En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Engelska – Läs- och hörförståelse

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Läs- och hörförståelse

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplar till följande citat från läroplanen:

  • Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i talat språk i måttligt tempo och i olika sammanhang.
  • Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat sätt huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i lättillgängliga texter av olika slag.
Kunskapskrav

Provets fokus kommer att vara på följande kunskapskrav:

  • Eleven lyssnar samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i talat språk i måttligt tempo och i olika sammanhang.
  • Eleven läser samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i lättillgängliga texter av olika slag.
  • Eleven för utvecklade resonemang om innehållet i olika texter.
Prov
Faktafrågor
  1. Vad är huvudtemat i texten du just har läst?
    • a) Kärlek
    • b) Vänskap
    • c) Krig
    • d) Resor
  2. Vilken ton använder talaren i lyssningsdelen?
    • a) Arg
    • b) Förvånad
    • c) Ledsen
    • d) Lycklig
  3. Vilket av följande ord används för att beskriva huvudkaraktären?
    • a) Modig
    • b) Rädd
    • c) Lat
    • d) Osäker
  4. Vad är syftet med talet i hörförståelsen?
    • a) Att informera
    • b) Att övertyga
    • c) Att underhålla
    • d) Att diskutera
  5. Vilket av följande påståenden stämmer bäst med texten?
    • a) Huvudpersonen överkom hinder
    • b) Huvudpersonen misslyckades
    • c) Huvudpersonen ignorerade problemet
    • d) Huvudpersonen gav upp
  6. Vad beskriver berättelsen i korthet?
    • a) Ett sorgligt avslut
    • b) En resa mot självkänsla
    • c) En oplanerad händelse
    • d) En mörk hemlighet
  7. Vilken känsla är mest framträdande i dialogen?
    • a) Spänning
    • b) Lugn
    • c) Frustration
    • d) Förvirring
  8. Vad gör huvudpersonen för att lösa sitt problem?
    • a) Ber om hjälp
    • b) Talar ut om sina känslor
    • c) Ger upp
    • d) Ignorerar problemet
  9. Hur beskriver texten målet för huvudkaraktären?
    • a) Som otydligt
    • b) Som konstant
    • c) Som en utmaning
    • d) Som ogenomförbart
  10. Vad tycker du om slutet av berättelsen?
    • a) Det var för förutsägbart
    • b) Det var inspirerande
    • c) Det gjorde mig besviken
    • d) Det var för komplicerat
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur huvudkaraktärens utveckling påverkar berättelsens budskap. (Ger möjlighet att visa djup förståelse och analys.)
  2. Hur uttrycker författaren teman i texten och vilken effekt har dessa på läsaren? (Möjliggör djupgående resonemang om författartekniker.)
  3. Reflektera över hur kulturella aspekter påverkar innehållet i den text som lästs. (Uppmuntrar till att koppla text till bredare kulturella och sociala kontexter.)
  4. Beskriv ett alternativt slut för berättelsen och motivera ditt val. (Främjar kreativt tänkande och argumentation.)
  5. Hur kan lyssnande och läsförståelse användas i din vardag? Ge konkreta exempel. (Uppmanar till personlig reflektion och tillämpning av lärande.)
Bedömning

Faktafrågorna ger en total av 10 poäng (1 poäng per fråga), och de resonerande frågorna ger 2 poäng per fråga (max 10 poäng).

  • För betyg E: Minst 8 poäng totalt, varav minst 1 poäng från resonerande frågor.
  • För betyg C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
  • För betyg A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.