Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Måla
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och färdigheter i bildskapande, inklusive tekniker, material och analys av bilder. Provets mål är att ge eleverna möjlighet att visa sin kreativitet samt sin förståelse för olika aspekter av bildkonst.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
- Två- och tredimensionellt bildarbete.
- Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
- Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning och spridning av bilder, inklusive eventuella konflikter mellan yttrandefrihet och integritet.
- Bildanalys av samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer.
Betygskriterier
- Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer.
- I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt.
- Eleven beskriver bilders innehåll och funktion på ett enkelt sätt.
Prov
Faktafrågor
- Vilken teknik används för att skapa en målning?
- A. Teckning
- B. **Måleri**
- C. Skulptur
- D. Fotografi
- Vad innebär digital bildbearbetning?
- A. Att måla med oljefärger
- B. **Att redigera och bearbeta bilder med hjälp av digitala verktyg**
- C. Att skapa skulpturer
- D. Att framkalla fotografier
- Vilket av följande är ett exempel på en berättande bild?
- A. **En illustration av en saga**
- B. En enkel geometrisk form
- C. En abstrakt målning
- D. En reklamannons
- Vad är komposition i bild?
- A. Att använda färg
- B. Att rita
- C. **Arrangemang av element i en bild**
- D. Att skriva en text
- Vilket verktyg används ofta i digitalt skapande?
- A. Pensel
- B. Skissblock
- C. **Dator**
- D. Akrylfärg
- Vilken typ av bild handlar om att förmedla information?
- A. **Informativ bild**
- B. Berättande bild
- C. Abstrakt bild
- D. Porträtt
- Vilket av följande begrepp handlar om att skapa balans i en bild?
- A. **Komposition**
- B. Teknik
- C. Färg
- D. Motiv
- Vad innebär yttrandefrihet i relation till bilder?
- A. Att alla får använda bilder utan begränsning
- B. **Rätt att uttrycka sig genom bilder**
- C. Att endast konstnärer får skapa bilder
- D. Att alla bilder är gratis
- Vilken teknik är typisk för skapandet av digitala bilder?
- A. **Digital måleri**
- B. Olja
- C. Kola
- D. Akvarell
- Vilka skyldigheter har en bildskapare?
- A. Att alltid be om lov
- B. **Att respektera andras rättigheter och integritet**
- C. Att alltid använda sin egen bild
- D. Ingen skyldighet
- Vilken av följande bilder är en exempel på en dokumentärbild?
- A. **En bild av en händelse**
- B. En teckning av en katt
- C. En abstrakt målning
- D. En logotyp
- Vilken typ av bild kan påverka känslor?
- A. Informativ bild
- B. **Berättande bild**
- C. Statisk bild
- D. Grafisk bild
- Vad kan användas för att analysera en bild?
- A. **Viktiga begrepp i bildanalys**
- B. Bläddra genom facebook
- C. Att rita om bilden
- D. Att skriva en uppsats
- Vilket av följande är ett bildmaterial?
- A. Skulpturer
- B. **Fotografier**
- C. Berättelser
- D. Songs
Resonerande frågor
- Hur påverkar era val av tekniker och material det budskap ni vill förmedla i en bild? Syftet är att få elever att reflektera över sin skapandeprocess.
- Vilka etiska överväganden anser ni bör göras vid användning och spridning av bilder? Genom denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för etik i bildskapande.
- Hur kan kultur och historia påverka tolkningen av en bild? Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt på kontexten av bilder.
- Diskutera betydelsen av bildkommunikation i sociala medier. Eleverna kan reflektera över nyanserna av olika mediekanaler.
- Hur kan ni använda er av bilder för att påverka en samhällsfråga som ni tycker är viktig? Denna fråga kan visa elevernas engagemang och kreativt tänkande.
- Beskriv hur olika typer av bilder kan påverka våra känslor och attityder. Eleverna ges möjlighet att resonera djupare kring emotionell påverkan.
- Diskutera skillnaderna mellan digitalt och traditionellt bildskapande. Frågan kan leda till intressanta insikter om olika arbetssätt.
- Hur kan en bild bli ett effektivt verktyg för att kommunicera ett budskap? Eleverna får möjlighet att fundera på bilder som kommunikationsverktyg.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). Resonerande frågor ger maximalt 8 poäng (1 poäng per svar). Matematiken är följande:
- E: Minst 8 poäng krävs totalt.
- C: Minst 12 poäng krävs totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
- A: Minst 18 poäng krävs totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.