Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Biologi
Tema: Hälsa och sjukdomar relaterade till klimatförändringar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för sambanden mellan klimatförändringar och hälsoproblem, inklusive hur förändringar i klimatet påverkar sjukdomars spridning och människors allmänna välbefinnande.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utforska samband mellan klimatförändringar och hälsoproblem. Vi kommer att se hur ett förändrat klimat påverkar spridningen av sjukdomar, tillgång till resurser och människors allmänna välbefinnande.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva hur klimatförändringar påverkar människors hälsa och identifiera sjukdomar som är kopplade till klimatrelaterade faktorer.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken sjukdom är mest känd för att spridas av myggor?
A. Tuberkulos
B. Influensa
C. **Malaria**
D. Covid-19
2. Vad kan en ökning av temperaturen leda till när det kommer till sjukdomar?
A. Minska spridningen av infektioner
B. **Öka livscykeln för patogener**
C. Öka folkhälsan
D. Inga förändringar
3. Hur kan klimatförändringar påverka tillgången till rent vatten?
A. Genom att öka nederbörden
B. **Genom att orsaka översvämningar och torka**
C. Genom att förbättra vattenkvaliteten
D. Inga effekter
4. Vad innebär termen klimatrelaterade sjukdomar?
A. **Sjukdomar vars spridning påverkas av klimatförändringar**
B. Sjukdomar som är orelaterade till klimatet
C. Sjukdomar som alltid ökar
D. Sjukdomar som bara finns i kallt klimat
5. Vilken av följande sjukdomar är ett exempel på en vattenburen sjukdom?
A. Diabetes
B. Malaria
C. **Dysenteri**
D. Astma
6. Hur påverkar översvämningar folkhälsan?
A. **Genom att öka risken för vattenburna sjukdomar**
B. Genom att förbättra tillgången på mat
C. Genom att skapa fler jobb
D. Ingen påverkan
7. Vad är denguefeber?
A. En bakterieinfektion
B. **En virussjukdom spridd av myggor**
C. En sjukdom orsakad av dålig kost
D. En allergi
8. Vilken effekt har torka på människors hälsa?
A. **Dålig tillgång på mat och vatten**
B. Förbättrad hälsa
C. Minskad sjuklighet
D. Ökad produktion av livsmedel
9. Vad är en möjlig följd av klimatförändringar?
A. **Ökade klimatrelaterade sjukdomar**
B. Ökat antal träd
C. Minska nedbrytningen av avfall
D. Ingen förändring
10. Hur kan medvetenhet om klimatrisker förbättra hälsan?
A. **Genom att främja förebyggande åtgärder**
B. Genom att minska kunskapen
C. Genom att öka sjukdomar
D. Genom att ignorera problemet
11. Vilka faktorer påverkar spridningen av malaria?
A. Endast temperatur
B. Endast nederbörd
C. **Både temperatur och nederbörd**
D. Ingen påverkan
12. Vad kan människor göra för att minska de negativa effekterna av klimatförändringar på hälsan?
A. Ignorera problemet
B. **Främja hållbara metoder**
C. Öka koldioxidutsläpp
D. Minska medicinska resurser
13. Hur påverkar förändringar i klimatet vektorer?
A. **De kan utvidga sina livsmiljöer**
B. De minskar sin spridning
C. De påverkar inte vektorer
D. De försvinner helt
14. Vilken sjukdom ökar i spridning på grund av klimatförändringar?
A. Cancer
B. **Denguefeber**
C. Hjärt- och kärlsjukdomar
D. Astma
15. Vad är en annan term för vattenburna sjukdomar?
A. Infektiösa sjukdomar
B. **Sjukdomar orsakade av förorenat vatten**
C. Genetiska sjukdomar
D. Kroniska sjukdomar
Resonerande frågor
1. Hur kan klimatförändringar påverka ett samhälles hälsa på lång sikt?
Syftet med frågan är att få eleverna att tänka kritiskt kring konsekvenserna av klimatförändringar och hur det kan påverka olika samhällen på längre sikt.
2. Vilka preventionstrategier kan användas för att bekämpa klimatrelaterade sjukdomar?
Här får eleverna möjlighet att presentera lösningar och strategier för att hantera och förebygga hälsoproblem kopplade till klimatförändringar.
3. Diskutera kopplingen mellan klimatförändringar och mental hälsa.
Eleverna uppmanas att tänka på den mer komplexa relationen mellan klimat och mental hälsa vilket kan visa djupare förståelse.
4. Vilken roll spelar utbildning i att bekämpa sjukdomar relaterade till klimatförändringar?
Denna fråga syftar till att låta eleverna resonera om hur ökad utbildning kan leda till bättre förståelse och hantering av klimathälsa.
5. Hur kan individuell livsstil påverka spridningen av klimatrelaterade sjukdomar?
Eleverna får reflektera över hur individens val och livsstil kan påverka hälsa i större skala.
6. Vad kan politiker göra för att förbättra folkhälsan i samband med klimatförändringar?
Genom denna fråga kan eleverna komma med förslag på policyförändringar och riktlinjer för att hantera klimatrisker.
7. Resonera kring hur klimatförändringar kan påverka globala sjukdomsutbrott.
Denna fråga ger en möjlighet att diskutera hur klimatrelaterade faktorer kan påverka sjukdomsutbrott på global nivå.
8. Vilka etiska dilemman kan uppstå i samband med behandling av klimatrelaterade sjukdomar?
Eleverna får möjlighet att reflektera över etiska frågor som kan relateras till hälso- och sjukvård i samband med klimatförändringar.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 30 poäng (2 poäng per fråga). Resonerande frågor ger 3 poäng per fråga. Totalt för 15 faktafrågor är 30 poäng och för 8 resonerande frågor är 24 poäng.
För att nå betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).