En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Engelska – Komparation av adjektiv

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Komparation av adjektiv – Jämförelseformer: positiv, komparativ och superlativ

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda komparativa och superlativa former av adjektiv i engelska språket. Genom att konstruera frågor som testar såväl fakta som resonerande förmåga får eleverna visa sin kunskap om ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion fokuserar på komparation av adjektiv och lär eleverna hur man använder positiv, komparativ och superlativ form för att jämföra egenskaper. Eleverna kommer att få möjlighet att besvara frågor som “Hur används dessa former i olika sammanhang?” och “Vad är skillnaden mellan dem?” genom praktiska exempel och övningar.

Kunskapskrav

  • Eleven kan bilda och använda komparativa och superlativa former av adjektiv korrekt.
  • Eleven kan jämföra och kontrastera olika objekt eller egenskaper med hjälp av adjektiv.
  • Eleven kan ge exempel på bruk av komparation i både tal och skrift.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande former är den komparativa av “big”?
    A) biger
    B) bigger
    C) most big
    D) more big
    B) bigger
  2. Vad är den superlativa formen av “happy”?
    A) happier
    B) more happy
    C) happiest
    D) most happy
    C) happiest
  3. Välj den korrekta komparativa formen av “easy”.
    A) easyer
    B) easier
    C) more easy
    D) easiest
    B) easier
  4. Vilken är den korrekta formen av “fast” i superlativ?
    A) faster
    B) most fast
    C) fasts
    D) fastest
    D) fastest
  5. Vad är den komparativa formen av “good”?
    A) gooder
    B) better
    C) more good
    D) goodest
    B) better
  6. Vilken av följande adjektiv används för att uttrycka superlativ?
    A) less
    B) more
    C) most
    D) fewer
    C) most
  7. Välj den korrekta komparativa formen av “beautiful”.
    A) beautifuler
    B) more beautiful
    C) beautifuller
    D) most beautiful
    B) more beautiful
  8. Vilken är superlativformen av “tall”?
    A) tallest
    B) taller
    C) more tall
    D) tallier
    A) tallest
  9. Vad är den positiva formen av “worse”?
    A) good
    B) bad
    C) worse
    D) worst
    B) bad
  10. Vad är den korrekta superlativa formen av “old”?
    A) older
    B) oldest
    C) elder
    D) most old
    B) oldest
  11. Vilken av följande är korrekt? “She is the (___) student in the class.”
    A) smart
    B) smarter
    C) smartest
    D) more smart
    C) smartest
  12. Välj den korrekta formen av “bad” när du jämför två saker.
    A) badder
    B) badest
    C) worse
    D) more bad
    C) worse
  13. Vilken är den korrekta formen av “funny” i superlativ?
    A) funniest
    B) funnyest
    C) more funny
    D) most funny
    A) funniest
  14. Vad är den komparativa formen av “heavy”?
    A) heavier
    B) more heavy
    C) heavyer
    D) heavist
    A) heavier
  15. Välj den korrekta superlativa formen av “interesting”.
    A) most interesting
    B) interestingest
    C) more interesting
    D) interessing
    A) most interesting

Resonerande frågor

  1. Diskutera varför det är viktigt att använda komparativa och superlativa former korrekt. Det ger eleverna möjlighet att reflektera över betydelsen av grammatik i kommunikationen.
  2. Hur kan felaktig komparation påverka betydelsen i en mening? Eleverna kan analysera och ge exempel för att visa på förståelse av kontext och språkbruk.
  3. Ge exempel på situationer där ni har sett användning av komparation i media (nyheter, film, litteratur). Detta främjar kritiskt tänkande och koppling till verkliga exempel.
  4. Hur kan ni inkludera komparativa och superlativa former i ert skrivande för att göra texten mer uttrycksfull? Eleverna kan utforska stilistiska val och deras effekt.
  5. I vilka situationer anser ni att komparativa och superlativa former är mest användbara? Betonar det praktiska tillämpningar av språket.
  6. Vad har ni lärt er om idiomatiska uttryck kopplade till komparation? Uppmuntrar till reflektion och diskussion om språkutveckling.
  7. Kan ni beskriva en situation där ni behövde välja mellan komparativ eller superlativ och varför ni valde som ni gjorde? Detta hjälper till att visa på medvetenhet om språkval.
  8. Vilka strategier använder ni för att komma ihåg reglerna för komparativa och superlativa former? Främjar metakognitivt tänkande om lärande.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Primärt är faktafrågorna värda 1 poäng var, vilket ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng var, vilket ger totalt 15 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×