Prov. Åk. 9. Biologi – Genetik och ärftlighet

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Biologi

Tema: Genetik och ärftlighet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande begrepp inom genetik, inklusive DNA:s struktur och funktion, gener samt Mendels arvsregler. Provets innehåll syftar till att säkerställa att eleverna kan koppla teori till praktiska exempel och tillämpa sina kunskaper i identifiering av ärftliga egenskaper.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Denna lektion syftar till att introducera grundläggande begrepp inom genetik, inklusive DNA:s struktur och funktion, begreppet gener och hur dessa överförs från föräldrar till avkomma.”

Kunskapskrav

”Eleven ska kunna förklara grunderna i genetik och ärftlighet, inklusive hur gener överförs, samt beskriva enkelt arvsanlagen i samband med individens egenskaper.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vad står DNA för?
    A) Deoxiribonukleinsyra
    B) Dioxiribonukleinsyra
    C) Deoxyribonucleopat
    D) Dihydribonukleinsyra
    Rätt svar: A
  2. Vilken av följande är en dominant gen?
    A) aa
    B) Aa
    C) A
    D) aa
    Rätt svar: C
  3. Vem anses vara genetikens fader?
    A) Gregor Mendel
    B) Charles Darwin
    C) James Watson
    D) Rosalind Franklin
    Rätt svar: A
  4. Vilket av följande beskriver Mendels första lag?
    A) Alleler blandas under gametbildning
    B) Alleler separeras under gametbildning
    C) Ingen klassisk segregation
    D) Dominanta gener är alltid uttryckta
    Rätt svar: B
  5. Vad är fenotyp?
    A) Den genetiska kombinationen
    B) Det observerbara uttrycket av genotypen
    C) Den fullständiga uppsättningen gener
    D) En plats i dna:t
    Rätt svar: B
  6. Hur används Punnet-rutor?
    A) För att visa DNA-struktur
    B) För att beräkna sannolikhet för genotyper och fenotyper
    C) För att beskriva ärftliga sjukdomar
    D) För att studera evolution
    Rätt svar: B
  7. Vilket av följande är en recessiv egenskap?
    A) Brun ögonfärg
    B) Grön ärtor
    C) Blå ögonfärg
    D) Vita blommor
    Rätt svar: C
  8. Vad innebär homozygot?
    A) Två olika alleler
    B) Två lika alleler
    C) En dominant och en recessiv allel
    D) Ingen allel
    Rätt svar: B
  9. Hur många kromosomer har människor normalt?
    A) 22
    B) 46
    C) 23
    D) 48
    Rätt svar: B
  10. Vilken av dessa faktorer påverkar en individs fenotyp?
    A) Endast genetiska faktorer
    B) Endast miljöfaktorer
    C) Både genetiska och miljöfaktorer
    D) Ingen av ovanstående
    Rätt svar: C
  11. Vilken typ av gen dominans resulterar i en blandad fenotyp hos heterozygota individer?
    A) Kodominans
    B) Recessivitet
    C) Kompletterande geninteraktion
    D) Dominans
    Rätt svar: A
  12. Vad är en allel?
    A) En variant av en gen
    B) En strukturell del av DNA
    C) En specifik egenskap
    D) En kromosom
    Rätt svar: A
  13. Vad visar en familjeträd?
    A) Genetiska mutationer över generationer
    B) Hur man beräknar genotypen
    C) Ärftliga egenskaper och relationer mellan individer
    D) Kromosomantal för olika arter
    Rätt svar: C
  14. Vad menas med genetik?
    A) Studiet av celler
    B) Studiet av DNA och arv
    C) Studiet av miljöpåverkan
    D) Studiet av beteende
    Rätt svar: B
  15. Vad är skillnaden mellan genotyp och fenotyp?
    A) Genotypen är det observerade uttrycket
    B) Fenotypen är den genetiska informationen
    C) Genotypen är den genetiska uppsättningen
    D) Ingen skillnad
    Rätt svar: C

Resonerande frågor

  1. Förklara hur Mendels lagar kan tillämpas för att förutsäga ärftliga sjukdomar.
    Syftet är att låta eleverna visa sin förståelse för praktiska tillämpningar av genetik.
  2. Diskutera hur miljön kan påverka uttrycket av en genetisk egenskap.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring samverkan mellan gener och miljö.
  3. Ge exempel på en gen som påverkar mänskliga egenskaper och förklara hur denna gen fungerar.
    Frågan ger möjlighet att koppla teori till konkret exempel och djupdyka i genetiska mekanismer.
  4. Reflektera över etiska aspekter av genmodifiering och dess påverkan på arv.
    Eleverna får här möjlighet att diskutera aktuella frågor och visa kritiskt tänkande kring genetik.
  5. Hur kan kunskapen om genetik användas för att förbättra hälsa och medicin?
    Frågan öppnar för att diskutera tillämpningar av genetik inom vården och medicinska framsteg.
  6. Vilka konsekvenser kan genetik ha för vår förståelse av evolution?
    Denna frågor låter eleverna tillämpa sina kunskaper inom bredare biologiska sammanhang.
  7. Hur kan man förklara ärftlighet för någon utan biologisk bakgrund?
    Syftet är att undersöka elevernas förmåga att förenkla och förklara komplexa begrepp.
  8. Beskriv hur kunskap om genetik har förändrats över tid.
    Eleverna får här möjlighet att diskutera historiska perspektiv och dess påverkan på dagens genetik.

Bedömning

Provets poängsättning är följande:

  • Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng)
  • Resonerande frågor: 3 poäng per rätt svar (max 24 poäng)

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp