En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Bild – Kreativt Fotografi

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Bild

Tema: Kreativt Fotografi

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda och förstå koncept och tekniker inom fotografi, samt att uttrycka känslor och berättelser genom sina egna bilder.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna kommer att arbeta med fotografi som uttrycksform, där de lär sig om komposition, ljus och skugga, samt hur man använder kameran för att fånga känslor och berättelser. Fokus kommer att ligga på att experimentera med olika perspektiv och tematik.

Kunskapskrav

Eleven kan använda fotografiska och digitala tekniker för att skapa egna bildprodukter. Eleven visar också förståelse för olika genrer inom fotografi och kan diskutera sina egna bilder samt andras i relation till bildens syfte och funktion.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas den teknik som skapar en suddig bakgrund i en bild?

  • A) Skärpedjup
  • B) Bokeh
  • C) Exponering
  • D) Ljusmätning

2. Vilken typ av fotografi fokuserar på att fånga människor i sin miljö?

  • A) Street photography
  • B) Porträttfotografi
  • C) Landskapsfotografi
  • D) Dokumentärfotografi

3. Vad beskriver termen “komposition” inom fotografi?

  • A) Val av objektiv
  • B) Hur elementen i en bild är arrangerade
  • C) Typen av kamera som används
  • D) Exponeringstiden

4. Hur kan ljus påverka stämningen i en bild?

  • A) Genom färgvalet
  • B) Genom att skapa olika typer av skuggor
  • C) Genom bildens storlek
  • D) Genom att justera skärpedjupet

5. Vad innebär “lång exponering” inom fotografering?

  • A) Att kameran har en låg ISO-inställning
  • B) Att objektivet är öppet under en längre tid
  • C) Att en blixt används
  • D) Att flera bilder tas i snabb följd

6. Vilken genren fokuserar på att fånga natur och landskap?

  • A) Porträttfotografi
  • B) Landskapsfotografi
  • C) Makrofotografi
  • D) Street photography

7. Vad är syftet med att använda olika vinklar när du fotograferar?

  • A) För att justera exponeringen
  • B) För att ge en ny dimension och perspektiv
  • C) För att ändra bildens storlek
  • D) För att kontrollera skärpedjupet

8. Hur kan ditt personliga perspektiv påverka din fotografering?

  • A) Det påverkar endast bildens färger
  • B) Det kan påverka vilka motiv och berättelser du väljer att fånga
  • C) Det spelar ingen roll för resultatet
  • D) Det påverkar kamerans inställningar

9. Vilken typ av ljus ger en mjukare och mer romantisk känsla i en bild?

  • A) Mjukt ljus
  • B) Hårt ljus
  • C) Direkt solljus
  • D) Inget ljus

10. Vad är en vanlig användning av bokeh i fotografi?

  • A) För att öka bildens kontrast
  • B) För att isolera motivet från bakgrunden
  • C) För att skapa en drömlik känsla
  • D) För att öka bildens skärpa

11. Vilken av följande termer beskriver smarta sätt att fånga ljus i en bild?

  • A) Tidsinställt foto
  • B) Ljuskomposition
  • C) Fokusering
  • D) Ramar i en bild

12. Vilken genren handlar om att fånga ögonblick och situationer direkt i omgivningen?

  • A) Makrofotografi
  • B) Dokumentärfotografi
  • C) Porträttfotografi
  • D) Stilleben

13. Vad kallas den del av en bild som tydligt framhävs?

  • A) Bakgrunden
  • B) Motivet
  • C) Grunge
  • D) Kompositionen

14. När används ofta lång exponering?

  • A) För att fånga rörelse och skapa en mjuk effekt
  • B) För att ge skärpa på stilla motiv
  • C) För att skapa en liten bländare
  • D) För att ta porträttbilder

15. Vilka av följande element ingår i kamerainställningar?

  • A) ISO, bländare, slutartid
  • B) Färg, stil, textur
  • C) Passport, lins, fotoalbum
  • D) Enklare, naturligare, estetiskt

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du skulle gå tillväga för att fånga en känsla i en bild. Vilka faktorer skulle påverka ditt val av motiv och teknik?

Syftet är att bedöma elevens förmåga att reflektera över sin egen kreativa process och förståelse för bildens syfte.

2. Diskutera hur du skulle kunna använda ljus och skugga för att skapa djup och stämning i dina bilder.

Frågan syftar till att lyfta fram elevens kunskaper om belysning och dess betydelse i bildskapande.

3. Reflektera över hur olika tekniker, som bokeh eller lång exponering, kan användas för att förmedla olika känslor i fotografi.

Eleven ges möjlighet att visa sin förståelse för tekniska aspekter och deras kreativa tillämpningar.

4. Analysera en av dina egna bilder. Vilka känslor ville du förmedla och hur lyckades du uppnå det genom komposition och teknik?

Frågan ger eleven möjlighet att både analysera egna verk och förstå sammanhanget mellan teknik, komposition och uttryck.

5. Hur har din personliga stil utvecklats genom de olika övningar och tekniker ni har arbetat med under kursen?

Denna fråga ger utrymme för reflektion över lärprocessen och hur den har påverkat elevens unika uttryck.

6. Jämför en bild av en klasskamrat med en av dina egna bilder. Vilka likheter och skillnader finns i teknik och uttryck?

Genom denna analys kan eleven visa förståelse för andras arbete och kritiskt tänkande kring bildens kommunikation.

7. Beskriv hur du anpassar din fotografering baserat på din målgrupp. Hur kan dina val påverka responsen?

Eleven får här möjlighet att diskutera marknadsföring och publikens relevans inom fotografi.

8. Vilka influenser från fotografer du beundrar tror du påverkar din egen stil och val av motiv?

Frågan uppmuntrar till reflektion på inspirationskällor och hur de påverkar elevens process som fotograf.

Bedömning

Provet bedöms med följande poängsättning:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar.
  • Resonerande frågor: 3 poäng per svar.

För betyg E krävs minst 8 poäng, varav 0 poäng från resonerande frågor.

För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.