Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Engelska

Tema: Toni Morrison

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för Toni Morissons liv och verk, samt kunna analysera och diskutera centrala teman och stilistiska drag i hennes romaner, särskilt “Beloved” och “The Bluest Eye”.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på Toni Morissons liv och verk, med särskilt fokus på romanerna “Beloved” och “The Bluest Eye”. Eleverna kommer att analysera teman som ras, identitet, och minne.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala teman och stilistiska drag i litterära verk samt göra enklare litterära analyser och diskutera verkets betydelse i historisk och kulturell kontext.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande romaner är skriven av Toni Morrison?
A. The Great Gatsby
B. To Kill a Mockingbird
C. The Bluest Eye
D. 1984
C. The Bluest Eye

2. Vad handlar “The Bluest Eye” främst om?
A. Krig och fred
B. Familjerelationer
C. Ras, identitet och skönhetsideal
D. Ekonomi och arbete
C. Ras, identitet och skönhetsideal

3. Vem är huvudkaraktären i “The Bluest Eye”?
A. Sethe
B. Pecola Breedlove
C. Milkman Dead
D. Paul D
B. Pecola Breedlove

4. Vilken stil används ofta av Toni Morrison?
A. Realism
B. Science fiction
C. Magisk realism
D. Historisk fiktion
C. Magisk realism

5. Vad är ett centralt tema i “Beloved”?
A. Vänskap
B. Minne och trauma
C. Kärlek mellan par
D. Äventyr
B. Minne och trauma

6. Vilket år vann Toni Morrison Nobelpriset i litteratur?
A. 1990
B. 1993
C. 1987
D. 1995
B. 1993

7. Hur påverkar rasism karaktärerna i Morissons verk?
A. De blir glada
B. De skapar relationer
C. De kämpar med identitet och självkänsla
D. De flyttar till andra platser
C. De kämpar med identitet och självkänsla

8. I “Beloved”, vilket minne plågar Sethe?
A. Hennes barndom
B. Hennes sommar
C. Hennes döda dotter
D. Hennes vänners bortgång
C. Hennes döda dotter

9. Vilken tematik utforskar Morrison genom karaktärerna?
A. Äventyr
B. Tävlingsanda
C. Trauma och överlevnad
D. Materialism
C. Trauma och överlevnad

10. Vad symboliserar “Beloved” som karaktär?
A. Förlust och sorg
B. Lycka
C. Vänskap
D. Framgång
A. Förlust och sorg

11. I “The Bluest Eye”, hur upplever Pecola sin identitet?
A. Positivt
B. Negativt
C. Neutralt
D. Oklart
B. Negativt

12. Vad används för att framhäva känslor i Morissons skrivande?
A. Humor
B. Symbolik
C. Särskilda skrifter
D. Fotografi
B. Symbolik

13. Vad representerar “den vita skönheten” i “The Bluest Eye”?
A. Framtidstro
B. Ideal och förväntningar
C. En känsla av gemenskap
D. Traditioner
B. Ideal och förväntningar

14. Vilken typ av perspektiv används i “Beloved”?
A. Första person
B. Tredje person
C. Andra person
D. Oklart
A. Första person

15. Vad är betydelsen av minne i Morissons verk?
A. Det hindrar utveckling
B. Det är irrelevant
C. Det påverkar identitet och livsval
D. Det skapar förvirring
C. Det påverkar identitet och livsval

Resonerande frågor

1. Hur påverkar rasism karaktärernas identitet och själsliga välbefinnande i “The Bluest Eye”?
Syftet är att förstå hur sociala faktorer påverkar individens självbild.

2. Diskutera hur Morrison använder magisk realism för att förmedla komplexa känslor i “Beloved”.
Syftet är att kunna analysera stil och tema i texten.

3. Analysera hur minnet formar berättelsen i “Beloved”.
Syftet är att undersöka minnes betydelse i berättelsestrukturen.

4. Vilken roll spelar språket i Morissons djupgående karaktärsbeskrivningar?
Syftet är att reflektera över språkets påverkan på läsarens förståelse av karaktärerna.

5. Hur kan teman av trauma och överlevnad kopplas till dagens samhälle?
Syftet är att dra paralleller mellan litteratur och nutida frågor.

6. Vad säger Morissons verk om identitet i en postkolonial kontext?
Syftet är att kunna diskutera kulturella och historiska perspektiv.

7. Hur framställs kvinnors kamp i Morissons litteratur?
Syftet är att analysera genus och maktstrukturer i hennes verk.

8. Reflektera över hur identitet och gemenskap framställs i “The Bluest Eye”.
Syftet är att möjliggöra djupare insikter om socialt samspel i litteraturen.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng var och de resonerande frågorna 3 poäng var. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).