“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Identitet och Representation i Konst
Syfte
Detta prov syftar till att undersöka elevernas förståelse för identitet och representation inom konsten, samt deras förmåga att analysera och skapa konstverk som reflekterar dessa teman.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleven kan analysera och diskutera hur identitet presenteras och representeras i konstverk.”
Kunskapskrav
– Eleven kan analysera och diskutera hur identitet presenteras och representeras i konstverk.
– Dessutom visar eleven förmåga att skapa egna konstverk som spänner över olika identiteter, inklusive deras reflektioner kring representation.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken konstnär är känd för sina verk som utforskar HBTQ+-identiteter?
A. Andy Warhol
B. **Cindy Sherman**
C. Pablo Picasso
D. Vincent van Gogh
2. Vad av följande begrepp handlar om förväntningar på beteende utifrån kön?
A. Minoritet
B. **Normer**
C. Representation
D. Identitet
3. Vilket medium används ofta för att skapa digital konst?
A. Måleri
B. Skulptur
C. **Digitala verktyg**
D. Collage
4. Hur kan konst utmana stereotyper?
A. Genom att förstärka dem
B. **Genom att ge nya perspektiv**
C. Genom att ignorera dem
D. Genom att förhålla sig neutralt
5. Vilken av följande frågor handlar om identitet?
A. Vilken färg är din favorit?
B. **Vem är du?**
C. Vad äter du?
D. Vad gillar du att göra?
6. Vad är representation i konstens sammanhang?
A. Konstverkets storlek
B. **Hur olika identiteter framställs**
C. Antalet konstverk
D. Versaler i titeln
7. Vilket av följande material är inte vanligt inom måleri?
A. Akryl
B. **Papper maché**
C. Olja
D. Vattenfärg
8. Vad är en attityd i relation till identitet?
A. En färg
B. **En känsla eller uppfattning**
C. En teknik
D. En stil
9. Vilket konstverk av Kehinde Wiley utmanar traditionell representation?
A. “Starry Night”
B. **”Napoleon Leading the Army Over the Alps”**
C. “The Scream”
D. “Guernica”
10. Hur kan konst öka förståelsen för olika identiteter?
A. Genom att vara tyst
B. **Genom att skapa diskussioner**
C. Genom att undvika kontroverser
D. Genom att fokusera på populärkultur
11. Vilken känsla kan konst främja?
A. Omedelbarhet
B. **Reflexion**
C. Förvirring
D. Passivitet
12. Vad beskriver ‘marginaliserade identiteter’?
A. Dominerande grupper
B. **Grupper som sällan representeras i media**
C. Rika identiteter
D. Identifierade normer
13. Vilken form av konstverk skapade du för att uttrycka din identitet?
A. **Ett personligt konstverk**
B. En kopia av ett känt verk
C. Ett abstrakt verk utan tema
D. En digital animation
14. Vilken färg kan ofta representera stolthet inom HBTQ+-konst?
A. Gul
B. **Regnbågsfärger**
C. Blå
D. Grå
15. Vad är en reflektion kring ett konstverk?
A. En listning av bläckfärger
B. **En personlig analys av vad verket betyder**
C. En sammanfattning av dess historia
D. En bedömning av artistens teknik
Resonerande frågor
1. Hur kan konstverk ifrågasätta traditionella normer kring identitet?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och reflektera över konstverkens potentiella påverkan på samhällsnormer.
2. Diskutera hur du skulle skapa ett konstverk som inkluderar flera identiteter.
Frågan uppmanar eleverna att tänka kreativt och strategiskt kring mångfald i sin konst.
3. Vilken roll spelar konsten i att lyfta fram marginaliserade röster?
Denna fråga tillåter eleverna att koppla teori till praktiska exempel och att reflektera över samtida frågor.
4. Hur skulle ditt konstverk se ut om du skulle representera en identitet som inte är din egen?
Syftet är att få eleverna att tänka på empati och förståelse genom kreativt uttryck.
5. Vilka kulturella och sociala aspekter påverkar representationen av identiteter i dagens konst?
Denna fråga ger eleverna en chans att relatera konsten till bredare sociala frågor och kontextualisera sina verk.
6. Hur kan olika medier påverka din tolkning av identitet?
Genom att resonera över medierna, bjuder frågan in till insikter om val av teknik och dess betydelse.
7. På vilket sätt kan din personliga historia påverka hur du skapar konst?
Syftet är att koppla personlig erfarenhet till kreativ process och konstnärligt uttryck.
8. Vad anser du är den viktigaste funktionen av konst i relation till identitet?
Denna fråga uppmanar till djupgående diskussion och analys, vilket ger elever tillfälle att visa sin förståelse på A-nivå.
Bedömning
Provet bedöms med följande poängsystem:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt,
för betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor)
och för betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).
“`