En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Engelska – Relativa pronomen

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Relativa pronomen – Användning av “who”, “which”, och “that” för att bygga komplexa meningar

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och användning av relativa pronomen. Eleverna ska kunna identifiera, förklara och använda dessa pronomen korrekt i komplexa meningar, vilket är grundläggande för att utveckla deras skriftliga och muntliga kommunikation.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på användningen av relativa pronomen och deras funktion i att skapa komplexa meningar. Eleverna kommer att lära sig hur dessa pronomen används för att ge mer information om substantiv och knyta samman olika delar av en text, vilket förbättrar både skriftlig och muntlig kommunikation.

Kunskapskrav

  • Eleven kan använda relativa pronomen korrekt i meningar.
  • Eleven kan identifiera och förklara skillnaderna mellan “who”, “which” och “that”.
  • Eleven kan konstruera komplexa meningar med hjälp av relativa pronomen.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket pronomen används för att hänvisa till personer?
    A) which
    B) that
    C) whom
    D) **who**
  2. Vilket pronomen används för att ge icke-nödvändig information?
    A) that
    B) **which**
    C) who
    D) whose
  3. Vilket av följande exempel är korrekt?
    A) The car that is parked is mine.
    B) **The car, which is parked, is mine.**
    C) The car which is parked is mine.
    D) The car who is parked is mine.
  4. Vad är syftet med relativa pronomen?
    A) Att skapa korta meningar.
    B) **Att ge mer information om substantiv.**
    C) Att förvränga betydelsen av meningar.
    D) Att göra meningar enklare.
  5. Vilket av dessa pronomen används för att referera till saker eller djur?
    A) who
    B) **which**
    C) whom
    D) whose
  6. Vilken av följande meningar är korrekt?
    A) The teacher who teaches math is strict.
    B) **The teacher that teaches math is strict.**
    C) The teacher which teaches math is strict.
    D) The teacher who teach math is strict.
  7. Vad händer om man använder “that” istället för “which”?
    A) Inget, de kan användas om vartannat.
    B) **Det kan förändra meningen av hela frasen.**
    C) Det gör meningen längre.
    D) Det gör meningen enklare.
  8. Vilket pronomen kan inte användas för att referera till personer?
    A) **that**
    B) who
    C) whom
    D) whose
  9. Vad är skillnaden mellan “that” och “which”?
    A) De betyder samma sak.
    B) **“That” är nödvändigt medan “which” är icke-nödvändigt.**
    C) “Which” används bara i fråga meningar.
    D) “That” används för plural.
  10. I vilket sammanhang använder vi relativa pronomen?
    A) För att skapa bilder.
    B) **För att ge mer information om ett substantiv.**
    C) För att styra konversationen.
    D) För att förvirra läsaren.
  11. Vilket exempel kräver ett relativt pronomen?
    A) She runs fast.
    B) **The dog that barks loudly.**
    C) They are playing outside.
    D) She likes to swim.
  12. Vilket av följande pronomen används för att referera till föremål?
    A) **which**
    B) who
    C) that
    D) whom
  13. Vilket pronomen kan användas för att referera till en grupp människor?
    A) who
    B) **that**
    C) which
    D) both A and B
  14. Vilket av följande pronomen passar bäst in? “The musician ____ plays the guitar is very talented.”
    A) **who**
    B) which
    C) that
    D) whose
  15. I meningen “The book, ____ I borrowed from you, is fascinating”, vilket pronomen är korrekt?
    A) who
    B) **which**
    C) that
    D) when

Resonerande frågor

  1. Varför tror ni att det är viktigt att kunna använda relativa pronomen i kommunikationen?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera och argumentera kring betydelsen av relativa pronomen i språket.
  2. Kan ni ge ett exempel på en mening där valet av “which” eller “that” kan ändra meningen?
    Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt på hur små förändringar kan påverka betydelsen av en mening.
  3. Har ni stött på några utmaningar när ni använder relativa pronomen?
    Eleverna ges här chans att identifiera och diskutera sina egna erfarenheter och svårigheter, vilket kan leda till djupare förståelse.
  4. Vilka strategier kan hjälpa er att övervinna svårigheter med relativa pronomen?
    Frågan ger eleverna möjlighet att föreslå lösningar och strategier, vilket visar på självinsikt och problemlösning.
  5. Hur påverkar användningen av relativa pronomen klarheten i era meningar?
    Ge eleverna möjlighet att diskutera effekten av korrekt användning av relativa pronomen på kommunikationen.
  6. Kan ni diskutera skillnaderna i betydelse mellan de olika relativa pronomen?
    Eleverna får här chansen att visa sin förmåga att jämföra och analysera nyanser i språket.
  7. Hur skulle ni förklara skillnaderna mellan “who”, “which” och “that” för någon annan?
    Frågan uppmanar till pedagogiskt tänkande, vilket är en indikator på djup förståelse.
  8. På vilket sätt kan relativa pronomen förbättra er akademiska skrivning?
    Eleverna får reflektera över relevansen av språkliga resurser i deras egen skriftliga praktik.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsättning:

  • Faktafrågor: 15 poäng (1 poäng per korrekt svar)
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (24 poäng totalt)

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng totalt
  • C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor
  • A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor

×