Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Charles Dickens
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse av Charles Dickens liv och verk, samt deras förmåga att analysera och diskutera grundläggande teman såsom social orättvisa, klass och identitet i hans litterära produktion.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på Charles Dickens liv och verk, med särskilt fokus på romanerna “Great Expectations” och “A Christmas Carol”. Eleverna kommer att analysera teman som social orättvisa, klass och identitet.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk samt göra enkla litterära analyser och diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar “Great Expectations” främst om?
A) Vänskap
B) Kärlek
C) **Social klass och personlig utveckling**
D) Äventyr
2. Vem är huvudkaraktären i “A Christmas Carol”?
A) Pip
B) **Ebenezer Scrooge**
C) Oliver Twist
D) David Copperfield
3. Vilket tema är centralt i Dickens verk?
A) Natur och miljö
B) **Social orättvisa**
C) Romantik
D) Krig
4. Den viktorianska eran präglas av vilka sociala förhållanden?
A) Stabil ekonomi
B) **Kraftiga klasskillnader**
C) Låg arbetslöshet
D) Ökad jämlikhet
5. Vilken karaktär genomgår en transformation i “A Christmas Carol”?
A) Pip
B) **Ebenezer Scrooge**
C) Fagan
D) Miss Havisham
6. Vad är ett möjligt tema i “Great Expectations”?
A) Äventyr
B) **Drömmar och besvikelser**
C) Romantisk kärlek
D) Sällskapsspel
7. Vilken typ av språk kännetecknar Dickens?
A) Enkelt och vardagligt
B) **Rika detaljer och tydlig social kritik**
C) Tekniskt och tyst
D) Poetiskt och drömskt
8. Vilken bok är skriven av Charles Dickens?
A) Moby Dick
B) **A Christmas Carol**
C) Den svåra tiden
D) Stolthet och fördom
9. Vilket budskap arbetar Dickens med i sina verk?
A) **Moraliskt ansvar**
B) Spänning
C) Romantik
D) Oansvarighet
10. Vilken relation utforskas mellan Pip och Miss Havisham?
A) Vänskap
B) **Klass och identitet**
C) Rivalitet
D) Familj
11. Vad är en av Pip’s svårigheter i “Great Expectations”?
A) Att lära sig läsa
B) **Kamp med sin sociala identitet**
C) Att resa själv
D) Förlora vänner
12. Hur påverkar samhällets klassystem karaktärerna i Dickens verk?
A) Det har ingen betydelse.
B) **Det formar deras liv och val.**
C) Det gör dem alla lika.
D) Det är enbart negativt.
13. Vilket av följande påståenden är sant om Dickens?
A) Han var en poet.
B) **Han kritiserade sociala orättvisor.**
C) Han arbetade aldrig med teater.
D) Han var mest känd för sina noveller.
14. Vilken händelse påverkar Scrooge mest i “A Christmas Carol”?
A) Mötet med Pip
B) **Besöket av spökena**
C) Hans födelsedag
D) Hans besök på kyrkogården
15. Vilken central idé skiljer “Great Expectations” från “A Christmas Carol”?
A) De har inga likheter.
B) **Social klass och personlig utveckling vs. moraliskt ansvar.**
C) De handlar om samma karaktärer.
D) De utspelar sig i olika länder.
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Charles Dickens använder karaktärer för att representera sociala klasser.
Syftet är att låta eleverna utforska och analysera hur Dickens karaktärer återspeglar den sociala verkligheten i hans tid.
2. Analysera hur förändringarna i Scrooges karaktär påverkar berättelsens budskap.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring hur karaktärens utveckling bär en djupare moralisk betydelse.
3. Jämför och kontrastera teman av social orättvisa i “Great Expectations” och “A Christmas Carol”.
Genom att diskutera både likheter och skillnader kan eleverna visa sin förmåga att göra djupare litterära analyser.
4. Reflektera över hur Dickens livserfarenheter influerade hans skrivande.
Denna fråga låter eleverna fördjupa sig i författarens biografi och dess kopplingar till hans verk.
5. Diskutera vilken roll känslor spelar i Dickens berättelser.
Eleverna ges möjlighet att analysera hur känslor fördjupar berättelsernas teman och karaktärernas utveckling.
6. Hur utmanar Dickens läsarna i deras syn på klass och identitet?
Genom att ställa denna fråga kan eleverna utforska Dickensen kritik av samtidens normer.
7. Analysera användningen av symbolik i “A Christmas Carol”.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska djupare lager av betydelse i Dickens verk.
8. Reflektera över varför Dickens fortsätter att vara relevant i dagens samhälle.
Genom att diskutera detta kan eleverna koppla historia till nutid och förstå litteraturens bestående betydelse.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng för både faktafrågor och de resonerande frågorna. För att nå betyget E krävs totalt åtta poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).