Prov till eleverna

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: George Orwell

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analys av George Orwells liv och verk, speciellt med fokus på romanerna “Animal Farm” och “1984”. Provets utformning syftar till att stimulera kritiskt tänkande kring teman som totalitarism, propaganda och individens frihet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på George Orwells liv och verk, med särskilt fokus på romanerna “Animal Farm” och “1984”. Eleverna kommer att analysera teman såsom totalitarism, propaganda och individens frihet.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk samt göra enklare litterära analyser och diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.

Prov

Faktafrågor

1. Vad handlar “Animal Farm” främst om?

A) Frihet och rättvisa

B) Krig och fred

C) Totalitarism och korruption av makt

D) Vänskap och sammanhållning

2. Vilken skillnad finns mellan “Animal Farm” och “1984” i sin kritik av samhälle?

A) Ingen skillnad

B) “Animal Farm” är endast en barnbok

C) “Animal Farm” tar upp djurens makt och “1984” människors övervakning

D) “Animal Farm” handlar om djur och “1984” om människor

3. Vem representerar Napoleon i “Animal Farm”?

A) Josef Stalin

B) Adolf Hitler

C) Karl Marx

D) George Orwell

4. Vad är “Newspeak” i “1984”?

A) Ett vanligt språk

B) Ett språk som används för att kontrollera tankar

C) En form av poesi

D) En nyhetstidning

5. Vilket tema är centralt i “1984”?

A) Kärlek

B) Övervakning och individens frihet

C) Familjeband

D) Ekonomisk tillväxt

6. Hur representeras djuren i “Animal Farm”?

A) Som verkliga djur

B) Som symboler för olika samhällsgrupper

C) Som sina egna individer

D) Som måltider

7. Vad kritiserar George Orwell mest i sina verk?

A) Vänskap

B) Totalitarism och maktmissbruk

C) Utebliven utbildning

D) Ojämlikhet mellan könen

8. Vilken roll spelar Big Brother i “1984”?

A) En hjälte

B) Symbol för statens makt

C) En vanlig medborgare

D) En uppfinnare

9. Vilken typ av litterär form använder Orwell för att förmedla sina budskap?

A) Biografi

B) Allegori och dystopi

C) Historisk roman

D) Kort berättelse

10. Vilken betydelse har George Orwells verk idag?

A) Ingen betydelse alls

B) De är föråldrade

C) De hjälper oss att förstå övervakning och makt idag

D) De är endast för beteendevetare

11. Vad är det främsta temat i “Animal Farm”?

A) Frihet

B) Makt och korruption

C) Kärlek

D) Olycka

12. Hur använder Orwell språk i sina verk?

A) För att påverka och kontrollera

B) För att njuta av litteratur

C) För att förvirra läsarna

D) För att förmedla filmer

13. Vad lägger Orwell vikt vid i sin kritik?

A) Hämning av människors frihet

B) Bättre ekonomiska förhållanden

C) Utbildning av massor

D) Ökad samhällsgemenskap

14. Vad betyder temat propaganda i “1984”?

A) Att manipulera och styra opinionen

B) Att informera folket

C) Att knyta band till andra länder

D) Att sprida glädje

15. Vem är huvudpersonen i “1984”?

A) Oscar

B) Jones

C) Winston Smith

D) Napoleon

Resonerande frågor

1. Hur speglar “Animal Farm” och “1984” moderna samhällsproblem?
Syfte: Att uppmana eleverna att koppla Orwells teman till nuvarande händelser.

2. Vilka likheter kan man se mellan Orwells verk och dagens medier?
Syfte: Att stimulera diskussion om påverkan av medier i samtiden.

3. Hur skulle vi kunna motverka de teman som Orwell tar upp idag?
Syfte: Att eleven visar förmåga att tänka kritiskt på lösningar.

4. Vad betyder yttrandefrihet i sammanhang med Orwells verk?
Syfte: Att eleverna reflekterar över vikten av yttrandefrihet nu och då.

5. Vilken påverkan har propaganda på oss idag jämfört med Orwells tid?
Syfte: Att undersöka förändringar i samhällets påverkan.

6. Hur skulle en alternativ berättelse kunna se ut om Orwell skrev en berättelse för idag?
Syfte: Att uppmuntra kreativitet och insikt i litteraturens roll.

7. Vilken roll spelar individens frihet i en demokratisk stat?
Syfte: Att eleven formulerar sina tankar kring medborgarskap och frihet.

8. Hur formar Orwell vår förståelse av maktstrukturer i samhället?
Syfte: Att uppmana kritisk analys av sociala relationer.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng var och resonerande frågor är värda 2 poäng var. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).