Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Pronomen och deras användning – Personliga, possessiva och reflexiva pronomen
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av pronomen och deras förmåga att korrekt använda personliga, possessiva och reflexiva pronomen i meningar. Det syftar även till att uppmuntra eleverna att reflektera över och diskutera användningen av pronomen i sina egna texter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på pronomen, inklusive personliga, possessiva och reflexiva pronomen. Eleverna kommer att lära sig hur dessa pronomen används i meningar, samt hur de kan ersätta substantiv för att undvika upprepning och öka språklig variation.
Kunskapskrav
- Eleven kan identifiera och använda olika typer av pronomen korrekt i meningar.
- Eleven kan förklara skillnaderna mellan personliga, possessiva och reflexiva pronomen.
- Eleven kan skapa meningar som korrekt inkluderar pronomen för att ersätta substantiv.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är ett personligt pronomen?
A. my
B. **he**
C. yourself
D. our - Vilken av följande meningar innehåller ett reflexivt pronomen?
A. I see you.
B. She loves **herself**.
C. They are our friends.
D. He has a new car. - Vad är det korrekta possessiva pronomenet för “she”?
A. theirs
B. her
C. **her**
D. he - Vilket av följande är ett exempel på en reflexiv pronomen?
A. **myself**
B. his
C. they
D. you - Vilket pronomen skulle ersätta “John” i meningen “John saw the movie”?
A. **he**
B. it
C. she
D. them - Vilken mening använder ett possessivt pronomen korrekt?
A. **This is my book.**
B. She has a car her.
C. I like your hat theirs.
D. They saw he. - Vilket pronomen kan användas för att referera till “themselves”?
A. he
B. **they**
C. his
D. she - Vilken av följande meningar är korrekt?
A. He gave me the book to I.
B. **She looked at herself in the mirror.**
C. They friends are here.
D. I saw they. - Vilken typ av pronomen används i “This is her’s”?
A. **possessivt**
B. reflexivt
C. personligt
D. demonstrativt - Vilken av följande är en korrekt användning av ett reflexivt pronomen?
A. She did it by her.
B. I made it myself.
C. They saw I.
D. **He told she.** - Vad är det korrekta personliga pronomenet för “Anna och jag”?
A. you
B. **we**
C. they
D. her - Vad är det korrekta sättet att använda “them” i en mening?
A. **I saw them shopping.**
B. She gave I a gift.
C. It was he.
D. They saw she. - Vilket pronomen används för att ersätta ordet “Maria”?
A. it
B. **she**
C. them
D. he - Vilket av följande exempel på pronomen är korrekt?
A. We saw my brother.
B. **They are my friends.**
C. His is a cool bike.
D. I gave their the book.
Resonerande frågor
- Diskutera varför pronomen är viktiga i skrivande.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över språklig variation och tydlighet. - Förklara skillnaderna mellan de tre typerna av pronomen (personliga, possessiva, reflexiva) med exempel.
Eleverna får chansen att visa djup förståelse för pronomenens funktioner. - Ge exempel på situationer där felaktig användning av pronomen kan orsaka missförstånd.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring språkbruk. - Hur kan olika kulturer använda pronomen på olika sätt?
Eleverna får möjlighet att diskutera språkbruk i en global kontext. - Beskriv hur man kan använda pronomen effektivt för att undvika upprepningar i texter.
Detta ger eleverna möjlighet att visa sin förmåga att analysera textstruktur. - Vilka är de vanligaste misstagen som personer kan göra med pronomen?
Frågan öppnar för elevernas enkla observationer av språkliga problem. - Diskutera hur reflexiva pronomen skiljer sig från vanliga personliga pronomen.
Eleverna kan fördjupa sina kunskaper genom att jämföra och kontrastera. - Hur kan förståelse för pronomen förbättra elevernas skrivförmåga?
Genom att besvara detta visar eleverna på en koppling mellan teori och praktik.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och resonerande frågor är värda 3 poäng vardera. För att nå betygsnivå E krävs minst 8 poäng, för C-nivå krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A-nivå krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).