En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Engelska – Aktuella samhällsfrågor


Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att utveckla elevernas förmåga att diskutera aktuella samhällsfrågor på engelska. Provets mål är att ge eleverna möjlighet att uttrycka sina åsikter, argumentera för sina ståndpunkter och lyssna på andras åsikter i en interaktiv och meningsfull kontext.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen syftar till att utveckla elevernas förmåga att diskutera aktuella samhällsfrågor på engelska. Genom att utforska olika ämnen ska eleverna uppmuntras att uttrycka sina åsikter, argumentera för sina ståndpunkter och lyssna på andras åsikter. Eleverna ska ges utrymme att använda det engelska språket i en interaktiv och meningsfull kontext.

Kunskapskrav

Eleven kan aktivt delta i diskussioner om aktuella samhällsfrågor och uttrycka sina åsikter på engelska.

Eleven kan läsa och förstå texter om aktuella frågor samt kunna sammanfatta och analysera dessa.

Eleven kan formulera argument och stödja sina påståenden med relevant information.

Prov

Faktafrågor

1. What is the main issue discussed in the article about climate change?
A. Renewable energy sources
B. **Global warming**
C. Deforestation
D. Air pollution

2. What does “social justice” refer to?
A. Economic policies
B. **Equality in society**
C. Environmental degradation
D. Government regulations

3. Which country is mentioned as having major migration issues?
A. **USA**
B. France
C. Canada
D. Australia

4. What are environmental issues mostly concerned with?
A. **Natural resources**
B. Political stability
C. Economic growth
D. Population density

5. Which of the following is a reason why health is a current issue?
A. It affects tourism
B. It influences technology
C. **It impacts quality of life**
D. It relates to education

6. What is a possible solution to address climate change?
A. **Investing in clean energy**
B. Reducing taxes
C. Increasing coal production
D. Expanding urban areas

7. How does media coverage affect public perception of issues?
A. **It highlights certain issues over others**
B. It removes bias
C. It focuses only on local news
D. It ignores social topics

8. What type of articles were distributed to students?
A. Fiction
B. Research papers
C. **Non-fiction about current issues**
D. Poetry

9. Which term can be used to describe the fair treatment of individuals?
A. **Justice**
B. Discrimination
C. Injustice
D. Bias

10. Which factor is crucial in understanding societal issues?
A. Government policies
B. **Civic engagement**
C. Market trends
D. Personal wealth

11. What is meant by “human rights”?
A. Legal rights only
B. **Basic rights and freedoms fundamental to all people**
C. Rights given by the economy
D. Rights related to education only

12. What can be a consequence of ignoring migration issues?
A. Economic benefits
B. **Social unrest**
C. Improved healthcare
D. Enhanced education

13. What role do discussions on current issues play in society?
A. They cause debates
B. **They enhance understanding and awareness**
C. They decrease interest
D. They simplify problems

14. Why is it essential to address health issues collectively?
A. **To improve community well-being**
B. To lower taxation
C. To increase profits
D. To enforce regulations

15. What is one way to raise awareness about a social issue?
A. **Hosting community events**
B. Writing articles
C. Increasing private donations
D. Ignoring the issue

Resonerande frågor

1. How do current events impact our daily lives and perceptions of the world?
Syftet med frågan är att få eleverna att reflektera över kontakten mellan aktuella frågor och deras egna liv.

2. Why are some issues more prominent in the media compared to others?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera mediepåverkan och dess betydelse för samhällsfrågor.

3. How does discussing such topics prepare you for future challenges in society?
Här kan eleverna se värdet av debatt och diskussion i relation till framtida situationer.

4. What is the importance of understanding multiple perspectives on social issues?
Frågan uppmanar till kritiskt tänkande och erkännande av olika ståndpunkter i samhällsfrågor.

5. How can arguments support social change?
Genom denna fråga får eleverna reflektera över kraften i välgrundade argument.

6. In what ways do discussions contribute to personal growth?
Eleverna ges chansen att koppla diskussioner till personlig utveckling och självinsikt.

7. How can learning vocabulary related to current issues help in discussions?
Denna fråga betonar vikten av språk och dess påverkan på kommunikation.

8. What role does empathy play in discussing social justice?
Genom denna fråga kan eleverna utforska vikten av empati och förståelse i samtal om sociala frågor.

Bedömning

Provets poängsystem för faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt finns 15 poäng att erhålla från faktafrågorna.

Provets poängsystem för resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad svar ger 2 poäng. Totalt finns 16 poäng att erhålla på resonerande frågor.

Poängkrav:

  • E-nivå: 8 poäng totalt
  • C-nivå: 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A-nivå: 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)