En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Engelska – Substantivets antal – Singular och plural



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Substantivets antal – Singular och plural, inklusive oregelbundna pluralformer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av substantivens singular och plural, samt att kunna identifiera och använda oregelbundna pluralformer i både tal och skrift.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att fördjupa elevernas kunskaper om substantiv, särskilt hur man korrekt använder singular och plural samt hur man hanterar oregelbundna pluralformer. Eleverna kommer att lära sig regler och undantag kring bildning av plural och hur dessa regler tillämpas i både tal och skrift.

Kunskapskrav

  • Eleven kan identifiera och använda substantiv i singular och plural korrekt i meningar.
  • Eleven kan beskriva och ge exempel på oregelbundna pluralformer.
  • Eleven kan skapa meningar som korrekt inkluderar både singular och plural substantiv.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är plural av “child”?
    A) childen
    B) **children**
    C) childes
    D) childs
  2. Vilket av följande substantiv är oregelbundet?
    A) dogs
    B) **men**
    C) cats
    D) books
  3. Vad är plural av “mouse”?
    A) mousee
    B) **mice**
    C) mousies
    D) mouses
  4. Vilket av följande substantiv är ett exempel på regelbundet plural?
    A) **houses**
    B) men
    C) children
    D) oxen
  5. Vad är plural av “city”?
    A) cities
    B) **cities**
    C) citys
    D) cityes
  6. Vilket av följande är singularformen för “geese”?
    A) goslings
    B) **goose**
    C) geese
    D) gewh
  7. Vad är plural av “tooth”?
    A) tooths
    B) toothed
    C) toothfs
    D) **teeth**
  8. Vilket av följande ord är ett exempel på en oregelbunden plural?
    A) **women**
    B) cats
    C) books
    D) apples
  9. Vad är plural av “person”?
    A) peoples
    B) persons
    C) **people**
    D) perons
  10. Vilket av följande substantiv slutar på “-es” i plural?
    A) **bus**
    B) cat
    C) dog
    D) fish
  11. Vad är plural av “potato”?
    A) potatos
    B) **potatoes**
    C) potatii
    D) potatows
  12. Vad är plural av “leaf”?
    A) leafs
    B) **leaves**
    C) leavs
    D) leafes
  13. Vad är plural av “baby”?
    A) babbies
    B) babyies
    C) **babies**
    D) babys
  14. Vad är plural av “cactus”?
    A) cactuses
    B) **cacti**
    C) cactus
    D) cactii
  15. Vad är plural av “analysis”?
    A) analyzis
    B) **analyses**
    C) analyis
    D) analysiss

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur du kan använda substantivens pluralformer i ditt skrivande.
    Syftet med denna fråga är att låta eleverna visa på en medvetenhet om användningen av pluralformer i sina texter.
  2. Vilka svårigheter kan uppstå när man lär sig olika pluralformer, och hur kan dessa övervinnas?
    Här ges eleverna möjlighet att reflektera över sina egna lärandeupplevelser och strategier.
  3. Hur skiljer sig pluralisering mellan olika språk, och kan du ge exempel?
    Frågan uppmuntrar till jämförande analys och kulturell medvetenhet.
  4. Ge exempel på hur felaktig pluralanvändning kan leda till missförstånd i kommunikationen.
    Eleverna får chansen att demonstrera sin förståelse för sambanden mellan språk och betydelse.
  5. Kan du ge exempel på hur oregelbundna pluralformer kan få betydelse för noveller eller berättelser?
    Frågan uppmanar eleverna att koppla grammatik till kreativt skrivande.
  6. Hur anpassar du din användning av singular och plural beroende på din publik?
    Här ges eleverna möjlighet att reflektera över stil och ton i olika sammanhang.
  7. Diskutera hur plural kan påverka meningens sammanhang och förståelse.
    Genom denna fråga kan eleverna uttrycka djupare insikter om språkets funktioner.
  8. Vad tycker du är viktigast att tänka på när man lär sig pluralformerna?
    Denna fråga ger eleverna en möjlighet att prioritera det de tycker är centralt för deras lärande.

Bedömning

Provets faktafrågor kan ge max 15 poäng, med varje korrekt svar värt 1 poäng. De resonerande frågorna kan ge max 10 poäng, där varje fråga värderas utifrån djup och relevans i svaret.

  • För betyg E krävs totalt 8 poäng.
  • För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).