Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Engelska – Indirekt tal och citat

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Indirekt tal och citat – Hur man omvandlar direkt tal till indirekt tal

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att korrekt omvandla direkt tal till indirekt tal, samt deras förståelse för användningen av citat i skrift.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleven kan identifiera och omvandla direkt tal till indirekt tal korrekt.”

”Eleven kan använda skiljetecken och strukturera sina meningar på ett tydligt sätt.”

”Eleven kan återge andras ord i meningar och sammanfattningar.”

Kunskapskrav

Provet kopplar till följande kunskapskrav:

  • Eleven kan identifiera och omvandla direkt tal till indirekt tal korrekt.
  • Eleven kan använda skiljetecken och strukturera sina meningar på ett tydligt sätt.
  • Eleven kan återge andras ord i meningar och sammanfattningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är korrekt indirekt tal av: “She said, ‘I will go to the party.’”?

A) She said that she would go to the party.

B) **She said she was going to the party.**

C) She said that she goes to the party.

D) She said that she is going to the party.

2. Vilket av följande exempel visar direkt tal?

A) **He said, ‘I am happy.’**

B) He said that he is happy.

C) He said that he was happy.

D) He says he is happy.

3. Hur ska man omvandla: “They said, ‘We will help you.’”?

A) They say that they would help you.

B) **They said that they would help you.**

C) They said that they help you.

D) They are saying that they will help you.

4. Vilken av följande fraser är korrekt när det gäller att omvandla direkt till indirekt tal?

A) **He asked if I could help him.**

B) He asked if I can help him.

C) He asks if I can help him.

D) He asks if I could help him.

5. Vad är det korrekta sättet att omvandla: “She said, ‘I am reading a book.’”?

A) She says that she is reading a book.

B) **She said that she was reading a book.**

C) She said that she reads a book.

D) She said that she read a book.

6. Vad är korrekt indirekt tal av: “Tom said, ‘I will meet you tomorrow.’”?

A) Tom says that he met you tomorrow.

B) Tom said that he will meet you tomorrow.

C) **Tom said that he would meet you the next day.**

D) Tom said that he is meeting you tomorrow.

7. Vad är den korrekta omvandlingen av: “She said, ‘It’s raining.’”?

A) **She said that it was raining.**

B) She says that it was raining.

C) She said that it is raining.

D) She says that it is raining.

8. Vad är korrekt indirekt tal av: “He replied, ‘I do not understand.’”?

A) **He replied that he did not understand.**

B) He replied that he does not understand.

C) He replied that he was not understanding.

D) He replies that he did not understand.

9. Vilken av följande meningar är en korrekt återspegling av ett citat?

A) **He said, ‘It was his idea.’**

B) He said it was his idea.

C) He says, ‘It is his idea.’

D) He said that it is his idea.

10. Vad är en korrekt indirekt tal av: “I said, ‘I am learning.’”?

A) I said that I learn.

B) I said that I was learning.

C) **I said that I was learning.**

D) I say that I am learning.

11. Vilket av följande ord används oftast för att introducera indirekt tal?

A) And

B) **That**

C) Or

D) But

12. Vad är skillnaden i tid mellan direkt och indirekt tal?

A) **Direkt tal återger vad som sagts exakt, medan indirekt tal justerar tidsformer.**

B) Ingen skillnad.

C) Direkt tal kan inte förändras.

D) Indirekt tal måste alltid vara längre.

13. Vilken mening är korrekt i indirekt tal?

A) **He said that it was true.**

B) He said that it is true.

C) He says that it is true.

D) He said it’s true.

14. Vad är korrekt indirekt tal av: “They said, ‘We are going home.’”?

A) They said they are going home.

B) **They said that they were going home.**

C) They said that they go home.

D) They are saying that they go home.

15. Hur uttrycker man indirekt tal med fokus på känslor?

A) **Det är viktigt att bevara känslor i indirect tala.**

B) Känslor bör inte beaktas i indirekt tal.

C) Indirekt tal betyder att inte använda känslor.

D) Indirekt tal är alltid neutral.

Resonerande frågor

1. Diskutera skillnaderna mellan direkt och indirekt tal. Hur kan krafter i kommunikationen påverkas av att välja en över den andra?

Syftet med denna fråga är att låta eleverna djupare utforska vikten av både direkt och indirekt tal i olika kontexter.

2. Ge exempel på en situation där felaktig användning av indirekt tal kan leda till missförstånd. Vad är konsekvenserna?

Frågan syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring kommunikationsfel och deras potentiella effekter.

3. Hur kan användningen av indirekt tal förbättra er skrivförmåga? Ge konkreta exempel.

Denna fråga uppmuntrar eleverna att koppla sina kunskaper till praktiska tillämpningar i sin egen skrivning.

4. Vilka utmaningar har ni stött på när ni använder indirekt tal? Vilka strategier har ni funnit för att övervinna dessa?

Syftet är att låta eleverna dela med sig av erfarenheter och strategier, vilket kan hjälpa gruppen som helhet.

5. Hur påverkar skriftligt och muntligt uttryck användningen av direkt och indirekt tal? Diskutera skillnader i formell och informell kontext.

Frågan syftar till att uppmuntra eleverna att reflektera över språklig anpassning i olika situationer.

6. Ge exempel på litterära verk där indirekt tal används effektivt. Hur påverkar det läsarens upplevelse?

Denna fråga hjälper eleverna att relatera språkliga koncept till litterär analys och förståelse.

7. Hur kan ni använda det ni lärt er om indirekt tal för att förbättra er förmåga att återberätta händelser i vardagen?

Frågan belyser praktiska tillämpningar av språkliga färdigheter i elevernas egna liv.

8. I vilken utsträckning kan ni använda indirekt tal för att förstärka era argument i texter? Ge exempel.

Denna fråga är utformad för att låta studenterna utforska funktionerna av indirekt tal i argumentation och diskussion.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, max 15 poäng.

Resonerande frågor: Varje fråga ger upp till 3 poäng beroende på kvaliteten på svaret, max 24 poäng.

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng totalt
  • C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp