Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Rörlig Bild: Film och Animation
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom film och animation, samt deras förmåga att planera och reflektera över sina egna skapelser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets innehåll fokuserar på “berättande i rörlig bild och grundläggande tekniker för att skapa egna korta filmer eller animationer”.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna “använda grundläggande tekniker inom film och animation” samt “planera, genomföra och presentera ett eget film- eller animationsprojekt samt reflektera över resultatet”.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en storyboard?
A) En typ av ljudteknik
B) En plan för filmens klippning
C) En skiss över filmens olika scener
D) En serie bilder som visar filmens handling
2. Vilken typ av kamera används oftast för filmproduktion?
A) Smartphone
B) Digitalkamera
C) Videokamera
D) Skrivbordskamera
3. Vad innebär klippning i film?
A) Att skapa ljudet för filmen
B) Att välja och sammanfoga scener
C) Att skissa på storyboarden
D) Att filma med olika kameror
4. Vilket av följande är en viktig del av ljudproduktionen i film?
A) Klippning
B) Ljuddesign
C) Manusförfattande
D) Storyboarding
5. Vad är en kameravinkel?
A) En typ av filmklippning
B) En scen i filmen
C) En ljudteknik
D) Placeringen av kameran i förhållande till motivet
6. Vad är syftet med att skapa en storyboard?
A) Att visualisera berättelsen innan inspelning
B) Att skapa ljudfiler för filmen
C) Att klippa filmen efter inspelning
D) Att designa karaktärer i filmen
7. Vilken teknik används för att skapa animationer?
A) Stop-motion
B) Live-action
C) 3D-modellering
D) Datorgrafik
8. Vad är en viktig aspekt av filmberättande?
A) Att ha en tydlig berättelse
B) Att använda många specialeffekter
C) Att undvika ljud helt
D) Att inkludera så många karaktärer som möjligt
9. Vilket av följande är en del av filmproduktionsprocessen?
A) Marknadsföring
B) Distribution
C) Efterbearbetning
D) Skapande av roller
10. Vad används ljudet för i film?
A) Att öka bildkvaliteten
B) Att försena kinematiken
C) Att förstärka känslor och stämning
D) Att försvaga dialogen
11. Vilket av följande beskriver bäst en “cut” i film?
A) En typ av ljud
B) En övergång mellan två scener
C) En karaktärs namn
D) En filmgenre
12. Vad bör en bra film alltid ha?
A) Mängder av klipp
B) Flera olika kameravinklar
C) En röd tråd eller tema
D) En lång speltid
13. Vilken av följande filmer är känd för sin innovativa animation?
A) Inception
B) Titanic
C) Toy Story
D) The Godfather
14. Vad menas med “post-production”?
A) Arbetet med filmen efter inspelningen
B) Att skriva manus för filmen
C) Skapande av skådespelare
D) Filmens premiär
15. Hur kan man mäta framgången av en film?
A) Genom antalet skådespelare
B) Genom filmens längd
C) Genom publikens respons och kritik
D) Genom antal tekniska fel
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur användningen av ljud kan påverka stämningen i en film.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och diskutera ljudets betydelse i filmberättande.
2. Diskutera de val du gjorde när du skapade din film eller animation. Vad var utmaningen?
Eleverna får här möjlighet att reflektera över sina kreativa val och processer under produktionen.
3. Hur kan en välgjord storyboard förbättra filmens kvalitet?
Frågan uppmuntrar eleverna att förstå vikten av planering och visualisering i filmproduktion.
4. På vilket sätt skiljer sig filmproduktion från animation? Ge exempel.
Denna fråga ger eleverna en chans att jämföra två olika medier och deras tekniker.
5. Vilka färdigheter utvecklade du under filmprojektet och hur kan de tillämpas i framtiden?
Här uppmanas eleverna att tänka på sina personliga och yrkesmässiga utvecklingar genom skapande.
6. Reflektera över hur genren av din film påverkade ditt skapande. Ge exempel.
Frågan ger eleverna möjlighet att koppla genretillval till deras kreativa processer.
7. Vilka råd skulle du ge till någon som just börjat göra filmer?
Elevernas svar kan erbjuda insikter och tips till andra, vilket visar på deras förståelse av processen.
8. Analysera hur filmens budskap kan förstärkas genom användning av bildspråk och komposition.
Detta hjälper eleverna att utforska djupare aspekter av filmskapande och dess effekt på publiken.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, maximalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklat svar ger 2 poäng, maximalt 16 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).