Prov
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Konjunktiv – Användning av konjunktiv i hypotetiska och önskade situationer
Syfte
Detta prov syftar till att testa elevernas kunskaper i konjunktivens användning i engelska språket, särskilt i hypotetiska och önskade situationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna provkonstruktion syftar till att fördjupa elevernas förståelse för konjunktiv och dess användning i engelska språket, särskilt i hypotetiska och önskade situationer. Eleverna kommer att lära sig miljöer där konjunktiv används, dess former och hur det skiljer sig från indicativ.
Kunskapskrav
- Eleven kan identifiera och använda konjunktiv korrekt i meningar.
- Eleven kan förklara skillnader mellan konjunktiv och indicativ form.
- Eleven kan skapa meningar som använder konjunktiv för att uttrycka hypotetiska idéer och önskningar.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande meningar använder konjunktiv?
- A. He is here.
- B. I wish that he were here.
- C. She goes to school.
- D. They are happy.
- Vad beskriver konjunktiv bäst?
- A. Faktiska situationer.
- B. Hypotetiska situationer och önskningar.
- C. Framtida händelser.
- D. Regelbundna handlingar.
- Vilken form av verb använder man oftast med konjunktiv?
- A. Var.
- B. Were.
- C. Was.
- D. Am.
- Vilken av följande meningar är ett exempel på konjunktiv?
- A. If I were rich, I would travel.
- B. If I was rich, I would travel.
- C. I wish I is here.
- D. I hope she is well.
- Vilken av följande formuleringar är korrekt vid användning av konjunktiv?
- A. I wish that he would go.
- B. I wish that he were going.
- C. I wish that he was here.
- D. I wish that he were here.
- När används konjunktiv oftast?
- A. Vid faktiska händelser.
- B. Vid hypotetiska och önskade situationer.
- C. För att uttrycka vanor.
- D. När man pratar om framtiden.
- Vilken av följande meningar innebär en hypotetisk situation?
- A. I hope he is coming.
- B. I wish he would come.
- C. He is coming.
- D. He comes every day.
- Vad är fel med meningen “If I were you, I would call her”?
- A. Det är ingen konjunktiv.
- B. Inga fel, det är korrekt konjunktiv.
- C. Den är i indikativ.
- D. Det är en framtidssats.
- Vilket uttryck är en indikation på konjunktiv?
- A. I know that.
- B. I wish that.
- C. I hope that.
- D. I believe that.
- Vilket av följande alternativ är inte ett exempel på konjunktiv?
- A. I wish it would rain.
- B. If only he would start.
- C. I suggest that she take the bus.
- D. I want him to go.
Resonerande frågor
- Förklara skillnaden mellan konjunktiv och indikativ. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för de olika verbformerna.
- Ge exempel på situationer där konjunktiv kan användas istället för indikativ. Här kan eleverna visa sin kreativitet och förståelse av temat.
- Konstruktionen “If I were you” används ofta. Varför är det viktigt att använda konjunktiv i detta sammanhang? Svarsalternativen kan ge insikt i deras tankeförmåga.
- Kan du skapa en mening med konjunktiv som ger uttryck för en stark önskan? Denna fråga testar elevens förmåga att tillämpa konceptet praktiskt.
- Ange två exempel på korrekt och felaktig användning av konjunktiv och förklara varför. Detta ger eleverna en chans att kritiskt analysera och identifiera misstag.
- Diskutera varför konjunktiv ibland ignoreras eller misstas för indikativ i samtalssituationer. Detta ger en djupare insikt i deras förståelse av språklig praktik.
- Hur kan du integrera konjunktiv i dina egna skrivuppgifter? Genom detta visar eleverna hur de kan tillämpa vad de lärt sig.
- Reflektera över hur konjunktiv kan påverka kommunikation i olika situationer. Detta uppmuntrar djupare eftertanke och personlig koppling till ämnet.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 10 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklat svar ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (därav minst 3 från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (därav minst 5 från resonerande frågor).