Prov. Åk. 9. Bild och form – Digital bildhantering

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom digital bildhantering och grafik, samt deras förmåga att tillämpa olika tekniker och verktyg i praktiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets fokus ligger på metoder och tekniker för digital bildhantering, inklusive fotografering, redigering och grafisk design. Eleverna ska få möjlighet att visa kunskap om olika filformat, verktyg och principer som används för att skapa attraktiva och professionella bilder.

Kunskapskrav

Eleven kan tillämpa grundläggande tekniker för digital bildhantering och skapa grafiskt material med hjälp av digitala verktyg.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande bildfilformat är komprimerat?
A) PNG
B) TIFF
C) BMP
D) JPEG

2. Vad står GIMP för?
A) Graphic Information Management Program
B) General Image Manipulation Program
C) Graphics Imaging Multiplier Program
D) GNU Image Manipulation Program

3. Vilken av följande metoder används för att justera färger i en bild?
A) Skapa lager
B) Beskärning
C) Färgbalans
D) Filtrering

4. Vilken typ av grafik skapas av pixlar?
A) Rastergrafik
B) Vektorgrafik
C) 3D-grafik
D) Skalargrafik

5. Vilket program är mest känt för avancerad bildredigering?
A) Microsoft Paint
B) Adobe Photoshop
C) CorelDRAW
D) GIMP

6. Vad är en fördel med vektorgrafik?
A) Mer detaljerad
B) Större filstorlek
C) Skalbarhet utan kvalitetsförlust
D) Lättare att redigera rasterbilder

7. Vilken av följande tekniker används för att förbättra en digital bild?
A) Spara i fel format
B) Ta bort metadata
C) Justera kontrasten
D) Nollställa bilden

8. Vilket av följande verktyg är INTE en del av ett bildredigeringsprogram?
A) Pensel
B) Lasso
C) Textbehandlare
D) Stämpel

9. Vilket filformat är bäst att använda för webben?
A) TIFF
B) BMP
C) JPEG
D) RAW

10. Vad är syftet med att ”beskära” en bild?
A) Ändra filformatet
B) Ta bort oönskade delar
C) Justera färger
D) Lägga till effekter

11. Vilket av följande program har en öppen källkod?
A) Adobe Photoshop
B) Microsoft Paint
C) GIMP
D) CorelDRAW

12. Vad innebär det att en bild är ”komprimerad”?
A) Den innehåller fler färger
B) Den är större i filstorlek
C) Den tar mindre utrymme
D) Den har högre kvalitet

13. Vad är en ”lager” i bildredigering?
A) En typ av filter
B) En del av bildens resolution
C) En separerad del där man kan redigera
D) En färgläggning

14. Vilken av följande är en vektorgrafikprogramvara?
A) Adobe Illustrator
B) CorelDRAW
C) Photoshop
D) GIMP

15. Vid vilken situation är det viktigt att använda TIFF-format?
A) För webbpublikationer
B) För tryck av hög kvalitet
C) Lätta filöverföringar
D) Sociala medier

Resonerande frågor

1. Diskutera hur valet av bildfilformat kan påverka bildens kvalitet och användningsområde.
Syftet är att låta eleverna reflektera över den praktiska betydelsen av filformat.

2. Beskriv kolme tekniker för bildredigering och deras inverkan på slutresultatet.
Frågan uppmuntrar eleverna att knyta samman teori med praktisk tillämpning.

3. Reflektera över hur digital bildhantering kan påverka vår uppfattning av verkligheten.
Eleverna ges möjlighet att utforska etiska aspekter av bildredigering.

4. Jämför raster- och vektorgrafik, och ge exempel på när det är mest lämpligt att använda respektive typ.
Syftet är att eleverna ska kunna teoretisera kring val av teknik baserat på situation.

5. Hur kan olika programvara för bildredigering påverka flödet i en kreativ process?
Frågan vill att eleverna reflekterar över verktygens betydelse för skapande.

6. Diskutera vikten av färgbalans i digital bildhantering.
Eleverna får möjlighet att fördjupa sin förståelse av tekniska aspekter av bildredigering.

7. Hur kan digital bildhantering användas inom olika branscher, exempelvis reklam eller journalistik?
Syftet är att belysa tillämpningarna av digital bildhantering i olika kontexter.

8. Reflektera över vikten av att kunna använda flera olika verktyg för bildredigering.
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera flexibilitet i färdigheterna.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger max 1 poäng vardera och de resonerande upp till 3 poäng var. För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp