Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Mark Twain

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av Mark Twains liv och verk, och deras förmåga att analysera centrala teman och stilistiska drag i hans litteratur, med fokus på “The Adventures of Tom Sawyer” och “Adventures of Huckleberry Finn”.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska läsa och analysera skönlitterära texter, och diskutera centrala teman och stilistiska drag i litterära verk.”

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk.

Eleven kan göra enklare litterära analyser och diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är titeln på Mark Twains mest kända roman?
    A. The Adventures of Tom Sawyer
    B. A Connecticut Yankee in King Arthur’s Court
    C. The Prince and the Pauper
    D. Adventures of Huckleberry Finn
  2. Vilket tema är centralt i “Adventures of Huckleberry Finn”?
    A. Vänskap
    B. Äventyr
    C. Ras och moral
    D. Barndom
  3. Vilken karaktär representerar frihet i “Adventures of Huckleberry Finn”?
    A. Tom Sawyer
    B. Jim
    C. Huck
    D. Miss Watson
  4. I vilket år publicerades “The Adventures of Tom Sawyer”?
    A. 1876
    B. 1884
    C. 1895
    D. 1902
  5. Vad handlar “The Adventures of Tom Sawyer” främst om?
    A. Äventyr och barndom
    B. Kärlek och förlust
    C. Ras och identitet
    D. Moral och etik
  6. Vad använder Twain för att ge karaktärerna liv och verklighetsförankring?
    A. Berättande stil
    B. Dialekter
    C. Symbolik
    D. Ironi
  7. Vad karakteriserar Marks Twains skrivstil?
    A. Korta meningar
    B. Humor och ironi
    C. Saklig framställning
    D. Romantiska inslag
  8. Vilken annan berömd karakter syndikar Twain i sin litteratur?
    A. Huckleberry Finn
    B. Oliver Twist
    C. Moby Dick
    D. Jay Gatsby
  9. Vilket av följande verk är skrivet av Mark Twain?
    A. The Old Man and the Sea
    B. The Adventures of Tom Sawyer
    C. Great Expectations
    D. To Kill a Mockingbird
  10. Hur påverkas Huck av sin vänskap med Jim?
    A. Han blir mer konservativ
    B. Han ifrågasätter sin moral
    C. Han lär sig nya språk
    D. Ingen påverkan
  11. Vilken typ av berättartonalitet använder Twain i sina böcker?
    A. Allvetande
    B. Förstaperson
    C. Tredjeperson
    D. Subjektiv
  12. Vilket år föddes Mark Twain?
    A. 1874
    B. 1835
    C. 1922
    D. 1900
  13. Vad sysslar Tom Sawyer mest med i sin barndom?
    A. Äventyr och upptäckter
    B. Skola och studier
    C. Hemma och läsa
    D. Jobba och tjäna pengar
  14. Vad kallar man den litterära stil som Twain använder sig av, som speglar den amerikanska södern?
    A. Modernism
    B. Romantik
    C. Realism
    D. Postmodernism
  15. Hur slutar “Adventures of Huckleberry Finn”?
    A. Huck blir fångad
    B. Huck beslutar att fly
    C. Jim blir fri
    D. De gömmer sig för alltid

Resonerande frågor

  1. Diskutera betydelsen av vänskap i “The Adventures of Tom Sawyer”.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera teman och utveckla sina tankar om karaktärernas relationer.
  2. Hur speglas de sociala normerna i “Adventures of Huckleberry Finn”?
    Frågan uppmuntrar eleverna att reflektera kring samhällets påverkan på individens val och moraliska dilemman.
  3. Jämför och kontrastera Huck och Tom som karaktärer i sina respektive berättelser.
    Denna fråga syftar till att få eleverna att kritiskt analysera och jämföra olika karaktärers utveckling och perspektiv.
  4. Vilken roll spelar humor i Twains verk och hur bidrar den till berättelsens budskap?
    Här ges eleverna möjlighet att utforska hur humor används som ett litterärt verktyg.
  5. Hur presenterar Twain dilemman om moral i “Adventures of Huckleberry Finn”?
    Denna fråga stöder djupare analytiska diskussioner kring teman och karaktärernas beslut under press.
  6. På vilket sätt utmanar Hucks resa rasistiska normer i sin tid?
    Frågan syftar till att skapa medvetenhet hos eleverna om historiska och kulturella kontexter.
  7. Vilka paralleller kan dras mellan Twains liv och hans verk?
    Detta främjar en djupare förståelse för författarens influenser och deras påverkan på litteraturen.
  8. Diskutera hur Twains användning av dialekter påverkar läsarens förståelse av karaktärerna.
    Frågan öppnar upp för en diskussion om språkets betydelse i litterär karaktärisering.

Bedömning

Faktafrågor ger maximalt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera.

För att nå betygsnivå E krävs minst 8 poäng.

För betygsnivå C krävs 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betygsnivå A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.