Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Ernest Hemingway

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för Ernest Hemingways liv och verk, samt att de kan analysera centrala teman och stilistiska drag i hans litterära produktion, inklusive romanerna “The Old Man and the Sea” och “A Farewell to Arms”.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på Ernest Hemingways liv och verk, med särskilt fokus på romanerna “The Old Man and the Sea” och “A Farewell to Arms”. Eleverna kommer att analysera teman som krig, kärlek och det mänskliga tillståndet.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk samt göra enklare litterära analyser och diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.

Prov

Faktafrågor

1. Vad handlar “The Old Man and the Sea” främst om?

  • A) Kärlek och förlust
  • B) Krig och fred
  • C) Kamp, uthållighet och mänsklig värdighet
  • D) Vänskap och lojalitet

2. Vilket centralt tema återfinns i “A Farewell to Arms”?

  • A) Naturens skönhet
  • B) Kärlek och krigs påverkan
  • C) Familjeband
  • D) Tidens gång

3. Vad representerar havet i “The Old Man and the Sea”?

  • A) En plats för vänner
  • B) En metafor för livets utmaningar och det okända
  • C) En symbol för rikedom
  • D) En plats för vila

4. Hur beskriver Hemingway kärlek mellan karaktärerna?

  • A) Som enkel och lätt
  • B) Som komplex och ofta präglad av omständigheternas påverkan
  • C) Som enbart romantisk
  • D) Som oberoende av yttre faktorer

5. Vad kännetecknar Hemingways skrivstil?

  • A) Enkelhet och direkthet, med djup under ytan
  • B) Komplexa och långa meningar
  • C) Mycket adjektiv och beskrivningar
  • D) Tunga och svåra ordval

6. Vilket verk handlar om en gammal fiskare och hans kamp med havet?

  • A) A Farewell to Arms
  • B) The Old Man and the Sea
  • C) The Sun Also Rises
  • D) For Whom the Bell Tolls

7. Vilken relation analyseras i djupet i “A Farewell to Arms”?

  • A) Relationen mellan Frederic och Catherine
  • B) Relationen mellan Santiago och havet
  • C) Relationen mellan vänner i krig
  • D) Relationen mellan familjemedlemmar

8. Vilket tema är centralt i såväl “The Old Man and the Sea” som “A Farewell to Arms”?

  • A) Vänskap
  • B) Kamp och överlevnad
  • C) Krigets katastrofer
  • D) Konst och kultur

9. Vilken stil används av Hemingway i sina böcker?

  • A) Barock stil
  • B) Minimalistisk stil
  • C) Romantisk stil
  • D) Symbolistisk stil

10. Vad är “Iceberg Theory” i Hemingways skrivande?

  • A) En teori om naturbevarande
  • B) En skrivteknik som betonar underliggande teman
  • C) En typ av berättelse
  • D) En konceptuell analys

11. Vilken karaktär representerar uthållighet i “The Old Man and the Sea”?

  • A) Frederic
  • B) Santiago
  • C) Catherine
  • D) Manolin

12. Vilket av följande temat är INTE centralt i Hemingways verk?

  • A) Teknologins framsteg
  • B) Krig och dess konsekvenser
  • C) Kärlek och relationer
  • D) Kamp för överlevnad

13. I vilken historisk kontext skrevs “A Farewell to Arms”?

  • A) Andra världskriget
  • B) Första världskriget
  • C) Spanska inbördeskriget
  • D) Kalla kriget

14. Vad syftar Hemingway till med sina karaktärer?

  • A) Att spegla verkliga liv
  • B) Att utforska mänskliga känslor och relationer
  • C) Att beskriva fantastiska äventyr
  • D) Att döma samhället

15. Hur påverkar omständigheterna karaktärernas liv i Hemingways verk?

  • A) De skapar konflikter och utmaningar
  • B) De skapar perfekta liv
  • C) De är irrelevanta
  • D) De förenklar livet

Resonerande frågor

1. Hur speglar “The Old Man and the Sea” det mänskliga tillståndet genom sin huvudkaraktär Santiago?

Syftet med frågeställningen är att eleverna ska använda exempel från texten för att diskutera breda mänskliga teman.

2. På vilket sätt visar Hemingway på skillnader mellan mänskliga relationer i krig och fred?

Eleverna ges möjlighet att reflektera över och analysera karaktärernas relationer i olika kontexter.

3. Analysera Hemingways användning av symbolik i “The Old Man and the Sea”. Vilka betydelser kan tolkas från havet och fisken?

Frågan uppmuntrar till djupare analys och tolkningar i texten.

4. Hur kan Hemingways “Iceberg Theory” tillämpas i hans berättande? Ge ett exempel från något av verken.

Kräver att eleverna kopplar teori till praktisk tillämpning i hans skrivande.

5. Vilken påverkan hade Hemingways livserfarenheter på hans skrivande? Ge specifika exempel.

Frågan öppnar för koppling mellan författarens liv och litterära verk.

6. Hur beskriver Hemingway teman av ensamhet och gemenskap i sina verk? Vad kan detta säga om människans natur?

Elever ska analysera komplexa teman och reflektera över essensen av mänskliga relationer.

7. På vilket sätt påverkas karaktärernas beslut av deras omgivning i Hemingways verk?

Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera byte mellan karaktärer och miljö.

8. Diskutera hur Hemingways stil och teman fortsätter att påverka samtida författare. Ge exempel på sådana influenser.

Uppmuntrar till kritisk tänkande och anslutning till nuvarande litterära trender.

Bedömning

Provet kan bedömas som följande:

  • Faktafrågor: Totalt 15 poäng, 1 poäng per fråga.
  • Resonerande frågor: Totalt 8 poäng, 1 poäng per frågeställning.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).