Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Konstgestaltning av Identitet
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att förstå och uttrycka identitet genom bildkonst. Provfrågorna kommer att testa deras kunskaper om hur olika aspekter av identitet kan gestaltas och analyseras i konstverk.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna provkonstruktion kopplar till det centrala innehållet: “Utforska identitet genom konst. Reflektera över hur olika aspekter av identitet (kultur, kön, bakgrund, personliga erfarenheter) kan uttryckas genom bildkonst.”
Kunskapskrav
Provets koppling till ämnets kunskapskrav inkluderar att eleverna ska kunna “skapa och analysera egna bildprodukter samt reflektera kring hur bilder kan uttrycka identitet.” De ska också kunna “diskutera och ge konstruktiv kritik på egna och andras verk.”
Prov
Faktafrågor
- Vad betyder identitet inom konst?
A) Enbart kultur
B) Enbart bakgrund
C) Enbart kön
D) **Ett komplext begrepp** - Vilket av följande kan användas för att uttrycka identitet i ett konstverk?
A) Enbart olja
B) **Olika tekniker och material**
C) Enbart fotografi
D) Enbart installation - Vad är syftet med att skapa ett identitetsporträtt?
A) Att efterlikna en känd person
B) **Att återspegla sin egen identitet**
C) Att följa en mall
D) Att skapa ett verklighetstroget porträtt - Vilket medium kan inte användas för att representera identitet?
A) Teckning
B) **Spelprogrammering**
C) Collage
D) Måleri - Vilken typ av diskussion uppmanas eleverna till i gruppen?
A) Diskussion om betyg
B) **Reflektion över egna identiteter**
C) Diskussion om favoritkonstverk
D) Diskussion om teknikval - Vilket av följande konstverk är ett exempel på identitetstema?
A) Landskapsmålning
B) **Porträtt**
C) Abstrakt konst
D) Still life - Vad är en av de största utmaningarna i skapandet av konstverk som representerar identitet?
A) Att använda rätt färger
B) **Att uttrycka känslor**
C) Att följa instruktioner
D) Att välja teknik - Vilket av följande alternativ beskriver bäst “självutforskning” i konst?
A) Att kopiera andras verk
B) **Att utforska sin egen identitet**
C) Att följa modetrender
D) Att använda endast traditionella tekniker - Vad innebär att ge konstruktiv kritik?
A) Att enbart berömma
B) **Att ge konkreta förbättringsförslag**
C) Att fokusera på det negativa
D) Att tysta kritikern - Vilken känsla kan konsten förmedla?
A) Enbart glädje
B) **Flera olika känslor**
C) Enbart sorg
D) Enbart förvirring - Vilken roll spelar materialval i konstgestaltning?
A) Har ingen betydelse
B) **Kan förstärka identitetsbudskapet**
C) Bara en estetikfråga
D) Obetydligt för processen - Vilken kopplar reflexion kring identitet närmast till?
A) Enbart målning
B) **Konstnärliga skapandeprocesser**
C) Tekniska färdigheter
D) Enbart konsthistoria - Vad är ett identitetsporträtts främsta syfte?
A) Att efterlikna verkligheten
B) **Att uttrycka den skapandes identitet**
C) Att visa teknisk skicklighet
D) Att följa en specifik stil - Hur kan konst användas i samhällsdiskussioner?
A) Enbart som underhållning
B) **Som ett verktyg för att utforska identitet**
C) Bara för att göra profit
D) Enbart i skolan - Vad bör man fokus på när man presenterar sina verk?
A) Att bara visa teknik
B) **Att diskutera identitetsaspekterna**
C) Att inte berätta om processen
D) Att följa en given mall
Resonerande frågor
- Vilka faktorer anser du påverkar din identitet mest och varför?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera djupt över sina personliga erfarenheter. - Hur kan konstverk förändras beroende på betraktarens bakgrund?
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka på perspektiv och tolkningar. - Vad betyder det för dig att använda konst som uttryck för identitet?
Genom denna fråga får eleverna möjlighet att diskutera det personliga värdet av konst. - Hur kan olika kulturella perspektiv berika identitet i konst?
Frågan uppmanar till en djupgående analys av kulturell mångfald. - Kan du ge exempel på ett konstverk som har påverkat din förståelse av identitet?
Detta låter eleverna relatera teori till konkreta exempel. - Diskutera betydelsen av att inkludera både text och bild i identifieringskonst.
Genom denna frågeställning uppmuntras kreativt tänkande och analys av kombinatoriska metoder. - Hur kan man övervinna kreativa blockeringar vid skapandet av identitetsporträtt?
Här får eleverna möjlighet att reflektera över den kreativa processen och strategier de kan använda. - Vilken roll spelar feedback i utvecklingen av en konstnärlig identitet?
Frågan ger eleverna chansen att resonera kring feedbackens påverkan och betydelse i lärandeprocessen.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng (med minst 0 poäng från resonerande frågor), för C behövs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).