Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Bild – Porträtt

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Bild

Tema: Porträtt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att framställa och analysera porträtt, samt att förstå och tillämpa tekniker för bildskapande inom tema porträtt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 7-9 ska undervisningen omfatta bland annat:

  • Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
  • Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
  • Presentationer av eget bildskapande från idé och process till slutgiltigt resultat.
  • Samtida konst- och dokumentärbilder samt konst och arkitektur från olika tider och kulturer.

Betygskriterier

För betyg E i slutet av årskurs 9: Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är ett porträtt?

A) En bild av en landskap

B) En avbildning av en person, oftast med fokus på ansiktet

C) En teckning av en hund

D) En illustration av en plats

2. Vilken teknik används för att framhäva ljus och skugga i porträttmåleri?

A) Linjeteckning

B) Skuggning

C) Collage

D) Akvarell

3. Vilket material är vanligt att använda för att måla porträtt?

A) Papper och kartong

B) Aluminium

C) Olja och akryl

D) Betong

4. Vad kallas arrangemanget av visuella element i en bild?

A) Färg och form

B) Djur och natur

C) Komposition

D) Perspectiv

5. Vilket tecken används för att signera konstverk?

A) Logotyp

B) Konstnärens namn

C) Datum

D) Materialetikett

6. Vad handlar dokumentärbilder om?

A) Fiktiva berättelser

B) Verkliga händelser

C) Animerade karaktärer

D) Nova utställningar

7. Vilken funktion har ett porträtt i konsthistorien?

A) Att endast skildra djur

B) Att avbilda människor och deras identitet

C) Att berätta sagor

D) Att illustrera naturfenomen

8. Hur kan en fotografi bli ett porträtt?

A) Genom att använda svartvitt

B) Genom att fånga ansiktsuttryck

C) Genom att fotografera landskap

D) Genom att skapa collage

9. Vilken teknisk aspekt kan påverka uppfattningen av ett porträtt?

A) Ljus och skugga

B) Avståndet till kameran

C) Motivet som är i bakgrunden

D) Färgtonen i bilden

10. Vad är karakteristiskt för ett självporträtt?

A) Det visar andra människor

B) Det fokuserar på landskap

C) Det är avbildaren som står för bilden

D) Det finns ingen uppfattad skillnad

11. Hur kan man beskriva en lyckad porträttkomposition?

A) Många färger och mönster

B) Balans mellan ljus och skugga

C) Ingen stor detaljrikedom

D) Stora objekt i bakgrunden

12. Vad innebär digital bearbetning av bilder?

A) Att redigera bilder med hjälp av digitala verktyg

B) Att måla med traditionella tekniker

C) Att skriva texter för bilder

D) Att skriva ut fotografier

13. Vad är en viktig del av processen i bildskapande?

A) Att alltid använda samma teknik

B) Att planera och reflektera över vägval

C) Att arbeta snabbt utan påtvingad eftertanke

D) Att alltid följa traditionella mönster

14. Hur kan man förbättra ett utfört porträtt?

A) Genom att lämna det som det är

B) Via feedback från andra

C) Genom att använda fler färger

D) Genom att måla över hela bilden

15. Vilken känsla kan ett porträtt förmedla?

A) Enligt klädstil

B) Enligt ansiktsuttryck och blick

C) Genom bakgrundsmusik

D) Enligt storleken på bilden

Resonerande frågor

1. Hur kan valet av material påverka det porträtt du skapar? Beskriv hur olika medier förändrar uttrycket.

Syftet är att eleverna ska reflektera över materialets påverkan på konstverket.

2. Vilka känslor eller budskap vill du förmedla genom ditt porträtt? Diskutera sätten att uttrycka komplexa känslor.

Frågan uppmanar till djupare analys av intentioner bakom bildskapande.

3. Tänk på historiska porträtt av kända personer, hur påverkar deras livsberättelser hur vi ser på dem idag?

Eleverna ska koppla historia och tolkning genom kontextualisering.

4. Hur kan ljus och mörker användas för att skapa djup i ditt porträtt?

Frågan ger eleverna möjlighet att fördjupa sig i tekniska aspekter av bildkomposition.

5. Vilken roll spelar kompositionen i skapandet av ett intressant porträtt?

Eleverna reflekterar över samspelet mellan olika kompositionselement.

6. Vad innebär det att kommunicera en identitet genom ett porträtt?

Detta uppmanar eleverna att tänka på budskapet och dess betydelse i konsten.

7. Kan ett porträtt påverka vår uppfattning om en person? Hur och varför?

Syftet är att få eleverna att resonera kring perception och tolkning i konst.

8. Hur kan olika kulturer se på porträtt och dess betydelser? Diskutera kulturella skillnader.

Detta ger möjlighet att utforska mångfald och variation i konsthistorien.

Bedömning

Provet bedöms med poäng där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. Totalt finns det 45 poäng att tillgå.

För att uppnå följande betyg krävs:

  • E-nivå: 15 poäng
  • C-nivå: 30 poäng
  • A-nivå: 40 poäng (inklusive poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp