Prov. Åk. 9. Bild – Street Art och Graffiti

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Street Art och Graffiti

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för street art och graffiti som konstformer, deras teknik, budskap och inverkan på samhället. Provets utformning syftar till att stimulera elevernas kreativa och kritiska tänkande kring ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på street art och graffiti som en form av samtidskonst, dess historia, tekniker och kulturell påverkan. Eleverna kommer att få en förståelse för hur dessa konstformer används som uttrycksmedel och för samhällskommentarer.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och analysera olika former av street art och graffiti, samt reflektera över deras betydelse i samhället. Dessutom visar eleven förmåga att skapa egna konstverk inspirerade av dessa stilar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken konstform är mest känd för att använda sprayfärg?

  • A) Akvarell
  • B) Olja
  • C) Graffiti
  • D) Pastell

2. Vem är en känd street art-konstnär?

  • A) Vincent van Gogh
  • B) Pablo Picasso
  • C) Banksy
  • D) Leonardo da Vinci

3. Vilken teknik används ofta i street art för att skapa mönster?

  • A) Målning med pensel
  • B) Stenciler
  • C) Krita
  • D) Collage

4. Vad menas med “tag”?

  • A) En stor muralmålning
  • B) En typ av skulptur
  • C) En signerad namnkonst
  • D) En affisch

5. Vilket syfte kan street art ha?

  • A) För att dekorera privata hem
  • B) Som samhällskommentar
  • C) Enbart för reklam
  • D) Som privat konst

6. Vad är en typisk kritik av graffiti?

  • A) Det är kostsamt
  • B) Det kan anses vara skadegörelse
  • C) Det gör städer vackrare
  • D) Det är gammaldags

7. Vilken av följande är inte en teknik inom street art?

  • A) Spraymålning
  • B) Glasskulpturering
  • C) Muralmålning
  • D) Stenciling

8. Vilken av följande påståenden är sant om street art?

  • A) Det får aldrig stöd av staden
  • B) Det kan både vara lagligt och olagligt
  • C) Det är alltid flyktigt
  • D) Det är alltid positivt

9. Vad kan graffiti stå för i en stadsdel?

  • A) En nedgången ekonomi
  • B) En form av uttryck och identitet
  • C) Enbart vandalism
  • D) En brist på kultur

10. Hur kan man beskriva “urban konst”?

  • A) Konst som görs i gallerier
  • B) Konst som skapas i urbana miljöer
  • C) Konst i naturen
  • D) Traditionell konst

11. Vad var huvudsyftet med Banksys konstverk?

  • A) Enbart för att sälja
  • B) Att förmedla budskap och göra kritik
  • C) Att få berömmelse
  • D) Att göra reklamer

12. Vilken typ av färg används mest vid graffiti?

  • A) Olja
  • B) Vattenfärg
  • C) Sprayfärg
  • D) Akryl

13. Vad kallas en stor muralmålning som täcker en hel vägg?

  • A) Graffiti
  • B) Mural
  • C) Collage
  • D) Plakat

14. Vilken effekt kan street art ha på en lokal gemenskap?

  • A) Ingen effekt
  • B) Förbättra gemenskapens identitet
  • C) Öka fattigdom
  • D) Minska turismen

15. Vilket budskap kan street art ofta förmedla?

  • A) Enbart personlig information
  • B) Sociala och politiska frågor
  • C) Reklam för företag
  • D) Barndomsmemoarer

Resonerande frågor

1. Diskutera hur olika tekniker inom street art kan påverka budskapets framställning. Detta ger elever möjlighet att analysera och reflektera över olika teknikers funktion och effekt.

2. Vilken roll tror du att graffiti spelar i städer idag? Reflektera över graffiti som kulturell och social rörelse, vilket hjälper elever visa djupare förståelse för ämnet.

3. Hur kan man definiera konst och vem bestämmer vad som är konst? Denna fråga bjuder in till en diskussion om subjektivitet och normer inom konstvärlden.

4. Reflektera över din egen street art skapelse och dess budskap. Detta ger elever möjligheten att göra personliga kopplingar och uttrycka sina åsikter.

5. På vilket sätt kan street art vara en röst för de marginaliserade? Denna fråga uppmanar elever att tänka på sociala frågor och hur konst kan påverka samhälleliga strukturer.

6. Vad skiljer street art från traditionell konst? Här får eleverna möjlighet att reflektera över skillnader och likheter, vilket ger en djupare förståelse av konceptet.

7. Hur kan konstverk som är offentliga påverka de som passerar förbi dem? Denna fråga utmanar elever att tänka på konst i det offentliga rummet och dess inverkan.

8. Diskutera eventuell lagstiftning kring street art och graffiti. Eleverna kan här få möjlighet att sätta sina tankar i en kontext av lag och moral.

Bedömning

Provet bedöms på en skala från 0 till 30 poäng, där faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per rätt svar) och de resonerande frågorna ger totalt 15 poäng (1,5 poäng per fråga). För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp