Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Meningstyper och struktur – Enkla, samordnade och underordnade meningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av olika meningstyper och deras förmåga att använda dessa korrekt i skrift och tal. Provets utformning syftar till att säkerställa att eleverna kan identifiera och skapa olika typer av meningar samt förklara skillnaderna mellan dem.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna en klar förståelse för olika meningstyper och hur man strukturerar dessa i engelska språket. Eleverna kommer att lära sig om enkla, samordnade och underordnade meningar samt hur dessa används för att uttrycka mer komplexa idéer och tankar.

Kunskapskrav

Eleven kan identifiera och ge exempel på olika meningstyper.

Eleven kan skapa både enkla och komplexa meningar med korrekt struktur.

Eleven kan förklara skillnaderna mellan samordnade och underordnade meningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken typ av mening är “She runs.”?

A. Samordnad mening

B. Underordnad mening

C. Enkel mening

D. Komplex mening

2. Vilken konjunktion används i samordnade meningar?

A. Because

B. And

C. Although

D. If

3. Vad är en underordnad mening?

A. En mening som står ensam

B. En mening som kan förstås utan kontext

C. En mening som ger mer information till en huvudmening

D. En mening med två oberoende satser

4. Vilken av följande meningar är en samordnad mening?

A. She runs, and he walks.

B. Because she was tired, she went to bed.

C. If it rains, we will stay indoors.

D. He enjoys reading.

5. Vad beskriver en enkel mening?

A. En mening med flera idéer

B. En mening med ett subjekt och ett verb

C. En mening med en orolig struktur

D. En mening med minst två oberoende satser

6. Vilken mening är underordnad?

A. He runs fast.

B. Although it was raining, they continued.

C. She likes apples and oranges.

D. The cat sleeps.

7. Vad används för att koppla samman samordnade meningar?

A. If

B. But

C. Because

D. When

8. Vilken av följande meningar är enkel?

A. She loves going to the cinema, but he prefers staying home.

B. They study every day.

C. He left because he was tired.

D. If you finish your homework, we can go out.

9. Hur kan man göra en enkel mening mer komplex?

A. Genom att ta bort verbet.

B. Genom att använda samordnad eller underordnad mening.

C. Genom att använda korta meningar.

D. Genom att öka antalet subjekt.

10. Vad är ett exempel på en samordningskonjunktion?

A. Although

B. Because

C. And

D. When

11. Vilken typ av mening är “If you study, you will pass”?

A. Enkel mening

B. Samordnad mening

C. Underordnad mening

D. Komplex mening

12. I vilken typ av mening används “because” ofta?

A. Enkel mening

B. Underordnad mening

C. Samordnad mening

D. Infinitiv mening

13. Vad är en samordnad mening?

A. En mening med ett subjekt

B. En mening som kombinerar flera oberoende satser.

C. En mening som ger mer information.

D. En mening som inte behöver kontext.

14. Hur kan kunskapen om meningstyper förbättra skrivandet?

A. Genom att hjälpa till att variera meningar och uttrycka idéer tydligare.

B. Genom att göra texterna längre.

C. Genom att använda fler enkla meningar.

D. Genom att undvika konjunktioner.

15. Vilken är en vanlig underordningskonjunktion?

A. Although

B. And

C. But

D. Or

Resonerande frågor

1. Hur påverkar användningen av samordnade och underordnade meningar textens flyt och tydlighet?

Syftet är att undersöka elevens förmåga att reflektera över språkets struktur och dess påverkan på läsbarhet.

2. Ge exempel på en text där du tror att meningstyper används ineffektivt och förklara varför.

Här kan eleven visa sina analytiska förmågor och förmåga att se språkets nuancer.

3. Hur kan du använda olika meningstyper för att uttrycka dina känslor i dina texter?

Denna fråga uppmuntrar eleven att tänka på hur språk används för att kommunicera olika känslor.

4. Diskutera varför det är viktigt att förstå skillnaderna mellan meningstyper för att förbättra språkkunskaper.

Frågan främjar kritiskt tänkande och förståelse för språkinlärning.

5. Hur kan meningsstrukturen påverka hur en berättelse upplevs av läsaren?

Genom att resonera kring denna fråga kan eleven visa sin förståelse för berättandets kraft.

6. Vilka andra språk har du studerat och hur skiljer sig meningstyperna i dessa från engelskan?

Denna fråga kopplar till elevens interkulturella förståelse.

7. Ge exempel på situationer när du kanske hellre skulle använda underordnade meningar än samordnade. Varför?

Eleven får möjlighet att diskutera kontextuella skillnader och val av språkliga strukturer.

8. På vilket sätt kan en bristande förståelse av meningstyper leda till missförstånd i kommunikation?

Genom att spekulera kring detta kan eleven visa sin insikt i språklig kommunikation.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 15 poäng)

Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng)

Minimikrav för betyg:

  • E: Minst 8 poäng (inklusive minst 0 poäng från resonerande frågor)
  • C: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)