“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Biologi
Tema: Människans hjärt- och cirkulationssystem
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om människans hjärt- och cirkulationssystem, specifikt om hjärtats struktur och funktion.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Människans organsystem. Några organs namn, utseende, placering, funktion och samverkan.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 7-9]
Betygskriterier
“Eleven visar grundläggande kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier. Eleven beskriver och förklarar biologiska samband i människokroppen.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 9 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vad är hjärtats huvuduppgift?
A) Att producera blod
B) Att pumpa blod
C) Att reglera blodtrycket
D) **Att syresätta blodet**
2. Vilka delar består hjärtat av?
A) Vänster kammare, höger kammare, åder
B) **Höger förmak, höger kammare, vänster förmak, vänster kammare**
C) Arterier och vener
D) Lungor och njurar
3. Vad innebär arteriellt blod?
A) **Syresatt blod**
B) Deoxigenat blod
C) Blod i venerna
D) Blod som pumpas ut från njurarna
4. Vad är venöst blod?
A) Blod som pumpas ut från hjärtat
B) Blod i lungorna
C) **Deoxigenat blod**
D) Blod med syre
5. Vilken funktion har hjärtats klaffar?
A) Att reglera blodtrycket
B) **Att förhindra att blodet rinner bakåt**
C) Att syresätta blodet
D) Att pumpa blodet
6. Vad är cirkulationssystemets huvuduppgift?
A) **Att transportera blod och syre genom kroppen**
B) Att rena blodet
C) Att producera hormoner
D) Att lagra näringsämnen
7. Hur påverkas hjärtats funktion av fysisk aktivitet?
A) Hjärtat slutar slå
B) **Pulsen ökar**
C) Hjärtat blir svagare
D) Ingen påverkan
8. Vad sker vid syresättning av blodet?
A) **O2 tas upp i lungorna**
B) Koldioxid tas upp
C) Blodet blir venöst
D) Blodet flyter snabbare
9. Vilket utskott i hjärtat ansvarar för att skicka blod till lungorna?
A) Vänster kammare
B) Höger förmak
C) **Höger kammare**
D) Vänster förmak
10. Vad sker när blod pumpas genom hjärtat?
A) Det går alltid i cirklar
B) Blodet stannar
C) **Det förs vidare till kroppen eller lungorna**
D) Blodet fryser
11. Vad är skillnaden mellan arteriellt och venöst blod?
A) **Arteriellt blod är syresatt, venöst blod är deoxigenat**
B) Arteriellt blod finns i venerna
C) Venöst blod trycks ut från hjärtat
D) Ingen skillnad
12. Vilket av följande är Hjärtfrekvens?
A) **Antalet hjärtslag per minut**
B) Blodtrycket
C) Blodets syrehalt
D) Mängden blod som pumpas ut
13. Vilken del av hjärtat får syresatt blod?
A) Vänster kammare
B) **Vänster förmak**
C) Höger förmak
D) Höger kammare
14. Vad händer med pulsen när man tränar?
A) Den minskar
B) Den förblir oförändrad
C) **Den ökar**
D) Den blir oregelbunden
15. Hur länge ska eleverna mäta sin puls under aktiviteten?
A) 1 minut
B) **5-10 minuter**
C) 30 sekunder
D) 1 timme
Resonerande frågor
1. Hur tror ni att fysisk aktivitet påverkar hjärtat på kort sikt jämfört med lång sikt? – Här kan eleven diskutera både kortsiktiga och långsiktiga effekter av träning på hjärtat.
2. Vilka livsstilsval kan ni göra för att förbättra hälsan hos ert hjärta? – Frågan uppmuntrar till reflektiva tankar kring livsstilsval och deras påverkan.
3. På vilket sätt påverkar hjärtats hälsa vår allmänna hälsa och välbefinnande? – Här ges möjlighet att knyta hjärtats hälsa till övergripande livskvalitet.
4. Vilka konsekvenser kan en ohälsosam livsstil ha för hjärtat? – Minns kopplingarna mellan livsstilsfaktorer och hjärtats hälsa.
5. Hur kan stress påverka hjärtat och cirkulationssystemet? – Eleven kan utforska sambandet mellan stress och hjärtats funktion.
6. Vad innebär adekvata kostval för hjärtats hälsa? – Diskussionen kan ledas mot hur kost påverkar hjärt- och kärlhälsan.
7. Hur kan motion och träning bidra till att förebygga hjärtsjukdomar? – Frågan öppnar för diskussion om förebyggande hälsoåtgärder.
8. Vad är sambandet mellan hjärtats arbete och syresättningen av kroppens celler? – Här kan eleven resonera kring vikten av syresättning och hjärtats arbete.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
- Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng.
- Resonerande frågor: Varje rätt och välmotiverat svar ger 2 poäng.
För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`