Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Franska
Tema: Dåtid
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleven ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: använda gravörer vid studier av språks struktur och språkets funktion och reflektera över sitt lärande.”
Kunskapskrav
- använda och förstå franska språket i både tal och skrift,
- form är grammatiskt korrekt och anpassad till syfte och mottagare,
- använda sin kunskap om språkliga strukturer för att förstå och göra sig förstådd.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande verb är oregelbundet i passé composé?
- a) parler
- b) être
- c) jouer
- d) finir
- Vad är hjälpverbet i passé composé för verbet “manger”?
- a) avoir
- b) être
- c) faire
- d) aller
- Hur böjer man verbet “aller” i passé composé?
- a) j’ai allé
- b) je suis allé
- c) j’étais allé
- d) j’allais
- Vilket av följande är en korrekt mening med passé composé?
- a) Je aller au cinéma.
- b) Je suis aller au cinéma.
- c) Je suis allé au cinéma.
- d) J’aller ai au cinéma.
- Vilket ord används för att beskriva en specifik händelse i det förflutna?
- a) toujours
- b) hier
- c) souvent
- d) maintenant
- När använder man “être” som hjälpverb i passé composé?
- a) för alla verb
- b) bara för oregelbundna verb
- c) för rörelseverb och reflexiva verb
- d) för verb i futurum
- Hur böjer man verbet “faire” i passé composé för första person singular?
- a) j’ai fait
- b) je fais
- c) faisais
- d) j’étais fait
- Vilken av följande meningar är korrekt?
- a) Ils ont arrivé.
- b) Ils sont arrivés.
- c) Ils sont arrivé.
- d) Ils arrived.
- Vilken form av “avoir” används med “tu” i passé composé?
- a) tu es
- b) tu as
- c) tu étais
- d) tu as été
- Vad betyder “Je suis parti” på svenska?
- a) Jag äter
- b) Jag har gått
- c) Jag går
- d) Jag har ätit
Resonerande frågor
- Beskriv skillnaden mellan att använda “avoir” och “être” som hjälpverb i passé composé.
Syftet är att fördjupa förståelsen för grammatiska strukturer och deras användning. - Ge exempel på tre verb som använder “être” i passé composé och förklara varför dessa verb kräver detta hjälpverb.
Denna fråga främjar förmågan att analysera och reflektera över regler för hjälpverb. - Diskutera hur passé composé används i vardagligt tal jämfört med skriftlig franska.
Här får eleverna möjlighet att koppla grammatik till verkliga situationer och kommunikationsformer. - Analysera följande mening: “Elle a mangé au restaurant”. Vad kan du säga om strukturen och ordens placering?
Eleverna får visa sin förmåga att förstå och kommentera på franska meningsbyggnader på en hög nivå. - Vilka utmaningar kan en elev stöta på när de lär sig använda passé composé, och hur kan man övervinna dessa?
Denna fråga kräver reflektion och kritiskt tänkande kring språkinlärning.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 10 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per rätt och välformulerad svar, totalt 15 poäng.
Minimi-poäng för betyg:
- E: 8 poäng
- C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)