Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Negationer – Hur man använder “not” och andra negativa former

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att förstå och använda olika negativa former i engelska språket, samt att säkerställa att de kan tillämpa dessa i meningsbyggnad.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att fördjupa elevernas förståelse för negationer och hur de används för att uttrycka negativa former i engelska. Eleverna kommer att lära sig hur man korrekt använder “not” samt andra negativa element i meningar, vilket är avgörande för att kunna framföra negativa påståenden, frågor och svar.

Kunskapskrav

  • Eleven kan identifiera och använda negativa former i meningar korrekt.
  • Eleven kan förklara hur negationer fungerar i engelska språket.
  • Eleven kan skapa negativa meningar och omvandla påståenden till negationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande alternativ är en korrekt negation av meningen “She likes ice cream”?
A) She do not like ice cream.
B) **She does not like ice cream.**
C) She didn’t like ice cream.
D) She not like ice cream.

2. Vilken av följande meningar använder “never” korrekt?
A) **I never go there.**
B) I not go there never.
C) I didn’t go there never.
D) I never went never there.

3. Vad innebär negationen “no one”?
A) Alla
B) **Ingen**
C) Något
D) Några

4. Vilken av följande meningar använder negation på rätt sätt?
A) **He does not understand the question.**
B) He do not understand the question.
C) He doesn’t understand not the question.
D) He understand not the question.

5. Vad är den korrekta negativa formen av “They are playing”?
A) They is not playing.
B) They are not play.
C) **They are not playing.**
D) They don’t playing.

6. Vilken av följande negativa former betyder “inget”?
A) Somebody
B) **Nothing**
C) Everybody
D) Any

7. Vilken av följande meningar är korrekt?
A) I do not like fish.
B) I does not like fish.
C) **I do not like fish.**
D) I am not like fish.

8. Vad betyder uttrycket “I wasn’t there”?
A) Jag var där.
B) **Jag var inte där.**
C) Jag kommer inte dit.
D) Jag inte var där.

9. Vad är den rätta formen av negation för meningen “He will come”?
A) He will not come.
B) He won’t not come.
C) **He will not come.**
D) He does not will come.

10. Vilken av följande är ett exempel på en negativ fråga?
A) Did you eat?
B) **Didn’t you eat?**
C) Did you not eat?
D) You didn’t eat?

11. Vad innebär negationen “nobody”?
A) **Ingen**
B) Någon
C) Några
D) Allt

12. Vilken av följande fraser är en korrekt negation?
A) She doesn’t like chocolate.
B) **She doesn’t like chocolate.**
C) She not likes chocolate.
D) She is not liking chocolate.

13. Vad är negationen av “I am coming”?
A) I not coming.
B) I am not coming.
C) **I am not coming.**
D) I doesn’t coming.

14. Vilken av följande meningar beskriver korrekt “no”?
A) No students arrived.
B) Some students did not arrive.
C) **No students arrived.**
D) Not students arrived.

15. Vad är negationen av “They see the movie”?
A) They does not see the movie.
B) **They do not see the movie.**
C) They are not see the movie.
D) They not see the movie.

Resonerande frågor

1. Diskutera hur negationer kan förändra betydelsen i en mening. Beskriv med exempel. Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa att de förstår vikten av negationer i kommunikation.

2. Reflektera över varför negativa former kan skapa tydlighet i kommunikationen. Hur kan det påverka mottagarens förståelse? Syftet är att hjälpa eleverna att tänka på språklig precision.

3. Vad är skillnaden mellan “not” och “never”? Ge exempel på hur och när de används. Syftet är att eleverna ska jämföra och kontrastera negativa former.

4. Vilka problem kan uppstå om man inte använder negationer korrekt i engelska? Ge exempel på situationer. Syftet är att stimulera eleverna att tänka kritiskt kring språkbruk.

5. Hur kan man använda negativa meningar i olika kulturella sammanhang? Ge exempel på skillnader i användning. Syftet är att öka medvetenheten om språkets kontext.

6. På vilket sätt kan negativa former påverka stämningen i ett samtal? Beskriv med exempel. Syftet är att upptäcka hur språk kan forma interaktioner.

7. Reflektera över hur man kan undvika missförstånd kopplade till negativa formuleringar. Vilka tips skulle ni ge? Syftet är att förbereda elever för verkliga kommunikationssituationer.

8. Hur relaterar negationer till andra grammatiska koncept du har lärt dig? Ge exempel. Syftet är att knyta samman olika delar av språket och främja djupare förståelse.

Bedömning

Provets faktadel ger totalt 15 poäng där varje fråga ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger max 3 poäng vardera, totalt 24 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).