Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Kreativ Användning av Återvunnet Material i Konst
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom skapande av konstverk med återvunnet material, samt att förstå och reflektera över hållbarhet i konsten.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på att använda återvunnet material för att skapa konstverk. Eleverna kommer att lära sig om vikten av hållbarhet och hur konst kan göras med hjälp av material som annars skulle kasseras.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa och bearbeta konstverk med hjälp av återvunnet material. Dessutom visar eleven förmåga att reflektera över konceptet hållbarhet i konsten och ge konstruktiv kritik på egna och andras verk.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär begreppet “återvunnen konst”?
A) Konstverk skapade med nya material
B) Konstverk skapade av material som skulle kasseras
C) Konstverk skapade utomhus
D) Konstverk skapade utan att använda några material
B
2. Vilket av följande material är inte vanligt i återvunnen konst?
A) Papper
B) Metall
C) Ny plast
D) Glas
C
3. Vilken känd konstnär arbetar med återvunnet material?
A) Vincent van Gogh
B) Pablo Picasso
C) El Anatsui
D) Claude Monet
C
4. Vilken teknik är vanlig vid skapande av konstverk med återvunnet material?
A) Olja på duk
B) Stencilering
C) Collage
D) Akvarell
C
5. Vad är huvudsaken med att använda återvunnet material i konsten?
A) Att göra konsten dyrare
B) Att visa på hållbarhet och minska avfall
C) Att skapa konstverk som är perfekta
D) Att följa mode och trender
B
6. Vad betyder hållbarhet i konstsammanhang?
A) Att konstverket ska hålla länge
B) Att använda material som är lättillgängliga
C) Att skapa konst som inte påverkar miljön negativt
D) Att bara använda traditionella material
C
7. Vilken typ av projektering är viktig när man arbetar med återvunnet material?
A) Oplanerad skapelse
B) Att tänka på materialens ursprung och andra användningsområden
C) Att använda många olika material utan eftertanke
D) Endast fokusera på färgval
B
8. Hur kan skapandet av konst med återvunnet material påverka miljön?
A) Genom att öka mängden skräp
B) Genom att förbättra föroreningarna
C) Genom att skapa medvetenhet om avfall och återvinning
D) Genom att bara använda nyproducerade material
C
9. Vilket av följande är ett fördelaktigt resultat av att skapa konst med återvunnet material?
A) Högre kostnader för konstmaterial
B) Ökade koldioxidutsläpp
C) Ökad kreativitet och innovativt tänkande
D) Mindre intresse för konst
C
10. Vad krävs av en konstnär när de arbetar med återvunnet material?
A) Att vara begränsad till en specifik teknik
B) Att tänka utanför boxen och vara kreativ
C) Att alltid följa regelbundna konstmaterialstandarder
D) Att undvika improvisation
B
11. Vad står “recycling” för?
A) Att kasta bort material
B) Att återanvända och bearbeta avfall
C) Att skapa nya material
D) Att skära i konstverk
B
12. Vilken typ av konstverk kan skapas med plastflaskor?
A) Skulpturer
B) Tavlor
C) Teckningar
D) Ingen konst
A
13. Vad kan vara en utmaning med att använda återvunnet material i skapandet?
A) Det är alltid lätt att hitta
B) Det kan vara svårt att kombinera material
C) Det tar kort tid att arbeta med
D) Det finns inga utmaningar
B
14. Vad är målet med att skapa en informationsposter om återvunna konstverk?
A) Att förklara materialval och konstverkets budskap
B) Att göra en reklamfilm
C) Att skriva ned konstverkets historia
D) Att bara visa bilder på konstverken
A
15. Vilken av följande frågor kan du ställa för att reflektera över processen?
A) Vad var min favoritfärg?
B) Vilka känslor förmedlade mitt konstverk?
C) Vad hade jag på mig?
D) Hur länge tog jag att skapa?
B
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du valde ditt material och hur det passar in i temat hållbarhet.
Syftet är att undersöka elevens förmåga att reflektera och motivera sitt val av material utifrån hållbarhet.
2. Hur har processen av att skapa konst med återvunnet material förändrat din syn på miljön?
Ger möjlighet att se hur skapandet påverkar elevens perspektiv på miljöfrågor.
3. Diskutera en specifik teknik du använde och varför du valde just den.
Syftar till att bedöma elevens tekniska förståelse och möjlighet att reflektera över val.
4. Hur kan ditt konstverk inspirera andra att tänka på hållbarhet?
Uppmanar till kreativt tänkande och förmågan att sprida budskapet om hållbarhet.
5. Beskriv en utmaning du stötte på under skapandeprocessen och hur du övervann den.
Ger insikt i elevens problemlösningsförmåga och reflektion kring lärande.
6. Vilken feedback skulle du ge på ditt eget konstverk och varför?
Möjlighet att självbedöma och utveckla kritiskt tänkande.
7. Hur kan vi som samhälle dra nytta av att använda återvunnet material i konst?
Syftar till att koppla elevarbeten till större samhällsfrågor och engagemang.
8. Reflektera över din upplevelse av att arbeta med återvunnet material. Vad har du lärt dig?
Uppmanar till en helhetsreflektion av lärande och konstskaparprocessen.
Bedömning
Provet bedöms på en total av 30 poäng. Faktafrågorna ger max 15 poäng (1 poäng per rätt svar), och de resonerande frågorna ger max 15 poäng (1,5 poäng per svar). För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).