Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Substantivets antal – Singular och plural, inklusive oregelbundna pluralformer
Syfte
Detta prov syftar till att bedöma elevernas kunskaper och förmågor att använda substantiv korrekt i både singular och plural, inklusive oregelbundna pluralformer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleven kan identifiera och använda substantiv i singular och plural korrekt i meningar.”
Kunskapskrav
– Eleven kan identifiera och använda substantiv i singular och plural korrekt i meningar.
– Eleven kan beskriva och ge exempel på oregelbundna pluralformer.
– Eleven kan skapa meningar som korrekt inkluderar både singular och plural substantiv.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är pluralformen av “child”?
A) childs
B) childes
C) **children**
D) childen
2. Vilket av följande är ett oregelbundet substantiv?
A) tables
B) **men**
C) car
D) books
3. Vad är pluralformen av “mouse”?
A) **mice**
B) mouses
C) mouse
D) mousey
4. Vilket substantiv har en regelbunden pluralform?
A) **book**
B) woman
C) child
D) man
5. Vad är pluralformen av “foot”?
A) feets
B) footes
C) **feet**
D) foots
6. Vilket av följande substantiv är regelbundet?
A) children
B) **cats**
C) men
D) women
7. Vad blir pluralformen av “city”?
A) **cities**
B) citys
C) citis
D) cityes
8. Vad är singular av “geese”?
A) **goose**
B) gooses
C) gander
D) ganderes
9. Vilken är pluralformen av “cactus”?
A) cactuses
B) cactus
C) **cacti**
D) cactis
10. Vilken pluralform är korrekt för substantivet “life”?
A) lifes
B) lifees
C) **lives**
D) lifs
11. Vad är pluralformen av “person”?
A) people
B) **people**
C) persons
D) persones
12. Vilken är korrekt pluralform av “leaf”?
A) leaves
B) leafs
C) **leaves**
D) leafes
13. Vad är singular av “teeth”?
A) tooth
B) **tooth**
C) tooths
D) teeths
14. Vad blir pluralformen av “ox”?
A) oxes
B) **oxen**
C) oxe
D) oxy
15. Vilken är korrekt pluralform av “crisis”?
A) crises
B) crisisess
C) **crises**
D) crisises
Resonerande frågor
1. Förklara varför det är viktigt att kunna hantera oregelbundna pluralformer. Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över språkets komplexitet.
2. Hur kan felaktig pluralanvändning påverka kommunikationen? Eleverna får möjlighet att tänka på den praktiska betydelsen av korrekt språkbruk.
3. Ge exempel på situationer där oregelbundna pluralformer kan vara förvirrande. Den här frågan hjälper eleverna att konkretisera sina erfarenheter av språket.
4. Diskutera hur ni kan tillämpa era kunskaper om substantivets antal i era egna texter. Detta ger eleverna chans att koppla teori till praktik.
5. Vilka strategier kan ni använda för att komma ihåg oregelbundna pluralformer? Genom denna fråga kan eleverna dela sina metoder och tips.
6. Reflektera över hur ni reagerar på felaktig pluralanvändning i andras texter. Eleverna får möjlighet att utveckla sin kritiska läsförmåga.
7. Hur skulle er kommunikation förändras om ni inte kunde använda pluralformer? Frågan hjälper till att belysa betydelsen av grammatiska strukturer.
8. Vilket oregelbundet substantiv tycker ni är mest intressant och varför? Här ges eleverna chans att uttrycka personliga preferenser och intressen.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 15 poäng)
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (totalt 24 poäng)
Totalt antal poäng: 39
Krav för betyg:
E: Minst 8 poäng
C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)