En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Engelska – Ordföljd i frågor



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Ordföljd i frågor – Hur man ställer frågor korrekt med omvänd ordföljd

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att ställa frågor på engelska med korrekt ordföljd. Provets fokus ligger på att eleverna ska kunna formulera både öppna och stängda frågor samt förstå vikten av ordföljden i kommunikation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att fördjupa elevernas förståelse av ordföljden i frågor på engelska, inklusive regler för att ställa olika typer av frågor (öppna och stängda frågor). Eleverna kommer att lära sig skillnaderna i ordföljd mellan påståenden och frågor och hur de kan formulera frågor korrekt i både tal och skrift.

Kunskapskrav

  • Eleven kan ställa frågor med korrekt ordföljd.
  • Eleven kan identifiera och använda öppna och stängda frågor korrekt.
  • Eleven kan förklara varför ordföljd är viktig i samband med att ställa frågor.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande ordföljder är korrekt för en öppen fråga?
    • A. Is it raining?
    • B. What do you think about this?
    • C. Do you like ice cream?
    • D. Are you coming to the party?
  2. Vad är en stängd fråga?
    • A. En fråga som kräver ett detaljerat svar.
    • B. En fråga som kan besvaras med “ja” eller “nej”.
    • C. En fråga som inleds med “vad”.
    • D. En fråga som handlar om personliga åsikter.
  3. Vilken av följande frågor är felaktig?
    • A. Can you help me?
    • B. You are going to the store?
    • C. Are you happy?
    • D. Do you want coffee?
  4. Vad kallas frågor som börjar med “how”?
    • A. Öppna frågor
    • B. Stängda frågor
    • C. Ledande frågor
    • D. Ja/nej frågor
  5. Hur bör frågan “Can you help me?” skrivas om i korrekt ordföljd?
    • A. You help me can?
    • B. Can you help me?
    • C. Help you can me?
    • D. Help can you me?
  6. Vilken av följande fraser är en korrekt stängd fråga?
    • A. What is your favorite color?
    • B. Do you like pizza?
    • C. Where are you going?
    • D. How do you feel?
  7. Vilken ordföljd ska användas för att ställa en fråga med hjälpverb?
    • A. Subject + Verb + Object
    • B. Verb + Subject + Object
    • C. Object + Subject + Verb
    • D. Object + Verb + Subject
  8. Vilken av följande frågor är korrekt (öppen fråga)?
    • A. Is it a nice day?
    • B. What do you think about this topic?
    • C. Are you happy?
    • D. Do you like ice cream?
  9. Hur skulle du formulera en stängd fråga om vädret?
    • A. What is the weather like?
    • B. Is it going to rain tomorrow?
    • C. How do you feel about the weather?
    • D. What do you think about the heat?
  10. Vad är skillnaden mellan en öppen och stängd fråga?
    • A. Öppna frågor kräver mer detaljerade svar, stängda frågor kan besvaras med ja eller nej.
    • B. Öppna frågor kan alltid besvaras med ja eller nej.
    • C. Stängda frågor kräver mer detaljerade svar, öppna frågor kan besvaras med ja eller nej.
    • D. Det finns ingen skillnad.
  11. Vilket av följande hjälpverb används för att ställa en fråga om förmåga?
    • A. Do
    • B. Can
    • C. Should
    • D. May
  12. Vilken formulering är korrekt för en ledande fråga?
    • A. Are you tired?
    • B. Do you want to go to the party?
    • C. Don’t you think that’s a great idea?
    • D. What did you think about the movie?
  13. Vad måste du alltid inkludera när du ställer en fråga?
    • A. Flera exempel
    • B. En förklaring
    • C. Ett hjälpverb
    • D. En åsikt
  14. Vilken av följande är en korrekt fråga om preferenser?
    • A. You want pizza?
    • B. Do you want pizza?
    • C. Want you pizza?
    • D. Pizza you want?
  15. Vad menas med “omvänd ordföljd”?
    • A. När svaret på en fråga är i omvänd ordning.
    • B. När hjälpverb placeras före subjektet i frågor.
    • C. När frasen är direkt översatt från ett annat språk.
    • D. När ordningen i en meningsdel ändras för att skapa förbryllning.

Resonerande frågor

  1. Varför är rätt ordföljd så viktig när man ställer frågor?
    Syftet med denna fråga är att bedöma elevens förståelse för kommunikativ tydlighet och effekten av ordföljd på förståelsen av meddelandet.
  2. Vilka utmaningar har ni haft när ni har försökt ställa frågor på engelska?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över sina erfarenheter och utmaningar, vilket visar deras medvetenhet om språkets komplexitet.
  3. Kan ni tänka er en situation där en felaktig fråga kan leda till missförstånd?
    Genom denna fråga kan eleverna demonstrera sin förmåga att applicera sina kunskaper på praktiska scenarier.
  4. Hur kan korrekt ordföljd förbättra er kommunikation med andra?
    Denna fråga uppmuntrar elever att tänka kritiskt kring språkanvändning och dess påverkan på interaktioner.
  5. Vilka strategier kan användas för att öva på att ställa frågor korrekt?
    Genom denna fråga kan eleverna visa kreativitet och initiativ i att förbättra sina språkkunskaper.
  6. Hur skulle ni förklara vikten av övning i att ställa frågor korrekt för yngre elever?
    Denna fråga ger eleverna en möjlighet att visa sin pedagogiska känsla samt sin förståelse för inlärningsprocesser.
  7. På vilket sätt kan felaktig ordföljd påverka din självkänsla och interaktion med andra?
    Syftet är att låta eleverna reflektera över känslomässiga och sociala aspekter av språkbruk.
  8. I vilka situationer anser ni att öppna frågor är mer effektiva än stängda frågor?
    Här kan eleverna resonera kring olika kommunikationssituationer och vad som passar bäst i respektive kontext.

Bedömning

Provet bedöms på en skala av totalt 25 poäng, där faktafrågorna ger maximal 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximal 10 poäng.

  • För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
  • För betyg C krävs minst 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyg A krävs minst 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).



×