En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Bild – Identitet genom kollage

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för konceptet identitet samt deras förmåga att uttrycka detta genom bildkonst, specifikt genom skapandet av ett kollage. Provets utformning ska också ge eleverna möjlighet att reflektera över sina val av material och tekniker samt beskriva deras representation av identitet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att skapa bilder som uttrycker deras personliga identitet genom olika tekniker och material.

Kunskapskrav

Eleven kan använda olika tekniker och material för att framställa kollage och kan beskriva sina val och vad bilderna representerar. De visar förmåga att uttrycka sina tankar och känslor genom bildkonst.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket material kan du använda för att skapa ett kollage?
A. Endast färg
B. Endast papper
C. Tidningar, fotografier och papper
D. Alla typer av material

2. Vad betyder termen ‘identitet’?
A. En persons hobbyer
B. En persons sätt att vara och uppleva sig själv
C. En typ av konstverk
D. Ett socialt nätverk

3. Vilken teknik är viktig vid skapande av kollage?
A. Måla med vattenfärg
B. Klippa och klistra
C. Bara använda digitala verktyg
D. Skriva en berättelse

4. Vilket av följande är INTE en faktor som bidrar till vår identitet?
A. Kultur
B. Intressen
C. Spelpoäng
D. Värderingar

5. Vad bör du tänka på när du väljer bilder till ditt kollage?
A. Endast vad som är snyggt
B. Hur de representerar din identitet
C. Hur populära bilderna är
D. Skapa en kopia av någon annans verk

6. Vilket av följande material är bra att använda i ett kollage?
A. Tidningar och fotografier
B. Enbart färger
C. Endast plast
D. Klistermärken

7. Hur kan kollage hjälpa dig att uttrycka dig?
A. Det gör dig mer populär
B. Genom att kombinera bilder visar du din unika identitet
C. Det handlar bara om att klippa saker
D. Det ger inget uttryck

8. Vad handlar processen av att skapa ett kollage om?
A. Att kombinera olika bilder för att berätta en historia
B. Bara att färga bilder
C. Målningar och teckningar
D. Ingen specifik teknik

9. Vilket steg är viktigt att tänka på när du arrangerar ditt kollage?
A. Raka linjer
B. Komposition
C. Val av färg
D. Ordning på materialet

10. Vad kommer syftet med att diskutera identitet i klassen att hjälpa oss med?
A. Att förstå och respektera olikheter hos varandra
B. Att vinna tävlingar
C. Att veta mer om konst
D. Att kunna göra samma kollage

11. Vad är en viktig känsla att förmedla med ditt kollage?
A. Mesighet
B. Avundsjuka
C. Stolthet
D. Bekymmer

12. Vilken känsla kan ett kollage uttrycka?
A. Ingen känsla
B. Många olika känslor beroende på valet av bilder
C. Bara glädje
D. Bara sorg

13. Vad är en fördel med att presentera sitt kollage för klassen?
A. Det är jobbigt
B. Ingen annan kan se det
C. Du får feedback och kan förklara dina val
D. Du kan se andras arbeten utan att dela ditt eget

14. Vad är en utmaning i att skapa ett kollage?
A. Det är för enkelt
B. Det finns inte tillräckligt med tid
C. Att fatta beslut om vilka bilder man ska använda
D. Att inhandla material

15. Hur kan skapandet av ett kollage påverka dig personligen?
A. Det kan öka din självinsikt och förståelse för dig själv
B. Det ger ingen förändring
C. Det ger endast praktiska färdigheter
D. Det är bara en uppgift

Resonerande frågor

1. Beskriv hur ditt kollage representerar olika aspekter av din identitet. Syftet med denna fråga är att ge eleven möjlighet att fördjupa sig i och förklara sina val av symboler och bilder.

2. Reflektera över vilka känslor som uppstår när du ser på ditt kollage. Denna fråga ger elever möjlighet att koppla känslor till deras skapande och förstå den emotionella aspekten av konst.

3. Vad lärde du dig om dig själv när du skapade ditt kollage? Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring sin självkännedom och insikten de fått genom processen.

4. Hur tycker du att kompositionen påverkar budskapet i ditt kollage? Den här frågan ger utrymme för analys och förståelse av hur designval påverkar betraktarskapet.

5. Jämför ditt ursprungliga koncept för kollaget med det färdiga resultatet. Detta ger eleverna en chans att reflektera över den kreativa processen och förändringar som skett längs vägen.

6. Hur påverkade feedback från dina kamrater skapandet av ditt kollage? Här ges elever möjlighet att diskutera gruppdynamik och samarbete i kreativa arbeten.

7. Vilka metoder eller tekniker använde du som var nya för dig? Denna fråga syftar till att uppmuntra elever att tänka över sina kunskaper och vad de lärt sig genom att använda nya tekniker.

8. Diskutera hur du kan använda collage som en form av uttryck i framtiden. Denna fråga ger en fördjupning kring användningen av konst i sig och hur det kan fortsätta att påverka deras liv.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, vilket ger maximalt 15 poäng.

Resonerande frågor: Varje korrekt och välformulerat svar ger 2 poäng, vilket ger maximalt 16 poäng.

För betyget E krävs minst totalt 8 poäng.
För betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).