Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Subjekt-verb överensstämmelse – Hur man ser till att subjektet och verbet matchar i person och antal
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och tillämpning av subjekt-verb överensstämmelse, en grundläggande aspekt av engelsk grammatik, samt att stärka deras förmåga att formulera grammatiskt korrekta meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Denna lektion syftar till att fördjupa elevernas förståelse för subjekt-verb överensstämmelse, vilket är en grundläggande aspekt av engelsk grammatik. Eleverna kommer att lära sig hur man ser till att subjekt och verb stämmer överens i både person och antal för att skapa grammatisk korrekthet i sina meningar.”
Kunskapskrav
”Eleven kan identifiera och tillämpa korrekt subjekt-verb överensstämmelse i meningar.”
”Eleven kan förklara vikten av subjekt-verb överensstämmelse i kommunikationen.”
”Eleven kan skapa meningar där subjekt och verb stämmer överens.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande alternativ om subjekt-verb överensstämmelse är korrekt?
A. He run
B. **He runs**
C. They runs
D. She running
2. Vilket verb ska användas med det kollektiva substantivet “team”?
A. **is**
B. are
C. was
D. be
3. När man använder ”they” som subjekt, vilket verb bör följas av?
A. **run**
B. runs
C. running
D. ran
4. Vilket av följande exempel är grammatiskt korrekt?
A. The dogs **barks** loudly.
B. The cat **play** with the yarn.
C. The children **play** together.
D. The bird **flys** high.
5. Vilken av följande meningar är korrekt?
A. She **go** to the store.
B. They **goes** to school.
C. You **go** home.
D. He **goes** to the gym.
6. Vilket av följande är en korrekt användning av verb med plural subjekt?
A. **The teachers are here.**
B. The teacher is here.
C. The students is studying.
D. The monitors is clear.
7. Vilket verb ska användas med ”I”?
A. **am**
B. are
C. is
D. be
8. Välj det korrekta verbet för den följande meningen: “Nobody __ going to the party.”
A. **is**
B. are
C. were
D. be
9. Vilket av följande fungerar som en korrekt mening?
A. People **eats** a lot of food.
B. The dog **runs** fast.
C. The cat **are** sleeping.
D. Groups **was** formed.
10. Välj rätt verb för subjektet: “The books __ on the table.”
A. **are**
B. is
C. was
D. be
11. Vilken av följande meningar är korrekt?
A. Everyone **were** invited.
B. All of the team **are** here.
C. Someone **is** at the door.
D. Both of the cars **was** damaged.
12. Vad är den korrekta formen i meningen: “One of the girls __ tired.”
A. **is**
B. are
C. were
D. be
13. Välj det grammatiskt korrekta alternativet.
A. **The children have** a new game.
B. The child has a new game.
C. Children has a new game.
D. The puppy are running.
14. Vilken av meningarna är korrekt?
A. The group **are** excited.
B. The team **was** winning last night.
C. The band **are** playing well.
D. The family **have** gone out.
15. Välj rätt verb med följande subjekt: “None of the cake __ left.”
A. **is**
B. are
C. were
D. be
Resonerande frågor
1. Diskutera hur subjekt-verb överensstämmelse påverkar tydligheten i skriftlig kommunikation. Genom denna fråga ges elever möjlighet att reflektera kring effekten av grammatisk struktur på förståelse.
2. Förklara varför förståelsen av subjekt-verb överensstämmelse är viktig i professionslivet. Denna fråga uppmanar eleverna att koppla grammatik till verkliga livssituationer.
3. Ge exempel på hur felaktig subjekt-verb överensstämmelse kan leda till missförstånd. Genom denna fråga får eleverna visa sin förmåga att analysera och ge konkreta exempel.
4. Resonerar om de svårigheter som kan uppstå vid användning av oregelbundna verb och hur detta relaterar till subjekt-verb överensstämmelse. Här erbjuds eleverna möjlighet att visa djupare insikter och problemlösning.
5. Diskutera vikten av att kunna justera verbets form beroende på subjektets antal och person. Genom denna fråga kan eleverna visa sin förmåga att generalisera grammatikregler.
6. Berätta om en situation där du har märkt av felaktig subjekt-verb överensstämmelse och hur det påverkade kommunikationen. Denna fråga syftar till att uppmuntra personlig reflektion och kritiskt tänkande.
7. Analysera en mening där subjekt-verb överensstämmelse är felaktig och föreslå en korrigering. Detta avsnitt bjuder in till kreativt tänkande och språklig precision.
8. Reflektera över hur subjekt-verb överensstämmelse kan variera mellan olika dialekter av engelska. Här ges möjligheten att diskutera språklig variation och kulturella perspektiv.
Bedömning
Provets poängberäkning sker i två delar: 15 poäng är möjliga att få på faktafrågorna, och 10 poäng på resonerande frågor.
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyget C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.
För betyget A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 7 poäng från resonerande frågor.