Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Avancerade tempusformer – Djupdykning i perfekt, pluskvamperfekt och futurum
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av avancerade tempusformer, inklusive perfekt, pluskvamperfekt och futurum, samt deras förmåga att kommunicera korrekt och effektivt skriftligt och muntligt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på en djupdykning i de tre avancerade tempusformerna perfekt, pluskvamperfekt och futurum. Eleverna kommer att lära sig både strukturen och den kommunikativa funktionen av dessa tidsformer, samt hur och när de används i olika sammanhang, inklusive tal och skrivande. Genom att förstå skillnaderna mellan dessa tempusformer kan eleverna förbättra sin språkliga precision och tydlighet.
Kunskapskrav
- Eleven kan använda olika tidsformer i både tal och skrift.
- Eleven kan formulera sig yttre förståeligt och grammatiskt korrekt med hjälp av varierade tidsformer.
- Eleven kan korrekt beskriva och ge exempel på användningen av enskilda tempusformer.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande meningar använder perfekt?
A. She had finished her homework.
B. She finishes her homework.
C. She **has finished** her homework.
D. She will finish her homework.
2. Välj den korrekta pluskvamperfektformen:
A. They have eaten.
B. They **had eaten**.
C. They eat.
D. They will eat.
3. Vilken av följande meningar är i futurum?
A. I **will go** to the store.
B. I went to the store.
C. I have gone to the store.
D. I had gone to the store.
4. Vilken tidsform beskriver en handling som hänt innan en annan handling?
A. Futurum
B. **Pluskvamperfekt**
C. Perfekt
D. Presens
5. Vilken mening är korrekt?
A. They **are playing** football tomorrow.
B. They play football tomorrow.
C. They **will play** football tomorrow.
D. They have played football tomorrow.
6. Vad är den korrekta strukturen för perfekt?
A. have + base form
B. **have + past participle**
C. had + past participle
D. will + base form
7. Vilket av följande beskriver en framtida plan?
A. I had seen that movie.
B. I **am going to watch** that movie.
C. I have watched that movie.
D. I watched that movie.
8. Vilken av följande meningar använder både perfekt och futurum?
A. She has been here before.
B. She had been here before.
C. She **has been here** before and **will come** again.
D. She is here now.
9. När använder man pluskvamperfekt?
A. När man pratar om framtida händelser.
B. När man pratar om nuvarande händelser.
C. **När man pratar om en händelse som inträffade före en annan händelse.**
D. När man pratar om något som har hänt flera gånger.
10. Vilken av följande är ett exempel på futurum?
A. They will play tomorrow.
B. They played tomorrow.
C. They **have played** tomorrow.
D. They had played tomorrow.
11. Välj den korrekta meningen som använder perfekt:
A. I have read the book.
B. I had read the book.
C. I **will read** the book.
D. I reads the book.
12. Vilken form används mest för att uttrycka osäkerhet om framtida händelser?
A. **Futurum**
B. Pluskvamperfekt
C. Perfekt
D. Presens
13. Vilket av följande exempel visar en handling som är fullbordad:
A. I will eat lunch.
B. **I have eaten lunch.**
C. I eats lunch.
D. I had eaten lunch.
14. Välj den mening som är i pluskvamperfekt:
A. I **had finished** my work before he arrived.
B. I finishes my work.
C. I will finish my work.
D. I have finished my work.
15. Vilken mening visar en framtidsplan?
A. I had planned my trip.
B. I **will plan** my trip.
C. I have planned my trip.
D. I plan my trip.
Resonerande frågor
1. Hur påverkar valet av tempus form er förmåga att berätta en historia? I vilken ordning gör ni detta? Varför är det viktigt?
Syftet är att få eleverna att tänka på hur tidsformer kan påverka struktur och innebörd i berättelser.
2. Finns det situationer där en felaktig tempusform kan leda till missförstånd? Vilka exempel?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över betydelsen av korrekt användning av tempus.
3. Diskutera hur man kan använda perfekt i en berättelse för att skapa spänning. Ge exempel.
Frågan syftar till att få eleverna att förstå hur tempus kan användas kreativt för att engagera läsaren.
4. Giv exempel på hur pluskvamperfekt kan ge tydlighet i en berättelse. Varför är detta viktigt?
Frågan uppmuntrar till reflektion över strukturen i berättande texter.
5. Hur kan futurum användas för att förutspå händelser? Ge konkreta exempel.
Syftet är att få eleverna att tänka på hur framtidsformuleringar kan påverka berättelser och osäkerhet.
6. Vilka skillnader märker du när du använder olika tidsformer i dialog?
Denna fråga förstås för att lyfta fram kommunikativ precision och tydlighet.
7. Diskutera betydelsen av att lära sig avancerade tempusformer i vardagligt språk. Hur påverkar det er kommunikation?
Syftet här är att föra en diskussion om praktisk tillämpning av grammatikkunskap.
8. Reflektera över hur du kan förbättra din användning av dessa tempusformer. Vilka strategier skulle du använda?
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på sina egna lärandeprocesser och hur de kan bli bättre.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng.
Faktafrågor: Totalt 15 frågor, varje rätt svar ger 1 poäng, vilket ger 15 poäng totalt.
Resonerande frågor: Varje fråga ger upp till 3 poäng beroende på argumentation och djup.
Antal poäng som krävs:
E: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
C: 12 poäng (minst 4 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)