Prov. Åk. 9. Bild – Målningstekniker



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Bild

Tema: Målningstekniker

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring olika målningstekniker, deras förmåga att skapa och diskutera sina verk samt förståelse för teknikers påverkan på bildens uttryck.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att arbeta med olika målartekniker och material, samt lära sig analysera och diskutera bildens uttryck. Undervisningen ska omfatta praktiskt arbete med färg och form, samt förståelse för hur dessa val påverkar det visuella budskapet.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material samt beskriva hur de har arbetat med dem. Dessutom kan eleven ge exempel på hur olika grafiska element och färger påverkar bildens budskap och uttryck.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken teknik använder man för att skapa en akrylmålning?

A) Vattenpennor

B) **Akrylfärg**

C) Blyertspennor

D) Kritor

2. Vad är en fördel med akvarellmålning?

A) Färgerna är permanenta

B) **Färgerna kan blandas lätt med vatten**

C) Tekniken är enklare än akrylmålning

D) Torktiden är snabbare

3. Vilken av följande färger är inte en primärfärg?

A) **Grön**

B) Röd

C) Blå

D) Gul

4. Vad bör man tänka på när man blandar akrylfärg?

A) **Att få rätt konsistens**

B) Att använda kallt vatten

C) Att blanda för mycket färg

D) Att alltid använda penslar i olika storlekar

5. Vilken teknik fokuserar mer på att bygga upp lager?

A) Olja

B) **Akvarell**

C) Pastell

D) Krita

6. Hur kan man skapa djup i en målning?

A) **Genom att använda skugga och ljus**

B) Genom att använda många färger

C) Genom att använda stora penslar

D) Genom att måla snabbt

7. Vilken av följande kan anses vara en nackdel med oljemålning?

A) **Torktiden är lång**

B) Färgerna torkar för snabbt

C) Det är väldigt billigt

D) Tekniken är för grundläggande

8. Vad handlar färgblandning om?

A) Att förstå hur man använder penslar

B) **Att veta hur färger kan påverka varandra**

C) Att välja rätt papper

D) Att måla utan skuggor

9. Vilken färg ger en känsla av lugn?

A) Röd

B) **Blå**

C) Gul

D) Orange

10. Vad är en vanlig teknik i akrylmålning?

A) **Ombré**

B) Graffiti

C) Collage

D) Ink wash

11. Vilken teknik kan ge fina detaljer i en målning?

A) **Akvarell**

B) Målning med svamp

C) Spraymålning

D) Fingermålning

12. Vilken typ av pensel är bäst för att skapa breda penseldrag i akrylmålning?

A) Rund

B) **Platt**

C) Tunn

D) Kort

13. Vad menas med målningens komposition?

A) **Hur elementen i målningen är arrangerade**

B) Färgernas intensitet

C) Tekniken som används

D) Målningens storlek

14. Vilken effekt har ljus på en målning?

A) **Det skapar volym och djup**

B) Det gör färgerna mer intensiva

C) Det gör målningen enklare

D) Det minskar detaljrikedomen

15. Vad kännetecknar en lyckad akvarellmålning?

A) **Transparens och layering**

B) Hög kontrast

C) Användning av enbart starka färger

D) Minimal användning av vatten

Resonerande frågor

1. Reflektera över din egen erfarenhet med akrylmålning och akvarellmålning. Vilken teknik kände du dig mest bekväm med och varför?

Syfte: Denna fråga ger möjlighet att uttrycka personlig erfarenhet och argumentera för preferenser.

2. Diskutera hur olika målningstekniker kan påverka betraktarens känslor. Vad kan du säga om ditt eget verk?

Syfte: Frågan uppmanar till djupare analys av den känslomässiga påverkan av konst.

3. Hur kan du se på evolutionen av ditt arbete under denna process? Vad har du lärt dig?

Syfte: Ger elever möjlighet att reflektera över deras utveckling och lärande genom tiden.

4. Redogör för skillnaderna mellan akryl och akvarell, både tekniskt och känslomässigt. Hur påverkar dessa skillnader ditt skapande?

Syfte: Frågan ger en chans att analysera tekniska och känslomässiga aspekter av målning.

5. Beskriv hur du använde färg och komposition i ditt arbetsprocess. Vad chockerade eller överraskade dig?

Syfte: Uppmanar till självreflektion och kritisk analys av elevernas egna beslut.

6. Vilken roll spelar experimenterande i din konstprocess, och hur kan det leda till nya resultat?

Syfte: Frågan utforskar vikten av att experimentera i skapandeprocessen.

7. Analysera en konstnär som använder akryl eller akvarell som sitt primära medium. Hur lyckas de med sina verk?

Syfte: Ger elever möjlighet att undersöka och diskutera framgångsrika konstverk.

8. Hur ser du på din egen stil som konstnär? Hur har den format ditt skapande under denna kurs?

Syfte: Denna fråga uppmuntrar personlig reflektion om konstnärlig stil och dess påverkan.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje noggrant utvecklat svar ger 1 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt. För betyg C krävs 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp