Prov

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Konjunktiv – Användning av konjunktiv i hypotetiska och önskade situationer

Syfte

Detta prov syftar till att testa elevernas kunskaper i konjunktivens användning i engelska språket, särskilt i hypotetiska och önskade situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion syftar till att fördjupa elevernas förståelse för konjunktiv och dess användning i engelska språket, särskilt i hypotetiska och önskade situationer. Eleverna kommer att lära sig miljöer där konjunktiv används, dess former och hur det skiljer sig från indicativ.

Kunskapskrav

  • Eleven kan identifiera och använda konjunktiv korrekt i meningar.
  • Eleven kan förklara skillnader mellan konjunktiv och indicativ form.
  • Eleven kan skapa meningar som använder konjunktiv för att uttrycka hypotetiska idéer och önskningar.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande meningar använder konjunktiv?
    • A. He is here.
    • B. I wish that he were here.
    • C. She goes to school.
    • D. They are happy.
  2. Vad beskriver konjunktiv bäst?
    • A. Faktiska situationer.
    • B. Hypotetiska situationer och önskningar.
    • C. Framtida händelser.
    • D. Regelbundna handlingar.
  3. Vilken form av verb använder man oftast med konjunktiv?
    • A. Var.
    • B. Were.
    • C. Was.
    • D. Am.
  4. Vilken av följande meningar är ett exempel på konjunktiv?
    • A. If I were rich, I would travel.
    • B. If I was rich, I would travel.
    • C. I wish I is here.
    • D. I hope she is well.
  5. Vilken av följande formuleringar är korrekt vid användning av konjunktiv?
    • A. I wish that he would go.
    • B. I wish that he were going.
    • C. I wish that he was here.
    • D. I wish that he were here.
  6. När används konjunktiv oftast?
    • A. Vid faktiska händelser.
    • B. Vid hypotetiska och önskade situationer.
    • C. För att uttrycka vanor.
    • D. När man pratar om framtiden.
  7. Vilken av följande meningar innebär en hypotetisk situation?
    • A. I hope he is coming.
    • B. I wish he would come.
    • C. He is coming.
    • D. He comes every day.
  8. Vad är fel med meningen “If I were you, I would call her”?
    • A. Det är ingen konjunktiv.
    • B. Inga fel, det är korrekt konjunktiv.
    • C. Den är i indikativ.
    • D. Det är en framtidssats.
  9. Vilket uttryck är en indikation på konjunktiv?
    • A. I know that.
    • B. I wish that.
    • C. I hope that.
    • D. I believe that.
  10. Vilket av följande alternativ är inte ett exempel på konjunktiv?
    • A. I wish it would rain.
    • B. If only he would start.
    • C. I suggest that she take the bus.
    • D. I want him to go.

Resonerande frågor

  1. Förklara skillnaden mellan konjunktiv och indikativ. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för de olika verbformerna.
  2. Ge exempel på situationer där konjunktiv kan användas istället för indikativ. Här kan eleverna visa sin kreativitet och förståelse av temat.
  3. Konstruktionen “If I were you” används ofta. Varför är det viktigt att använda konjunktiv i detta sammanhang? Svarsalternativen kan ge insikt i deras tankeförmåga.
  4. Kan du skapa en mening med konjunktiv som ger uttryck för en stark önskan? Denna fråga testar elevens förmåga att tillämpa konceptet praktiskt.
  5. Ange två exempel på korrekt och felaktig användning av konjunktiv och förklara varför. Detta ger eleverna en chans att kritiskt analysera och identifiera misstag.
  6. Diskutera varför konjunktiv ibland ignoreras eller misstas för indikativ i samtalssituationer. Detta ger en djupare insikt i deras förståelse av språklig praktik.
  7. Hur kan du integrera konjunktiv i dina egna skrivuppgifter? Genom detta visar eleverna hur de kan tillämpa vad de lärt sig.
  8. Reflektera över hur konjunktiv kan påverka kommunikation i olika situationer. Detta uppmuntrar djupare eftertanke och personlig koppling till ämnet.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 10 poäng möjliga.

Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklat svar ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (därav minst 3 från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (därav minst 5 från resonerande frågor).