Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Bild – Skisser

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Bild

Tema: Skisser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att skapa och analysera skisser, samt att förstå deras betydelse i det kreativa skapandet. Provets frågor är utformade för att stimulera elevernas reflektion över skissens roll i bildkonst.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska ges möjlighet att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material samt kommunicera idéer med hjälp av bilder.” [Lgr 22, Bild, Åk. 7-9]

Betygskriterier

“Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer anpassade till syfte och sammanhang så att budskapet framgår.” [Lgr 22, Bild, Åk. 9]

Prov

Faktafrågor

1. Vilket material är vanligt att använda när man gör skisser?

A) Akvarell

B) Krita

C) **Blyerts**

D) Olja

2. Vad kännetecknar en skiss?

A) Det är alltid färdigställt

B) **En snabb teckning som fångar grundformer och idéer utan att vara detaljerad**

C) Den ska alltid vara i färg

D) Den är alltid i A4-format

3. Vilken teknik kan användas för att skapa djup i en skiss?

A) **Perspektiv**

B) Färgläggning

C) Sanktionering

D) Repetion

4. Vad är komposition?

A) **Arrangemang av element i en bild**

B) Typ av papper

C) Val av färger

D) Samma sak som skiss

5. Vilken av följande är inte en färgblandning?

A) Sekundärfärger

B) Komplementfärger

C) **Primärfärger**

D) Metafärger

6. Vad gör en skiss mer expressiv?

A) Detaljerad färgläggning

B) **Snabba linjer och former**

C) Använda digitala verktyg

D) Att den är stor

7. Vilken typ av skiss används ofta i samhällsplanering?

A) Serier

B) Illustrationer

C) **Arkitektoniska skisser**

D) Karikatyrer

8. Vilket av följande påståenden om skisser är sant?

A) De är alltid offentliga

B) **De är ofta privata och kan vara ett arbetsverktyg**

C) De måste alltid avslöja slutprodukten

D) Ingen annan får se dem

9. Vilket yttermaterial får ofta rita snabbare linjer?

A) **Kol**

B) Akryl

C) Pastellkrayner

D) Gouache

10. Vad kan skisser hjälpa en konstnär med?

A) Att framställa färdiga verk direkt

B) **Att utforska och utveckla idéer**

C) Att undvika att använda färg

D) Att producera en video

11. Vad är en av huvudsakliga funktionerna med en skiss i designprocessen?

A) Att vara slutprodukten

B) Att vara konstverk i sig

C) **Att planera och experimentera**

D) Att vara sekretessbelagd

12. Varför är det viktig att ge och få feedback om skisser?

A) Det skapar mer arbete

B) **Det hjälper att förbättra varandras arbete**

C) Det tar längre tid

D) Feedback är bara för färdiga verk

13. Vad beskriver linje i bilden?

A) **En grundläggande form i konst**

B) Färgpenselns kvalitet

C) Ett sökord

D) Skapandeprocessen

14. Vad skiljer en skiss från ett slutgiltigt verk?

A) Att den är en snabbt gjord idé

B) **Att den inte behöver vara fullständig**

C) Att den har fler detaljer

D) Att den är mindre stor

15. Vilken av följande verktyg är inte vanligt för skissande?

A) **Bläckpennor**

B) Penslar

C) Färgpennor

D) Blyertspennor

Resonerande frågor

1. Diskutera skillnaden mellan en skiss och ett färdigt verk. Syftet med frågan är att uppmuntra eleverna att reflektera över processerna i bildskapande.

2. På vilket sätt kan olika material påverka resultatet av en skiss? Här kan eleverna resonera om materialens roll i kreativt skapande.

3. Dela med dig av en skiss du har gjort och diskussioner om vad den representerar. Denna fråga visar studentens möjlighet att koppla personlig erfarenhet och kreativitet.

4. Varför är skisser viktiga i design och arkitektur? Denna fråga ger plats för eleverna att förklara det praktiska användandet av skisser.

5. Hur kan feedback på skisser påverka den kreativa processen? Eleverna får här möjligheten att utforska interaktionen mellan konstnärer.

6. Reflektera över ett personligt artisteri och hur skisser har hjälp dig. Denna fråga ger möjlighet för djup och personlig reflektion.

7. Hur skulle samhälle påverkas utan skissande? Här kan eleverna överväga hur vårt samhälle är beroende av den kreativa processen.

8. Vilken typ av skisser anser du är mest effektiva och varför? Elevernas åsikter samlas för djupare insikter och argumentation.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor som ger 1 poäng för varje rätt svar och 8 resonerande frågor som ger 2 poäng för varje besvarad och välgrundad reflektion. Totalt kan man få 31 poäng.

För betyg E krävs minst 10 poäng.

För betyg C krävs minst 20 poäng.

För betyg A krävs minst 26 poäng, inklusive att ha gjort välgrundade svar på två av de resonerande frågorna.


Modern Tillbaka-knapp