Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Frågeord och hur man använder dem – Djupare genomgång av “who”, “what”, “where”, “when”, “why”, “how”

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av frågeord i engelska frågor. Eleverna ska visa att de kan formulera olika typer av frågor och förklara funktionerna hos dessa ord.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion syftar till att fördjupa elevernas förståelse för frågeord och deras funktion i att formulera frågor på engelska. Eleverna kommer att lära sig hur man använder olika frågeord samt skillnaderna mellan öppna och stängda frågor, vilket är avgörande för att ställa tydliga och effektiva frågor.

Kunskapskrav

Provet kopplas till följande kunskapskrav:

  • Eleven kan identifiera och använda olika frågeord korrekt i frågor.
  • Eleven kan formulera både öppna och stängda frågor med hjälp av de aktuella frågeorden.
  • Eleven kan förklara skillnaderna i användning och syfte mellan olika frågeord.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket frågeord används för att fråga om personer?
    • A. Where
    • B. What
    • C. Who
    • D. When
  2. Vilket frågeord används för att fråga om platser?
    • A. What
    • B. Where
    • C. Why
    • D. How
  3. Vad används frågeordet “what” för?
    • A. Att fråga om personer
    • B. Att fråga om saker eller information
    • C. Att fråga om platser
    • D. Att fråga om tid
  4. När används frågeordet “when”?
    • A. För att fråga om orsaker
    • B. För att fråga om tid
    • C. För att fråga om tid
    • D. För att fråga om sätt
  5. Vilket av följande ord används för att fråga om orsaker?
    • A. How
    • B. When
    • C. Why
    • D. Who
  6. Vilket frågeord används för att fråga om sätt?
    • A. What
    • B. Why
    • C. When
    • D. How
  7. Vad kallas frågor som kan besvaras med ja eller nej?
    • A. Öppna frågor
    • B. Stängda frågor
    • C. Informativa frågor
    • D. Rhetoriska frågor
  8. Hur kan “who” användas i en fråga?
    • A. Who är din favoritbok?
    • B. What är din favoritbok?
    • C. Who är din bästa vän?
    • D. When är din födelsedag?
  9. Exempel på en öppen fråga kan vara:
    • A. Vad tycker du om filmen?
    • B. Har du sett filmen?
    • C. När börjar filmen?
    • D. Vilken film är det?
  10. En stängd fråga kan exempelvis vara:
    • A. Vad är din favoritfärg?
    • B. Tycker du om blå?
    • C. Varför gillar du den färgen?
    • D. Vilken färg gillar du mest?
  11. Vilket av följande uttrycker ett behov av information?
    • A. Who står bakom projektet?
    • B. Vad är syftet med projektet?
    • C. Where ska projektet äga rum?
    • D. How kan vi förbättra projektet?
  12. Vilket frågeord skulle du använda för att fråga om en tidpunkt?
    • A. Who
    • B. When
    • C. Where
    • D. What
  13. Hur skulle du formulera en fråga om en plats?
    • A. Var ligger din skola?
    • B. Vad är klockan?
    • C. Hur mår du?
    • D. Varför är du glad?
  14. Frågan “Why did you do that?” är ett exempel på:
    • A. En öppen fråga
    • B. En stängd fråga
    • C. En retorisk fråga
    • D. En informativ fråga
  15. Vilken av följande är en korrekt användning av “how”?
    • A. How do you make pancakes?
    • B. How is det i sverige?
    • C. How many är klockan?
    • D. How är din favoritfilm?

Resonerande frågor

  1. Vilket av frågeorden tycker ni är mest användbart, och varför? Kan ni ge exempel på frågor som ni skulle ställa?

    Syftet med denna fråga är att uppmuntra eleverna att reflektera över betydelsen av frågeord i deras egna liv och hur de använder dem.

  2. Har ni upplevt situationer där det är viktigt att använda rätt frågeord? Ge exempel.

    Frågan ger eleverna möjlighet att knyta an frågeorden till verkliga situationer och deras kommunikationsförmåga.

  3. På vilket sätt kan felaktig användning av frågeord påverka kommunikationen? Har ni något exempel?

    Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande kring språkanvändning och dess konsekvenser.

  4. Kan ni ge exempel på hur användning av öppna och stängda frågor kan påverka en intervju?

    Genom att reflektera över detta får eleverna en djupare förståelse för frågeords betydelse i olika sammanhang.

  5. Hur kan ni använda era kunskaper om frågeord i skriven kommunikation?

    Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på hur de kan tillämpa sina kunskaper i texter.

  6. Varför är det viktigt att kunna ställa frågor på ett effektivt sätt?

    Frågan syftar till att få eleverna att tänka på vikten av kommunikation och interaktion.

  7. Hur kan en god förståelse för frågeord påverka relationer i både personlig och professionell kommunikation?

    Denna fråga är avsedd att få eleverna att reflektera över frågeorden som verktyg för att bygga relationer.

  8. Vilka skillnader finns det i upplevd respons när man använder olika frågeord?

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera hur olika frågeord kan påverka svar och interaktioner.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 45 poäng, fördelat enligt följande:

  • Faktafrågor: 30 poäng (2 poäng per fråga)
  • Resonerande frågor: 15 poäng (3 poäng per fråga)

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).