Provkonstruktion
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av skapandeprocessens faser samt deras förmåga att planera och genomföra egna digitala projekt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar skapandeprocessens olika faser, inklusive idéutveckling, planering, design och produktion av digitala verk.
Eleven kan planera och genomföra ett eget digitalt projekt, samt reflektera över sitt skapande och de processer som involveras.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken fas i skapandeprocessen handlar om att samla idéer?
A. Producention
B. Planering
C. Utvärdering
D. Idéutveckling
2. Vad är syftet med mind mapping?
A. Skapa digitala verk
B. Utveckla och organisera idéer
C. Planera resurser
D. Presentera projekt
3. Vilken av följande är INTE en fas i skapandeprocessen?
A. Idéutveckling
B. Försäljning
C. Planering
D. Utvärdering
4. Vad ska eleverna göra under projektplaneringen?
A. Samla feedback
B. Genomföra projektet
C. Planera tidslinje och resurser
D. Utveckla idéer
5. Vilka resurser behöver eleverna för sina projekt?
A. Redovisningsmaterial
B. Material som stödjer deras egna projekt
C. Litteratur om skapandeprocessen
D. Feedback från klasskamrater
6. Vilken del av lektionen handlar om att få idéer?
A. Idéutveckling och brainstorming
B. Sammanfattning
C. Planering
D. Utvärdering
7. Vad ska eleverna fokusera på under feedbackfasen?
A. Genomföra projekt
B. Dela erfarenheter och ge förslag
C. Samla idéer
D. Skriva rapporter
8. Vilken fråga kan ställas i en exit-ticket?
A. Hur mycket tid har du?
B. Vad var inspirerande med lektionen?
C. Vilka böcker har du läst?
D. Vilka kurser går du?
9. Vilken roll har läraren under projektplaneringen?
A. Dokumentera projekten
B. Ge vägledning och feedback
C. Styra brainstormingen
D. Bedöma idéerna
10. Vad ska eleverna göra som hemuppgift?
A. Avsluta projektet
B. Förbereda sina presentationer och skisser
C. Samla feedback från andra
D. Utvärdera sina idéer
11. Vad innebär utvärderingsfasen?
A. Att utveckla idéer
B. Att reflektera över processen
C. Att samla resurser
D. Att genomföra projektet
12. Vad bör ingå i en projektplan?
A. En lista på klasskamrater
B. En sammanfattning av lektionerna
C. Tidslinje och resurser
D. En beskrivning av mentorn
13. Vad betraktas som en viktig del av skapandeprocessen?
A. Att skriva rapporter
B. Att bygga en solid plan
C. Att samla in information
D. Att slutföra projektet
14. Hur kan feedback från klasskamrater hjälpa tioner?
A. Genom att ge nya perspektiv och idéer
B. Genom att utvärdera det färdiga projektet
C. Genom att stötta i genomförandet
D. Genom att samla in resurser
15. Vad ska eleverna göra i gruppaktiviteten?
A. Skriva en rapport
B. Gå igenom klassrummet
C. Presentera och diskutera sina projekt
D. Samla feedback från läraren
Resonerande frågor
1. Hur kan din skapandeprocess skilja sig beroende på projektets art?
Syftet med denna fråga är att låta eleven reflektera över specifika anpassningar som görs i processen.
2. Vilka hinder kan uppstå under skapandeprocessen och hur kan de övervinnas?
Denna fråga ger eleven möjlighet att visa insikt i utmaningar samt lösningar.
3. Hur kan samarbete med andra påverka resultatet av ditt projekt?
Frågan syftar till att undersöka vikten av samarbete i skapandeprocessen.
4. Vilka etiska överväganden bör tas hänsyn till i skapandeprocessen?
Eleven ges möjlighet att diskutera viktiga etiska perspektiv när de skapar digitala verk.
5. Hur reflekterar dina tidigare erfarenheter i skapandeprocessen?
Frågan syftar till att koppla personliga erfarenheter till den aktuella processen och utvecklingen.
6. På vilket sätt kan feedback från andra förbättra ditt arbete?
Detta ger utrymme för att diskutera feedbackens värde och hur den kan tillämpas.
7. Hur kan teknologiska verktyg stödja din skapandeprocess?
Frågan ger eleverna möjlighet att tänka på de digitala resurser som kan användas.
8. Vad har du lärt dig av detta projekt och hur kan det tillämpas framöver?
Denna fråga uppmuntrar till reflektion och framtidsinriktat tänkande i förhållande till skapandeprocessen.
Bedömning
Provet bedöms med poäng där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 2 poäng vardera. För att erhålla betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (där minst 3 poäng måste komma från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng måste komma från resonerande frågor).