Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Dansteori – Kulturellt uttryck

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för dans som kulturellt uttryck, dess olika former och hur dans relaterar till samhälleliga värderingar och normer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla dans som ett kulturellt uttryck i olika medier, relationer mellan kropp, genus och etnicitet, samt historiska och samtida perspektiv på dans. Eleverna ska också lära sig om olika dansstilar, genrer och förändringsprocesser inom dans, samt kritiskt granska danshistorieskrivningar.

Kunskapskrav

Eleven redogör för hur dans uttrycker kulturella värderingar ur olika perspektiv, samt gör dananalyser som relaterar till kropp, genus och etnicitet. Eleven kan också beskriva historiska epoker och förändringar inom dans, samt visa förmåga att granska danshistorieskrivningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken dansstil har sitt ursprung i renässansens Italien?
A) Ballett
B) Modern dans
C) Folklig dans
D) Jazz

2. Vad innebär dans som kulturellt uttryck?
A) Att dans är en sport
B) Att dans är en form av underhållning
C) Att dans kan uttrycka normer och traditioner i samhället
D) Att dans används i olika kulturella sammanhang

3. Vilken av följande faktorer påverkar utvecklingen av dansgenrer?
A) Socio-kulturella faktorer
B) Endast kroppens teknik
C) Enbart historiska händelser
D) Dansens skönhet

4. Vad är en förändringsprocess i dans?
A) En teknisk förbättring
B) En utveckling av dansens stil över tid
C) Att dans alltid ser likadan ut
D) Att dans är oberoende av kultur

5. I vilken stil av dans är uttrycket av genus, kropp och etnicitet ofta en central del?
A) Folklig dans
B) Moderna dans
C) Ballett
D) Alla ovanstående stilar

6. Vilken dansstil föddes ur sociala och kulturella rörelser under 1900-talet?
A) Klassisk balett
B) Folklig dans
C) Modern dans
D) Latinamerikansk dans

7. Vilken roll kan dansen spela i sociala och kulturella förändringar?
A) Ingen roll
B) En viktig roll genom att reflektera och påverka samhälleliga värderingar
C) Endast underhållning
D) Enbart en sportaktivitet

8. Vad kännetecknar folklig dans?
A) Den utförs endast av professionella dansare
B) Den representerar en specifik kultur och tradition
C) Den är ofta en del av firanden och samhälleliga händelser
D) Den har alltid en fast koreografi

9. Vilken av följande dansstilar har ofta ett narrativ eller en berättelse i sina framträdanden?
A) Ballett
B) Folklig dans
C) Street dance
D) Salsa

10. Vad innebär kritisk granskning av danshistorieskrivningar?
A) Att ifrågasätta och analysera hur dans har beskrivits historiskt
B) Att enbart följa traditionella berättelser
C) Att acceptera alla beskrivningar som sanna
D) Att inte bry sig om historien

11. Hur kan dans användas i protester eller sociala rörelser?
A) Dans är inte relevant för sådana aktiviteter
B) Genom att uttrycka känslor endast
C) Genom att kommunicera budskap och sammanföra människor
D) Endast genom att ändra koreografi

12. Vilken typ av dans betonar ofta improvisation?
A) Ballett
B) Folk dans
C) Traditionell dans
D) Modern dans

13. Varför är det viktigt att förstå dansens kulturella kontext?
A) För att kunna dansa bättre
B) För att kunna tolka och analysera dess betydelse i samhället
C) För att få fler dansstilar
D) För att öka underhållningsvärdet

14. Vilken dansform är starkt kopplad till sociala och politiska rörelser?
A) Folklig dans
B) Moderna danser
C) Hip hop
D) Klassisk balett

15. Hur kan dans påverka identiteten hos en individ?
A) Genom att ge en känsla av tillhörighet och uttrycksform
B) Endast genom prestationer
C) Genom att utesluta kulturella inslag
D) Dans påverkar inte identiteten

Resonerande frågor

1. Diskutera hur en specifik dansstil har reflekterat förändringar i samhällets värderingar.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupgående kunskap om sambandet mellan dans och samhälleliga normer.

2. Hur kan dans fungera som ett verktyg för social förändring?
Detta ger elever utrymme att analysera dansens potentiella roll i att påverka och förändra samhälleliga strukturer.

3. Vilka kritiska perspektiv kan anläggas kring danshistorieskrivningar?
Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt och utvärdera olika narrativ i dansens historia.

4. Resonerar kring hur dans kan knyta an till identitet och kulturellt arv.
Syftet är att eleverna ska kunna utforska komplexiteten av identitet kopplad till dans.

5. Hur har globaliseringen påverkat dansstilar och kulturella uttryck?
Frågan öppnar för diskussion kring hur kulturer påverkar varandra genom dans.

6. Beskriv en förändringsprocess inom en dansstil och vilka faktorer som har varit avgörande.
Detta ger eleverna möjlighet att analysera och exemplifiera historiska förändringar.

7. Hur kan kroppens rörelser i olika dansstilar uttrycka genus?
Frågan ger insikt i hur dans och kroppslighet samverkar med sociala könsnormer.

8. Reflektera över personlig betydelse av dans och dess inverkan på ditt liv.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att göra personlig koppling och djupanalys kring dansens roll.

Bedömning

Faktafrågor kan ge maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor kan ge maximalt 8 poäng, där varje korrekt och välutvecklad svar ger 2 poäng.

För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp