En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Bild – Grafisk design



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Grafisk design

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för grafisk design samt deras förmåga att skapa och analysera grafiska produkter. Provets innehåll fokuserar på att ge eleverna möjlighet att visa sin kunskap både teoretiskt och praktiskt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att arbeta med grafisk design, inklusive skapande av affischer och design av reklam. Undervisningen ska omfatta analys av visuell kommunikation och dess påverkan på samhället samt praktiska övningar där eleverna får använda digitala verktyg för att skapa egna designverk.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa grafiska produkter med hjälp av olika tekniker och verktyg. Eleven kan beskriva hur olika visuella element och budskap används i design samt ge exempel på grafiska produkter som påverkar oss i vardagen.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande verktyg används ofta för grafisk design?
A) Microsoft Word
B) **Canva**
C) Adobe Reader
D) Notepad

2. Vad står “grafisk design” för?
A) Att rita med färgkrita
B) **Att skapa visuella lösningar för kommunikation**
C) Att måla på duk
D) Att skriva romaner

3. Vilken färg förknippas oftast med energi och spänning?
A) Blå
B) **Röd**
C) Grön
D) Lila

4. Vilket budskap förmedlar vanligtvis färgen grön?
A) Hat
B) **Natur och miljö**
C) Sorg
D) Känslokyla

5. Vad är en affisch?
A) En typ av bok
B) **En stor poster för att informera eller marknadsföra något**
C) En mobilapp
D) En dreamsleep

6. Vilket av följande element är viktigt i grafisk design?
A) **Typografi**
B) Matlagning
C) Träning
D) Fiske

7. Vad är Adobe Spark?
A) En typ av färg
B) **Ett digitalt designverktyg**
C) En reklambyrå
D) En typ av konstverk

8. Vilken av följande faktorer påverkar hur en affisch uppfattas?
A) **Färgval**
B) Papperstyp
C) Uppläggningar
D) Antal bilder

9. Vad menas med visuell kommunikation?
A) Att prata med någon
B) **Att använda bilder och design för att förmedla budskap**
C) Att skriva en berättelse
D) Att filma

10. Vilket verktyg är bäst för att skapa en affisch online?
A) Excel
B) **Canva**
C) Photoshop
D) Word

11. Vad är syftet med att ge konstruktiv feedback på affischer?
A) Att kritisera dem
B) **Att hjälpa till att förbättra designen**
C) Att berömma dem
D) Att ignorera dem

12. Vilken typ av design är en logotyp?
A) **En grafisk representation av ett varumärke**
B) En typ av affisch
C) En video
D) En inspelning

13. Vilken av följande färger används ofta för att signalera säkerhet?
A) **Grön**
B) Blå
C) Röd
D) Gul

14. Vad innebär begreppet “branding”?
A) Att bygga ett hus
B) **Att skapa en unik identitet för ett företag**
C) Att måla en vägg
D) Att skriva en bok

15. Vilken aspekt är viktigast när man designar en affisch?
A) Kostnad
B) **Budskapet och dess tydlighet**
C) Papperstyp
D) Antal färger

Resonerande frågor

1. Diskutera hur färgvalet i en affisch kan påverka mottagarens känslor.
Syftet är att låta eleverna reflektera över färgpsykologi och dess betydelse i design.

2. Ge exempel på hur visuell kommunikation kan påverka samhällsfrågor.
Frågan ger eleverna möjlighet att analysera och diskutera grafisk designs roll i sociala rörelser.

3. Hur kan man använda typografi för att förstärka ett budskap?
Eleverna uppmanas att tänka på typografins betydelse och hur det påverkar textens uppfattning.

4. Vilket ansvar har en designer i att förmedla ett tydligt budskap?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över etiska aspekter av grafisk design.

5. Analysera en affisch som du tycker fungerar bra. Vilka element gör att den fungerar?
Genom att analysera och diskutera en affisch kan eleverna visa sin förståelse för designprinciper.

6. Hur kan digitala verktyg förändra vårt sätt att tänka kring grafisk design?
Eleverna ges utrymme att kritiskt reflektera över teknikens påverkan på kreativiteten.

7. Diskutera vikten av målgruppsanpassning i grafisk design.
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka på hur design måste anpassas för olika publikgrupper.

8. Vilka utmaningar tror du designers möter i dagens samhälle?
Eleverna får möjlighet att diskutera och identifiera aktuella problem inom grafisk design.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, max 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga ger upp till 3 poäng beroende på djupet av analys och insikt, max 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).