Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Biologi
Tema: Hjärtat och blodomloppet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om hjärtats uppbyggnad och funktion samt blodets kretslopp och syretransport i kroppen. Provets mål är att säkerställa att eleverna förstår hur hjärtat fungerar och hur blodcirkulationen organiseras i kroppen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på hjärtats uppbyggnad och funktion samt blodets kretslopp och syretransport i kroppen. Eleverna ska få en förståelse för hur hjärtmuskeln fungerar, hur blodcirkulationen är organiserad och hur syre och näringsämnen transporteras till kroppens celler.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna beskriva hjärtats byggnad och funktion samt förklara hur blodomloppet fungerar i stora och lilla kretsloppet.
Prov
Faktafrågor
- Vilken del av hjärtat tar emot syrerikt blod?
A) Kammare
B) Förmak
C) Klaffar
D) **Aortan** - Vad kallas det cirkulationssystem som transporterar blod mellan hjärtat och kroppen?
A) Pulmonella kretsloppet
B) **Systematiska kretsloppet**
C) Kapillärkretsloppet
D) Venösa kretsloppet - Vilken funktion har hjärtats klaffar?
A) **De förhindrar blodet från att rinna bakåt**
B) De pumpar blodet
C) De renar blodet
D) De producerar blodkroppar - Vilken typ av blod transporteras i de pulmonella venerna?
A) **Syrerikt blod**
B) Syrefattigt blod
C) Koldioxidrikt blod
D) Näringsrikt blod - Vilken av följande är en vanlig sjukdom relaterad till hjärtat?
A) Diabetes
B) **Hjärtattack**
C) Astma
D) Allergi - Vilket av följande påståenden är sant?
A) Blodomloppet har ett enda system
B) **Blodet transporterar syre och koldioxid**
C) Blodcirkulationen är oviktig
D) Hjärtmuskeln är en glatthårig muskel - Vad kallas den pumpande rörelsen hos hjärtat?
A) Filtrering
B) **Peristaltik**
C) Tömning
D) Utsöndring - Vilket ämne i blodet transporterar syre?
A) **Hemoglobin**
B) Klorofyll
C) Kolsyra
D) Koldioxid - Hur påverkas hjärtats pumpeffektivitet av fysisk aktivitet?
A) Den minskar
B) **Den ökar**
C) Den förblir konstant
D) Den varierar obetydligt - Vilken del av hjärtat pumpar blod till lungorna?
A) **Höger kammare**
B) Vänster kammare
C) Höger förmak
D) Vänster förmak - Vilken funktion har förmaket i hjärtat?
A) **Ta emot blod från venerna**
B) Pumpa blod till kroppen
C) Reglera blodtrycket
D) Filtrera blodet - Vad är den viktigaste funktionen hos röda blodkroppar?
A) Transportera vita blodkroppar
B) **Transportera syre**
C) Reglera kroppstemperaturen
D) Bekämpa infektioner - Vad kallas blodets väg genom kroppen?
A) **Blodomlopp**
B) Blodflöde
C) Blodcirkulation
D) Blodtransport - Vid vilken puls kan vi säga att vi är i maximal träning?
A) **220 minus ålder**
B) 180
C) 200
D) 160 - Vad kan högt blodtryck leda till?
A) Friskare hjärta
B) **Hjärtproblem**
C) Ökad muskelmassa
D) Förbättrad syreupptagning
Resonerande frågor
- Diskutera hur livsstilsval kan påverka hjärtats hälsa.
Syftet är att eleverna ska reflektera över sina val och förstå konsekvenserna för hjärtat. - Förklara hur hjärtats uppbyggnad är anpassad för dess funktion.
Syftet är att eleverna ska koppla ihop teori med praktik och se att strukturen stödjer funktionen. - Resonera kring skillnaderna mellan de två kretsloppen i blodomloppet.
Syftet är att eleverna visar djup förståelse för systemet och dess betydelse. - Hur kan fysisk träning påverka blodcirkulationen och hjärtat?
Syftet är att uppmana eleverna att tänka på effekterna av träning på kroppen. - Beskriv sambandet mellan kost och hjärtats funktion.
Syftet är att eleverna reflekterar över hur matvanor påverkar hjärtat och blodomloppet. - Hur bidrar blodet till kroppens homeostas?
Syftet är att förstå blodets roll i att hålla kroppen stabil. - Vad skulle hända om hjärtat inte fungerade effektivt?
Syftet är att få eleverna att tänka på vikten av hjärtats funktion och möjliga konsekvenser. - Skapa en plan för att förbättra hjärthälsan hos en person med ohälsosam livsstil.
Syftet är att uppmuntra till problemlösning och tillämpning av kunskap på verkliga situationer.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng för varje korrekt svar och de resonerande frågorna bedöms med 3 poäng var. Totalt kan provet ge 30 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 0 från resonerande frågor), för C krävs 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor).