funktion har justeringslager?
A) Att skapa en ny bild
B) **Att justera färg och ljus utan att påverka originalbilden**
C) Att skapa text
D) Att klippa ut föremål
10. Vad innebär ‘kloning’ i bildredigering?
A) **Att duplicera delar av bilden**
B) Att förändra bildens format
C) Att justera skärpa
D) Att ändra färger
11. Vad gör en mättnadjustering?
A) Ökar ljusstyrka
B) **Ändrar intensiteten av färgerna**
C) Tar bort oönskade objekt
D) Ändrar bildens storlek
12. Vilket av följande områden påverkas mest av etiska frågor inom bildredigering?
A) Ökning av filstorlek
B) **Representation och sanningsenlighet**
C) Förbättring av kvalitet
D) Val av programvara
13. Vilken typ av collage kan beskrivas som ett arrangemang av bilder från olika källor?
A) **Digitalt collage**
B) Fysisk collage
C) Vektor collage
D) Text collage
14. Vad är en ‘mask’ i bildredigering?
A) **Ett verktyg för att dölja eller visa delar av ett lager**
B) Ett sätt att öka upplösning
C) En typ av filter
D) En textfunktion
15. Vad kan eleverna inkludera i sina digitala collages?
A) Endast egna bilder
B) **Eget material och material från internet**
C) Endast bilder tagna i klassrummet
D) Enbart foton från en kamera
Resonerande frågor
1. Diskutera hur digital bildredigering kan förändra betraktares upplevelse av en bild.
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att visa djup insikt i effekterna av redigering.
2. Reflektera över etiska aspekter av bildmanipulation och ge exempel på situationer där dessa kan aktualiseras.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring etik i deras egna skapelser.
3. Hur skulle du förklara skillnaden mellan konstnärlig och manipulerande redigering?
Genom denna fråga kan eleverna visa sin förmåga att analysera olika syften med bildredigering.
4. Beskriv hur du skulle använda flera lager i ett collage och vilken effekt detta har.
Elevernas svar kan ge insikter om deras förståelse av komplexiteten i digital bildredigering.
5. Vilka färg- och ljusjusteringar anser du är mest effektiva för att förstärka bildens uttryck?
Denna fråga ger möjlighet för eleverna att visa kreativitet och teknisk kunskap.
6. Resonera kring vikten av att källhänvisa bilder som används i digitala projekt.
Eleverna kan utrycka sina insikter kring ansvar och etik i sitt skapande.
7. Hur kan du använda text i dina digitala projekt för att förstärka det budskap du vill förmedla?
Denna fråga ger utrymme för elever att uttrycka konstnärlig och kommunikativ förmåga.
8. Reflektera över hur digital bildredigering kan användas både positivt och negativt i olika sammanhang.
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt om teknologins roll i samhället.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera, vilket ger maximalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera, vilket ger maximalt 16 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).