Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Biologi
Tema: Infektionssjukdomar och antibiotika
Syfte
Provets syfte är att utvärdera elevernas kunskaper om infektionssjukdomar, antibiotikas funktion samt antibiotikaresistens. Det kommer att mäta deras förmåga att beskriva och förklara dessa koncept, deras spridning och betydelse i samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet ämnar testa: “infektionssjukdomar orsakade av bakterier och virus, hur dessa mikroorganismer fungerar, samt antibiotikas roll och effekter på dessa sjukdomar.”
Kunskapskrav
Provet kopplar till kunskapskrav som innefattar att eleverna ska kunna beskriva hur bakterier och virus orsakar infektioner, ge exempel på vanliga infektionssjukdomar och förstå hur antibiotika används vid behandling.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en bakterie?
A) Virus
B) Svamp
C) **Streptokocker**
D) Parasiter
2. Vad är en vanlig smittväg för infektioner?
A) **Luftburna droppar**
B) Direkt solljus
C) Svalka
D) Långsam promenad
3. Vilken av följande sjukdomar orsakas av virus?
A) **Förkylning**
B) Tuberkulos
C) Halsfluss
D) Stafylokockinfektion
4. Antibiotika används för att behandla:
A) **Bakterieinfektioner**
B) Virusinfektioner
C) Allergiska reaktioner
D) Matsmältningsbesvär
5. Vad är ett vanligt symptom på en infektionssjukdom?
A) Värmeutmattning
B) **Feber**
C) Muskeltrötthet
D) Stress
6. Vad kallas processen när bakterier blir motståndskraftiga mot antibiotika?
A) Antibiotikaresistens
B) Bakterietillväxt
C) Immunisering
D) **Mutering**
7. Vilket av följande antibiotikum är vanligt?
A) **Penicillin**
B) Ibuprofen
C) Acetaminofen
D) Aspirin
8. Vad kallas den kroppsliga reaktionen på infektion?
A) **Immunförsvaret**
B) Neuralgisk respons
C) Metabolisk reaktion
D) Endokrin respons
9. Vilken sjukdom är känd för att orsaka lunginflammation?
A) **Tuberkulos**
B) Allergisk rinit
C) Astma
D) Diabetes
10. En skillnad mellan bakterier och virus är:
A) Bakterier är större
B) Bakterier kan leva utan värdcell
C) **Bakterier kan reproduceras utanför en värdcell**
D) Virus har en cellvägg
11. Vilken typ av mikroorganism är en bakterie?
A) **Encelligt**
B) Flercelligt
C) Virusliknande
D) Prioner
12. Vilket av följande är en åtgärd för att förhindra spridning av infektioner?
A) **God handhygien**
B) Att undvika motion
C) Att konsumera mer socker
D) Att minska sömnen
13. Vilken typ av infektion orsakar COVID-19?
A) Bakteriell
B) **Virala**
C) Fungal
D) Parasitär
14. Vad händer med bakterier om antibiotika används för mycket?
A) De dör
B) **De blir resistenta**
C) De växer långsammare
D) De förlorar alla funktioner
15. Vilket symptom är minst troligt vid en bakteriell infektion?
A) **Huvudvärk**
B) Förhöjd kroppstemperatur
C) Hosta
D) Utmattning
Resonerande frågor
1. Diskutera skillnaden mellan hur virus och bakterier infekterar kroppen.
Syftet med frågeställningen är att låta eleverna förklara komplexiteten i mikroorganismernas angreppssätt och deras verkningsmekanismer.
2. Resonera kring konsekvenserna av antibiotikaresistens i samhället.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över sociala och medicinska aspekter av resistensproblematiken.
3. Hur kan vaccinationer bidra till att minska spridningen av infektionssjukdomar?
Denna fråga uppmuntrar till diskussion om förebyggande åtgärder och deras effekt på folkhälsa.
4. Vilken roll spelar livsstil och hygien i spridningen av infektionssjukdomar?
Syftet här är att låta eleverna analysera hur beteenden påverkar smittspridning.
5. Diskutera hur olika kulturer kan ha olika syn på användningen av antibiotika.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska kulturella perspektiv kring medicin och behandling.
6. Reflektera över betydelsen av forskning inom området infektionssjukdomar.
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på vikten av forskning och dess påverkan på vår förståelse och behandling av sjukdomar.
7. Hur kan information och utbildning om infektionssjukdomar bidra till att förhindra smittspridning?
Syftet är att uppmuntra tankar kring vikten av samhällsinformation och medvetenhet.
8. Resonera kring varför vissa infektionssjukdomar är mer allvarliga än andra.
Denna fråga ger en möjlighet att analysera riskfaktorer och sjukdomarnas påverkan på individ och samhälle.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera. Minst 8 poäng krävs för betyg E, 12 poäng för betyg C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för betyg A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).