En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Engelska – Förberedelse inför nationella provet



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Förberedelse inför nationella provet

Syfte

Syftet med detta prov är att ge eleverna möjlighet att träna och förbereda sig inför det nationella provet i engelska, genom att använda sina kunskaper i läsförståelse, hörförståelse, skriftlig och muntlig framställning samt språkliga strategier.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll kopplar an till att eleverna ska ges möjligheter att träna och förbereda sig inför nationella prov i engelska, vilket inkluderar läsförståelse, hörförståelse, skriftlig och muntlig framställning samt språkliga strategier.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna lyssna, läsa och förstå både helhet och detaljer i talat och skrivet språk samt kunna uttrycka sig klart och sammanhängande.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär läsförståelse enligt det nationella provet?
    A) Att kunna läsa och förstå texter
    B) Att kunna skriva en uppsats
    C) Att kunna analysera och diskutera texter
    D) Att kunna samtala med andra
  2. Vilken del av provet testar hörförståelse?
    A) Skriftlig framställning
    B) Muntlig framställning
    C) Ljudklipp eller samtal
    D) Lectures
  3. Vad är ett exempel på en muntlig presentation på provet?
    A) Skriva en dikt
    B) Redovisa en bok
    C) Delta i en quiz
    D) Vila
  4. Vilket av följande är en viktig strategi för läsförståelse?
    A) Skumma texten
    B) Identifiera huvudidéer
    C) Skriva ner allt
    D) Översätta varje ord
  5. Vad handlar de skriftliga delarna av provet om?
    A) Att läsa andra texter
    B) Att skriva egna texter
    C) Att lyssna på ljudklipp
    D) Att diskutera med andra
  6. Vad är en typ av text som kan förekomma på provet?
    A) Datum
    B) Artiklar
    C) Lista med namn
    D) Telefonnummer
  7. Vilken provtyp testar förmågan att använda språket?

    A) ⁣ Skriftlig framställning
    B) Skriva svar på frågor
    C) Muntlig kommunikation
    D) Snabb läsning
  8. Vad är syftet med provets hörförståelsedel?
    A) Att läsa fåtal texter
    B) Att förstå talat språk
    C) Att skriva dikter
    D) Att analysera film
  9. Vad gör en elev under den skriftliga modelluppgiften?
    A) Skriver en text utifrån en given uppgift
    B) Pratar i grupp
    C) Listen to music
    D) Skumma nyheterna
  10. Hur kan elever förbereda sig inför provet?
    A) Att inte studera
    B) Att träna på tidigare prov
    C) Att vara stressade
    D) Att glömma allt
  11. Vad är ett exempel på ett skriftligt prov på engelska?
    A) Testa grammatiken
    B) Lyssna på musik
    C) Skriva en uppsats
    D) Gå på en utflykt
  12. Hur många delar finns det vanligtvis i det nationella provet?
    A) Tre delar
    B) En del
    C) Fyra delar
    D) Oändligt med delar
  13. Varför är det viktigt att öva på muntliga presentationer?
    A) För att göra läxorna enklare
    B) För att kunna framföra sina åsikter
    C) För att läsa bättre
    D) För att sova mer
  14. Vad kan elever göra för att förbättra sin hörförståelse?
    A) Sluta lyssna
    B) Lyssna på engelska
    C) Måla bilder
    D) Gå på bio
  15. Vad är ett mål för skriftlig framställning?
    A) Att kunna uttrycka sig tydligt och sammanhängande
    B) Att kunna läsa sida upp och ned
    C) Att ha många besökare
    D) Att snabbt bli klar

Resonerande frågor

  1. Vilken betydelse har läsförståelse för kommunikationen i samhället?
    Syftet är att låta eleverna reflektera över det övergripande värdet av läsförståelse.
  2. Hur påverkar sociala medier vår uppfattning om verkligheten?
    Frågan uppmanar eleverna att analysera sambandet mellan sociala medier och samhällsperspektiv.
  3. Varför är det viktigt att skilja på fakta och åsikter i debatter?
    Eleverna får möjlighet att argumentera för varför kritiskt tänkande är viktigt.
  4. Hur kan kulturella skillnader påverka kommunikationen?
    Frågan öppnar för en diskussion om hur kulturell medvetenhet är nödvändig vid kommunikation.
  5. Vad innebär det att ha en effektiv kommunikation och hur kan det uppnås?
    Studien syftar till att ge eleverna en djupare insikt i kommunikationsprocesserna.
  6. Hur kan miljömedvetenhet påverka vårt dagliga liv?
    Detta ger eleverna möjlighet att diskutera de praktiska konsekvenserna av medvetenhet.
  7. Vad spelar utbildning för roll i individens liv?
    Frågan låter eleverna utforska utbildningens påverkan på framtida möjligheter.
  8. Varför är det viktigt att kunna uttrycka sig på flera språk i dagens samhälle?
    Eleverna får reflektera över flerspråkighetens betydelse i ett globalt perspektiv.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt och väl utvecklad resonering ger 2 poäng. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).