Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Biologi
Tema: Genetik och ärftlighet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande begrepp inom genetik, inklusive DNA:s struktur och funktion, gener samt Mendels arvsregler. Provets innehåll syftar till att säkerställa att eleverna kan koppla teori till praktiska exempel och tillämpa sina kunskaper i identifiering av ärftliga egenskaper.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Denna lektion syftar till att introducera grundläggande begrepp inom genetik, inklusive DNA:s struktur och funktion, begreppet gener och hur dessa överförs från föräldrar till avkomma.”
Kunskapskrav
”Eleven ska kunna förklara grunderna i genetik och ärftlighet, inklusive hur gener överförs, samt beskriva enkelt arvsanlagen i samband med individens egenskaper.”
Prov
Faktafrågor
- Vad står DNA för?
A) Deoxiribonukleinsyra
B) Dioxiribonukleinsyra
C) Deoxyribonucleopat
D) Dihydribonukleinsyra
Rätt svar: A - Vilken av följande är en dominant gen?
A) aa
B) Aa
C) A
D) aa
Rätt svar: C - Vem anses vara genetikens fader?
A) Gregor Mendel
B) Charles Darwin
C) James Watson
D) Rosalind Franklin
Rätt svar: A - Vilket av följande beskriver Mendels första lag?
A) Alleler blandas under gametbildning
B) Alleler separeras under gametbildning
C) Ingen klassisk segregation
D) Dominanta gener är alltid uttryckta
Rätt svar: B - Vad är fenotyp?
A) Den genetiska kombinationen
B) Det observerbara uttrycket av genotypen
C) Den fullständiga uppsättningen gener
D) En plats i dna:t
Rätt svar: B - Hur används Punnet-rutor?
A) För att visa DNA-struktur
B) För att beräkna sannolikhet för genotyper och fenotyper
C) För att beskriva ärftliga sjukdomar
D) För att studera evolution
Rätt svar: B - Vilket av följande är en recessiv egenskap?
A) Brun ögonfärg
B) Grön ärtor
C) Blå ögonfärg
D) Vita blommor
Rätt svar: C - Vad innebär homozygot?
A) Två olika alleler
B) Två lika alleler
C) En dominant och en recessiv allel
D) Ingen allel
Rätt svar: B - Hur många kromosomer har människor normalt?
A) 22
B) 46
C) 23
D) 48
Rätt svar: B - Vilken av dessa faktorer påverkar en individs fenotyp?
A) Endast genetiska faktorer
B) Endast miljöfaktorer
C) Både genetiska och miljöfaktorer
D) Ingen av ovanstående
Rätt svar: C - Vilken typ av gen dominans resulterar i en blandad fenotyp hos heterozygota individer?
A) Kodominans
B) Recessivitet
C) Kompletterande geninteraktion
D) Dominans
Rätt svar: A - Vad är en allel?
A) En variant av en gen
B) En strukturell del av DNA
C) En specifik egenskap
D) En kromosom
Rätt svar: A - Vad visar en familjeträd?
A) Genetiska mutationer över generationer
B) Hur man beräknar genotypen
C) Ärftliga egenskaper och relationer mellan individer
D) Kromosomantal för olika arter
Rätt svar: C - Vad menas med genetik?
A) Studiet av celler
B) Studiet av DNA och arv
C) Studiet av miljöpåverkan
D) Studiet av beteende
Rätt svar: B - Vad är skillnaden mellan genotyp och fenotyp?
A) Genotypen är det observerade uttrycket
B) Fenotypen är den genetiska informationen
C) Genotypen är den genetiska uppsättningen
D) Ingen skillnad
Rätt svar: C
Resonerande frågor
- Förklara hur Mendels lagar kan tillämpas för att förutsäga ärftliga sjukdomar.
Syftet är att låta eleverna visa sin förståelse för praktiska tillämpningar av genetik. - Diskutera hur miljön kan påverka uttrycket av en genetisk egenskap.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring samverkan mellan gener och miljö. - Ge exempel på en gen som påverkar mänskliga egenskaper och förklara hur denna gen fungerar.
Frågan ger möjlighet att koppla teori till konkret exempel och djupdyka i genetiska mekanismer. - Reflektera över etiska aspekter av genmodifiering och dess påverkan på arv.
Eleverna får här möjlighet att diskutera aktuella frågor och visa kritiskt tänkande kring genetik. - Hur kan kunskapen om genetik användas för att förbättra hälsa och medicin?
Frågan öppnar för att diskutera tillämpningar av genetik inom vården och medicinska framsteg. - Vilka konsekvenser kan genetik ha för vår förståelse av evolution?
Denna frågor låter eleverna tillämpa sina kunskaper inom bredare biologiska sammanhang. - Hur kan man förklara ärftlighet för någon utan biologisk bakgrund?
Syftet är att undersöka elevernas förmåga att förenkla och förklara komplexa begrepp. - Beskriv hur kunskap om genetik har förändrats över tid.
Eleverna får här möjlighet att diskutera historiska perspektiv och dess påverkan på dagens genetik.
Bedömning
Provets poängsättning är följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng)
- Resonerande frågor: 3 poäng per rätt svar (max 24 poäng)
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).